Ad Config - Website header

 

Article_top

Този въпрос е провокация. Европейски ценности има. Те са обликът на Европа. Те не могат да бъдат разменени с нищо. Тяхната констелация е едно от най-вълнуващите достояния на човечеството. Обаче полуобразовани  хора, които са много и не признават авторитети, твърдят, че такива ценности няма, че има универсални човешки ценности и някакви други ценности. Срещат се и многоучени люде, които твърдят също, че европейски ценности няма. Не са за пренебрегване нито полуобразованите, нито многоучените. Едните и другите се смятат за интелектуалци. Те не познават израза „не знам“. Имат  отговор на всеки въпрос. Такива хора са опасни. Опаковат страстта си за господство с всезнайство. Желаят страстно власт, но без отговорност. Сега се нахвърлят високомерно и лекомислено срещу европейските ценности.

Един от най-великите мислители на ХХ век казва, че пътят до най-простото и най-близкото е най-дълъг и най-мъчен. Храната е ценност за този, който е гладен или не е забравил, че ще огладнее. Питейната вода е ценност за този, който е жаден или не е забравил, че ще ожаднее. Посочените банални примери и много други ценности са универсални. Но универсалните ценности са контекстуални. Винаги и навсякъде е така. Има хора, които ядат насекоми, а други изпитват погнуса при мисълта, че ще ги накарат да опитат подобно „ястие“. Немюсюлманин, който не е вегетарианец,  яде с апетит свинско, а мюлюлманинът се гнуси от това месо.

Естествено, универсалните ценности са в констелацията на европейските ценности. Не е изненадващо, че в тази констелация те са също така контекстуално определени. Християнските ценности са в основата на европейските ценности. Нещо повече, духовната форма на Европа е немислима без християнските ценности, които са формообразуващи и интегрални. Християнските ценности са преди всичко достояние на европейското човечество, което, разбира се, не се ограничава на територията на европейския континент. Но европейските ценности не се свеждат до християнските ценности. Например всички членове на обществото са равни пред закона, всички хора се раждат свободни, равни по достойнство и права са типични и фундаментални европейски ценности. Списъкът на европейските ценности е дълъг. Тяхната  родина е Европа. Някои европейски ценности са на път да станат универсални, но това е друг въпрос и не означава колонизация на други части на света.

Има аргументи срещу много умните, които заедно с полуинтелигентните отричат европейските ценности.

Европа не била само светла, а има сенчеста страна и мрачни времена. Така е. Човешките ценности изобщо се делят на позитивни и негативни. Като се каже „ценност“, все се има предвид позитивна ценност. Но на доброто противостои злото, на красивото противостои грозното и т.н. Позитивните европейски ценности не изчерпват европейските ценности. В Европа и от Европа бяха родени две чудовища на тоталитаризма, абсолютно безпрецедентен в човешката история феномен.

Ние, европейците, трябва да застанем мъжествено срещу европейските негативни ценности. Иначе сме загубени. Например толерантността, която е типична европейска социална ценност. Но толерантността не означава предателство на европейските ценности. Ценностите сами по себе си не спасяват никога никого. Върховните ценности спасяват, когато са в сърцето. 

По ценностите, които ръководят един човек в живота му, ще го познаете истински и дълбоко. По ценностите, които функционират в едно общество и са в основата на една общност, ще ги опознаете истински и дълбоко. Европейските ценности (позитивни и негативни) определят облика на европейското човечество, и по-специално на Европа като уникално място в света.

Тази година тече Петата вълна на  European Value Survey (EVS),  което обхваща 47 европейски страни и региони. Изследването се провежда в интервал от девет години. Интересно е какво ще покажат измерванията, в т. ч. в сравнителен план актуално и лонгитюдно. Ще видим в началото на идната година, когато по едно съвпадение започва председателството на България на Съвета на Европейския съюз.

Статията на проф. Георги Фотев е написана за "Клуб Z".

