Изпрати шпионин, който да разпространява слухове от другата страна на фронтовата линия. Разхвърляй от самолет листовки над територията на врага. Разколебай врага чрез негови хора, на техния език, по техните радиостанции. Тактиките за деморализация са стари колкото политиката и войната, а днес вече знаем как изглеждат те и в началото на 21 век.

Под натиска на разследване на Конгреса на САЩ, Facebook най-накрая предаде над 3 хиляди реклами и линкове към страници, създадени и платени от руски тролове. Сред тях са „Сигурни граници“, фалшива и подкрепяна от Кремъл “организация“, която изглежда, че е със седалище в Айдахо. Тази „организация“ бълваше съобщения за имигрантската „сган“ и привлече 133 хиляди последователи преди да бъде затворена. През август 2016 г. руските създатели на страницата разгласиха протест в Туин Фолс срещу „надигащото се насилие срещу американски граждани“.

В същото време други руски агенти спонсорираха и рекламираха двама чернокожи рапъри, които възпяха Хилъри Клинтън като „расистка кучка“. Те също се представиха, че са от мюсюлманска организация, която твърди, че Хилъри Клинтън „създаде, спонсорира и въоръжи“ Ал Кайда и „Ислямска държава“. В същото време хиляди автоматизирани ботове бълваха съобщения в подкрепа на Тръмп в туитър, а пък много реални потребители им отговаряха.

Всички тези номера са познати – руснаците ги използват от години в Европа, където проруски потребители на фейсбук и туитър отдавна подкрепят партии от крайната левица или крайната десница. По време на изборите в Германия официални руски медии и руски ботове тръбяха за имигрантската опасност и така дадоха рамо на антиимигрантската крайно дясна "Алтернатива за Германия".

Руските реклами не създават етническо или политическо разделение нито в САЩ, нито в Европа. Те използват емоционален и краен език, за да засилят съществуващи разделения. Твърде е подвеждащо обаче да посочим Русия като източник на проблема. Старото КГБ имаше цели отдели, които трябваше да измислят слухове и фалшиви екстремисти. Техните наследници просто осъзнаха доста преди всички останали, че социалните медии са евтиният начин, по който една обедняла бивша супер сила може да се меси в делата на други държави.

Но през 2016 г. те не бяха сами – същото правеха от кампанията на Тръмп и цяла мрежа тролове, любители на конспирациите от алтернативното дясно, които изградиха таргетирани фейсбук групи и купиха реклама, насочена към внимателно подбрани сегменти от обществото.

Истинският проблем е много по-голям от Русия – кой ще бъде следващият, който ще използва този метод, и как ще го направи? Ако руснаците създадоха фалшиви профили в туитър в подкрепа на движението “Black Lives Matter”, защо да не го правят и други? Представям си как много групи, предимно от горди американци, могат да решат да манипулират армия от фалшиви профили по време на бунтове или бедствия, за да засилват страха и паниката. Представям си как много хора биха поискали да превземат профилите на Министерството на отбраната, както са се опитали руските хакери, за да разпространяват фалшива информация по време на военен конфликт. Няма висока бариера, за да влезеш в тази игра – не струва много, не отнема много време, не изисква чак толкова технически познания, няма нужда от специално оборудване.

Facebook, Google и Twitter, а не Русия, предоставиха технологията, която позволява създаването на фалшиви профили и фалшиви реклами, както и технологията, която позволява те да достигнат до точно определени групи от населението. Много други държави и политически организации – леви, десни, каквито и да са – бързо ще се сетят за какво да използват всичко това.

Невежеството е сред причините този свят на злото да порасне толкова бързо – хората просто не знаеха как работи всичко това. Това обаче повече не може да бъде извинение. Няма причина съществуващите закони за прозрачност на политическата реклама да не важат и в социалните медии, а не само в традиционните. Сега е най-добрият момент да тръгнем срещу анонимността, поне анонимността във форуми и коментари, за да бъдат елиминирани ботовете. Собствените експерименти на Facebook показват, че коментарите са много по-цивилизовани, когато хората използват собствените си имена. Правото на свободно слово е дадено на хората, а не на компютрите.

Няма надежда Белият дом по времето на Тръмп да поведе тази битка, защото той бе най-големият печеливш от тези схеми. Но другите политически лидери са длъжни да помислят по въпроса. Длъжни са и гражданите, длъжни са и училищата, и технологичните компании. Другият път води към антиутопията, където мръсните трикове от предизборната кампания ще се превърнат в част от всекидневието ни.

...

Коментарът е от "Вашингтон пост". Преводът е на Клуб Z.