Този въпрос е провокация. Европейски ценности има. Те са обликът на Европа. Те не могат да бъдат разменени с нищо. Тяхната констелация е едно от най-вълнуващите достояния на човечеството. Обаче полуобразовани  хора, които са много и не признават авторитети, твърдят, че такива ценности няма, че има универсални човешки ценности и някакви други ценности. Срещат се и многоучени люде, които твърдят също, че европейски ценности няма. Не са за пренебрегване нито полуобразованите, нито многоучените. Едните и другите се смятат за интелектуалци. Те не познават израза „не знам“. Имат  отговор на всеки въпрос. Такива хора са опасни. Опаковат страстта си за господство с всезнайство. Желаят страстно власт, но без отговорност. Сега се нахвърлят високомерно и лекомислено срещу европейските ценности.

Един от най-великите мислители на ХХ век казва, че пътят до най-простото и най-близкото е най-дълъг и най-мъчен. Храната е ценност за този, който е гладен или не е забравил, че ще огладнее. Питейната вода е ценност за този, който е жаден или не е забравил, че ще ожаднее. Посочените банални примери и много други ценности са универсални. Но универсалните ценности са контекстуални. Винаги и навсякъде е така. Има хора, които ядат насекоми, а други изпитват погнуса при мисълта, че ще ги накарат да опитат подобно „ястие“. Немюсюлманин, който не е вегетарианец,  яде с апетит свинско, а мюлюлманинът се гнуси от това месо.

Естествено, универсалните ценности са в констелацията на европейските ценности. Не е изненадващо, че в тази констелация те са също така контекстуално определени. Християнските ценности са в основата на европейските ценности. Нещо повече, духовната форма на Европа е немислима без християнските ценности, които са формообразуващи и интегрални. Християнските ценности са преди всичко достояние на европейското човечество, което, разбира се, не се ограничава на територията на европейския континент. Но европейските ценности не се свеждат до християнските ценности. Например всички членове на обществото са равни пред закона, всички хора се раждат свободни, равни по достойнство и права са типични и фундаментални европейски ценности. Списъкът на европейските ценности е дълъг. Тяхната  родина е Европа. Някои европейски ценности са на път да станат универсални, но това е друг въпрос и не означава колонизация на други части на света.

Има аргументи срещу много умните, които заедно с полуинтелигентните отричат европейските ценности.

Европа не била само светла, а има сенчеста страна и мрачни времена. Така е. Човешките ценности изобщо се делят на позитивни и негативни. Като се каже „ценност“, все се има предвид позитивна ценност. Но на доброто противостои злото, на красивото противостои грозното и т.н. Позитивните европейски ценности не изчерпват европейските ценности. В Европа и от Европа бяха родени две чудовища на тоталитаризма, абсолютно безпрецедентен в човешката история феномен.

Ние, европейците, трябва да застанем мъжествено срещу европейските негативни ценности. Иначе сме загубени. Например толерантността, която е типична европейска социална ценност. Но толерантността не означава предателство на европейските ценности. Ценностите сами по себе си не спасяват никога никого. Върховните ценности спасяват, когато са в сърцето. 

По ценностите, които ръководят един човек в живота му, ще го познаете истински и дълбоко. По ценностите, които функционират в едно общество и са в основата на една общност, ще ги опознаете истински и дълбоко. Европейските ценности (позитивни и негативни) определят облика на европейското човечество, и по-специално на Европа като уникално място в света.

Тази година тече Петата вълна на  European Value Survey (EVS),  което обхваща 47 европейски страни и региони. Изследването се провежда в интервал от девет години. Интересно е какво ще покажат измерванията, в т. ч. в сравнителен план актуално и лонгитюдно. Ще видим в началото на идната година, когато по едно съвпадение започва председателството на България на Съвета на Европейския съюз.

Статията на проф. Георги Фотев е написана за "Клуб Z".