Американският електромобилен гигант "Тесла" изтегля от пазара 11 000 спортни високопроходими автомобила Model X SUV заради възможни проблеми при сгъваемите задни седалки, които са били открити при вътрешна проверка за надеждност, предава „Франс прес“. 

Те са произведени между октомври 2016 г. и август 2017 г., а от компанията са потвърдили за дефект само за около 3% от случаите.

Вероятната причина е, че някои кабели в седалката са неправилно затегнати, което пречи лявата седалка да бъде заключена в изправено положение. 

Ако тя не бъде фиксирана правилно, може да се наклони напред при катастрофа. Автомобилопроизводителят твърди, че до момента няма данни за наранявания, причинени от проблема.

Компанията на Илон Мъск е започнала да информира клиентите за изтеглянето вчера. Собствениците могат да закарат автомобила си в търговско представителство за ремонт или да се свържат с мобилен сервиз на компанията.

От своя страна Норвегия готви мощна „теслá“ за компанията, като планира да въведе до 10 000 долара допълнителни данъци за модела. 

Скандинавската страна е световен лидер по брой на електромобили по брой на населението. Тя изпреварва в това отношение три пъти Холандия, като само през септември над 60% от продадените нови коли в страната са били хибриди. 

Правителството в Осло обаче предлага да се въведе нов данък, който да обложи по-мощните електромобили като Tesla Model X, които са с тегло над 2 тона и рушат пътната настилка. 

Според анализатори властите имат поне още два мотива.

Единият е да стимулират потреблението на по-ефективни електрически коли, защото машини като "Тесла", макар и да не отделят вредни емисии при движението си, консумират много повече енергия от други модели, пише „Файненшъл таймс“. 

Втората причина е, че инвазията на електромобилите започва да се отразява плачевно на градския транспорт. В момента собствениците им имат право да се движат в бус лентите и шофьорите на автобуси твърдят, че вече им е невъзможно да спазват разписанията си. 

Норвегия постигна завидния си напредък в областта на електрическото задвижване благодарение на два основни фактора - ниската спрямо жизнения стандарт цена на електричеството и щедрите държавни субсидии, които включват големи данъчни облекчения, безплатно паркиране и ползване на фериботи и мостове. 

Сборувани, тези остъпки могат да намалят цената на най-скъпите модели на "Тесла" с около 48 000 евро. 

Противници на сегашния вариант подчертават, че от щедростта на държавата се ползват предимно богати семейства от крайните квартали, за които "Тесла" e обикновено втори или дори трети автомобил.

Според генералния секретар на Норвежката асоциация на електромобилите Кристина Бю пазарът на електрически автомобили е още твърде крехък и подобна мярка би заложила на карта оцеляването му.