 

Този въпрос е провокация. Европейски ценности има. Те са обликът на Европа. Те не могат да бъдат разменени с нищо. Тяхната констелация е едно от най-вълнуващите достояния на човечеството. Обаче полуобразовани  хора, които са много и не признават авторитети, твърдят, че такива ценности няма, че има универсални човешки ценности и някакви други ценности. Срещат се и многоучени люде, които твърдят също, че европейски ценности няма. Не са за пренебрегване нито полуобразованите, нито многоучените. Едните и другите се смятат за интелектуалци. Те не познават израза „не знам“. Имат  отговор на всеки въпрос. Такива хора са опасни. Опаковат страстта си за господство с всезнайство. Желаят страстно власт, но без отговорност. Сега се нахвърлят високомерно и лекомислено срещу европейските ценности.

Един от най-великите мислители на ХХ век казва, че пътят до най-простото и най-близкото е най-дълъг и най-мъчен. Храната е ценност за този, който е гладен или не е забравил, че ще огладнее. Питейната вода е ценност за този, който е жаден или не е забравил, че ще ожаднее. Посочените банални примери и много други ценности са универсални. Но универсалните ценности са контекстуални. Винаги и навсякъде е така. Има хора, които ядат насекоми, а други изпитват погнуса при мисълта, че ще ги накарат да опитат подобно „ястие“. Немюсюлманин, който не е вегетарианец,  яде с апетит свинско, а мюлюлманинът се гнуси от това месо.

Естествено, универсалните ценности са в констелацията на европейските ценности. Не е изненадващо, че в тази констелация те са също така контекстуално определени. Християнските ценности са в основата на европейските ценности. Нещо повече, духовната форма на Европа е немислима без християнските ценности, които са формообразуващи и интегрални. Християнските ценности са преди всичко достояние на европейското човечество, което, разбира се, не се ограничава на територията на европейския континент. Но европейските ценности не се свеждат до християнските ценности. Например всички членове на обществото са равни пред закона, всички хора се раждат свободни, равни по достойнство и права са типични и фундаментални европейски ценности. Списъкът на европейските ценности е дълъг. Тяхната  родина е Европа. Някои европейски ценности са на път да станат универсални, но това е друг въпрос и не означава колонизация на други части на света.

Има аргументи срещу много умните, които заедно с полуинтелигентните отричат европейските ценности.

Европа не била само светла, а има сенчеста страна и мрачни времена. Така е. Човешките ценности изобщо се делят на позитивни и негативни. Като се каже „ценност“, все се има предвид позитивна ценност. Но на доброто противостои злото, на красивото противостои грозното и т.н. Позитивните европейски ценности не изчерпват европейските ценности. В Европа и от Европа бяха родени две чудовища на тоталитаризма, абсолютно безпрецедентен в човешката история феномен.

Ние, европейците, трябва да застанем мъжествено срещу европейските негативни ценности. Иначе сме загубени. Например толерантността, която е типична европейска социална ценност. Но толерантността не означава предателство на европейските ценности. Ценностите сами по себе си не спасяват никога никого. Върховните ценности спасяват, когато са в сърцето. 

По ценностите, които ръководят един човек в живота му, ще го познаете истински и дълбоко. По ценностите, които функционират в едно общество и са в основата на една общност, ще ги опознаете истински и дълбоко. Европейските ценности (позитивни и негативни) определят облика на европейското човечество, и по-специално на Европа като уникално място в света.

Тази година тече Петата вълна на  European Value Survey (EVS),  което обхваща 47 европейски страни и региони. Изследването се провежда в интервал от девет години. Интересно е какво ще покажат измерванията, в т. ч. в сравнителен план актуално и лонгитюдно. Ще видим в началото на идната година, когато по едно съвпадение започва председателството на България на Съвета на Европейския съюз.

Статията на проф. Георги Фотев е написана за "Клуб Z".

