Над 150 жалби срещу мобилните оператори са получени в Комисията за регулиране на съобщенията след отпадането на таксите за роуминг от 15 юни досега. Регулаторът обаче е уважил само две от тях, тъй като останалите са били неоснователни и се дължат на неразбиране на новите условия. 

Най-сериозният проблем, пред който се сблъскват потребителите, които активират роуминг услуги, са изчисленията колко мегабайта интернет могат да ползват в чужбина.

За това си има специална формула, записана в европейския регламент. 

Конкретният лимит зависи от месечната такса, която плащате за тарифния план у дома. 

Минималният интернет в роуминг, който операторът трябва да осигури, е поне два пъти повече от размера на месечната такса без ДДС, разделен на 7.7 евро (или 15 лева). Защото 7.7 евро е максималната цена, която телекомът, с който имате договор, плаща за 1 гигабайт данни на чуждестранния телеком, чиято мрежа ще използвате, докато сте в роуминг.

Ето пример: ако имате тарифен план от 30 лева без ДДС, умножавате 30 по 2 и разделяте на 7,7 евро, или 15 лева, колкото е цената на интернета на едро. Следователно, може да използвате 4 гигабайта безплатни данни.

"Ако надвишите този лимит, реално влизате в хипотезата на "Политиката на справедливо ползване" и ще бъдете таксуван с допълнително по цени на едро - 6,5 стотинки за разговори, 2 ст. за смс, 15 лева за 1 гигабайт мобилни данни", обясняват от регулатора.

В сряда правителството предложи промени в Закона за електронните съобщения, с които да защити потребителите. 

Според новия регламент при надхвърляне на определен обем от данни, ползвани в роуминг, операторът може да наложи ограничение върху потреблението или да определи допълнителна такса върху ползвания мобилен интернет в чужбина.

Операторите обаче са задължени да информират клиентите си със смс при достигане на лимита.

При подаване на невярна информация или друго нарушение телекомите са застрашени от глоба от 50 000 лв. до 2 млн. лв.

Отговорите на други често задавани въпроси,свързани с роуминга, може да видите ТУК