Президентът Румен Радев е дал както положително мнение за изтребителите "Грипен", така и е коментирал недостатъците им в свой доклад преди 3 години, отбеляза главният секретар на държавния глава Димитър Стоянов в интервю за БНР.

Като командир на ВВС през май 2014 г. Радев подчертава, че трябва да се проведат срещи с всички страни, които са вариант за закупуване на изтребители - както с Италия за "Юрофайтър", така и с Швеция, САЩ и Португалия.

"Тази информация е спестена. Месец след това ген. Радев пише т. нар. опорни точки. Към тях в това писмо е добавено и мнение за самолетите „Грипен“. Първата част е положителната страна, а втората част – съответно недостатъците, които имат тези самолети", заяви Стоянов.

Според него това показва, че обвиненията за лобизъм срещу президента от страна на ГЕРБ не са смислени.

"Едва ли човек, който лобира и е потупван по рамото с 5 млн. лв., би си позволил да посочи тези отрицателни страни на самолетите „Грипен“," добавя Димитър Стоянов.

Стоянов смята, че председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов и цялата временна комисия за проверка на процедурата за закупуване на бойни самолети работят върху опорни точки, с които целят да очернят Радев:

 "Г-н Цветанов е свикнал да дава едни предварителни "присъди". Предварителните „присъди“ бяха произнесени още преди да се запознаят с цялостната документация. Членовете на комисията така и не можаха да разберат за какво става въпрос въобще с работата на експертната група, с тези документи. Те работиха избирателно, вадиха части от документи и ги представяха с една единствена цел – да бъде изопачена истината, да бъде показано и затвърдено някакво негативно отношение към президента Радев."

Според него сега "горещият картоф" е във вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов, който трябва да вземе решение дали ще бъде ускорен процеса по закупуване на изтребители - иначе България "просто няма да има пилоти, които да летят с тези самолети".

"Българската авиация наистина е пред приземяване и в момента тя се крепи единствено и само на плещите на българските пилоти и на инженерно-техническия състав, които удължиха ресурса на самолетите МиГ-29, Су-25, Ан-30, Ми-17. Те са били прекрасни обаче за времето си, за 80-те години. Това е все едно да ремонтираме Правец 82 и да работим в съвременните дни с него", каза още той.

И добави, че няма самолет в западна държава, който да не е модернизиран над 30 години.