Коментари

Има ли европейски ценности?

В смисъл на тип поведение, който се цени от хората, които назначават на благи синекурни длъжности в Европейския парламент?

Има, разбира се. Достатъчно е да видим досегашните наши представители и кандидати там.

Ценят се безгръбначието, гласуването под строй, пасивното мълчание, раболепниченето пред брюкселските опорни точки.

Гледа се с лошо око на собственото мнение, на отхвърлянето на "европейския" груптинк, на интелектуалната почтеност, на логиката и на фактите.

Брилянтен пример е разправата с гръцкия премиер Варуфакис - единственият европейски икономист и политик, който
1. аргументирано обясни публично защо досегашните политики спрямо гръцкия дълг няма да проработят
2. предложи и защити икономическа програма за спасението на Гърция
3. направи прогнози какво ще стане, ако досегашната политика не се преразгледа, които се потвърждават напълно
4. подложи на оправдана и унищожителна критика антидемократичния кабал на еврозоната, тайните, непрозрачни и безотчетни срещи на министрите на финансите, в които решения се взимат под немски диктат.
5. Предсказа "популистката" анти-"европейска" вълна и Брекзит.

Каква беше съдбата на човека? Той беше уволнен от гръцкия премиер след яростен натиск от носителите на "европейските ценности" - началниците от "Тройката" (ЕК и ЕЦБ). Третият в тройката, МВФ, винаги е имал публични резерви към европейския план.

Същите тези "европейски институции" нямат проблем с общуването с послушния и раболепен Бойко Борисов, който е пълна антитеза на ерудирания, почтен и отговорен Варуфакис.

Нашият е необразован, полуграмотен, прост милиционер, мутра на прехода, убиец и продавач на дрога на едро - дрога, която трови същите тия европейци, които "избират" покровителите му.

Толкоз за "европейските ценности".

Колкото до статията, тя е типична за

българското "деснеещо мислене", на което най-ярък символ са издания като "Мисал" на Жорката Харизанов и Клуба, "мислене", курирано от реакционерските командири на донорите.

В нея виждаме два основни мотива.

Първият - силно "путински" по психология и облик - е яростната и ирационална защита на някакви "констелациЙ" от някакви побългарени "християнски ценности", чиито неразбран у нас оригинал е поотхвърлен в Европа някъде в началото на Ренесанса.

Другият, също силно путинеещ, е отричане на основите на обединена Европа - "толерантността", в смисъл на отричането на расизма, на безпочвените народняшки предразсъдъци и на идеята, че съществуват някакви привилегии по териториално-верски признак, за които вече редовно четем тук.

И двете са проява на същата популистка вълна, на която дължим брегзита, льопен и австрийските неонацита.

За които иначе толкова се радвахме, като не ги избраха :)
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Европейски измишльотини

Леле, тоя другар как се е омотал в комунистическия реализъм! Храната не е ценност, байно, а е обективна необходимост за оцеляване. Водата също не е ценност. Само особено затлачени комунистически мислители могат да измъдрят подобна глупост. Аналогично - в контекста на справедливото общество свободата, равенството пред закона и гарантирането на достойнството не са ценности , а са обективна необходимост, за да съществува то. Аман от разни "разбирачи", дето се опитват да ни убедят, че необходимостта е ценност. То и целите ви "европейски" ценности са пълен буламач - няма и една държава в Европа, дето да носят същите гащи като в съседната, ама вие ги обединихте на база общи "ценности". На всичкото отгоре някой свръх умен взе че обедини и европейци и американци, дето се мразят и в червата на базата на "евроатлантически" ценности.Думи немам просто! Аман от вашите права и ценности - робите имат права и ценности, свободните хора имат задължения!

Няма европейски ценности, има

Няма европейски ценности, има християнски ценности. Ценностите на християнството произтичат от самото християнство, но не са цялото християнство.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията