Хората от общинската администрация, тези, изпълняващи каквато и да е ръководна работа, или работа при обединение от търговци или друга публична функция, вече ще са дължностни лица по смисъла на Наказателния кодекс.

Това се предлага в проект за промени на Министерството на правосъдието, публикуван днес за обществено обсъждане. Той предвижда тази категория лица да бъдат включени в понятието „длъжностно лице“ в чл. 93 от НК, като по този начин се разширява кръгът на лицата, които могат да бъдат преследвани за т.нар. ,,корупционни престъпления‘‘, мотивират се от министерството.

Сега въпросният чл. 93 ясно постановява що е "длъжностно лице", понятие, през което "минава" успешното обвинение на прокуратурата за почти вяско корупционно пресътпление: "това е (лице), на което е възложено да изпълнява със заплата или безплатно, временно или постоянно:

а) служба в държавно учреждение с изключение на извършващите дейност само на материално изпълнение;

б) ръководна работа или работа, свързана с пазене или управление на чуждо имущество в държавно предприятие, кооперация, обществена организация, друго юридическо лице или при едноличен търговец, както и на нотариус и помощник-нотариус, частен съдебен изпълнител и помощник-частен съдебен изпълнител."

Сега обаче се разширява обхватът на понятието за ,,длъжностно лице‘‘, като в цитираната точка "б)" директно се добавя: "... или друга публична функция.’’

"Публичната функция" пък се дефинира в новосъздадена точка  - "дейност с обществено значение, уредена в закон и възложена за изпълнение на правоспособно лице по съответния ред.‘‘

Става ясно, че се цели и корупцията в частния сектор:

„Съществуващите към момента наказателни механизми за ограничаване на проявните форми на корупция в частния сектор се нуждаят от изключително сериозно и задълбочено преосмисляне, най-вече в светлината на актуалната практика на Върховния касационен съд и инстанционните съдилища...а именно, че това е само лице, заето в държавен орган или обществена организация или изпълняващо публична функция“, пише в мотивите на законопроекта.

В проекта се завишават и предвидените финансови санкции. А за длъжностните лица, които нарушават или не изпълняват задълженията си или превишат правата  си  и от това  произлизат значителни вредни последици за физически, юридически лица или обединения, се предлага  нов състав на престъпление. Наказанието е до 3 г. затвор и лишаване от права.

За първи път се инкриминира търговията с влияние при осъществяване на търговска дейност. Това деяние се характеризира с висока степен на обществена опасност, но в момента не попада в обхвата на наказателния закон. Законопроектът предвижда наказание до 5 г. лишаване от свобода и глоба за търговци, ръководители и служители в юридически лица и еднолични търговци , които искат или приемат подкуп, за да упражнят влияние при вземане на решение от друго лице.

До 12 години затвор, ако само предложиш на полицай или магистрат:

От 3 до 12 години - толкова става досегашният член за предлагане, обещаване или даване на рушвет на "длъжностно лице, което заема отговорно служебно положение, включително съдия, съдебен заседател, прокурор или следовател, или на полицейски орган, или на разследващ полицай. За пръв път се налага долен "таван", тъй като дасега този член гласи "до 10 години".

Излиза обаче, че ще има индулгенция, ако предложите подкуп на някого - от държавната или частната сфера и съдействате на службите, така че да го изловят:

От наказателна отговорност се освобождават лицата, които са предложили, обещали или дали неследващ се дар или облага на лице, ако са извършили деянието, за да защитят законно право или интерес и ако незабавно и доброволно са съобщили за това на властта, пише в мотивите.

За искане, даване, получаване и посредничество при т.нар. ,,стопански подкуп‘‘ по чл. 225б от НК отпада изискването облагата да е само имотна. Размерът на наказанието за стопански подкуп се увеличава от до 2 г. и глоба от 100 до 300 лв. на до 5 г. и глоба от 500 до 2 хил. лв.

От предложените промени излиза, че се утежнява наказанието като за престъпник за почти всички... записи, изнесени примерно от "Биволъ" покрай скандала "Двете каки".

Чл. 287а се изменя така: „Чл. 287а. (1) Който с цел да заблуди длъжностно лице от разследващите органи или от прокурорските или съдебните органи:

1. изготви неистински технически записи или преправи истински;

2. унищожи запис или част от него, събира или подрежда данните от записа и по този начин създава невярна представа за съответното обстоятелство;

3. използва подправени технически записи;

4. използва неправомерно информацията, придобита със специални разузнавателни средства;

5. промени състоянието на местопрестъпление;

6. унищожи, скрие или повреди вещ или документ, се наказва с лишаване от свобода до шест години и глоба от хиляда до пет хиляди лева. (досега бяха до 5 г. и до 1000 лв., б.р.)

Да припомним, че тогава прокуратурата отказа да разследва скандала с познатия аргумент, че записите са манипулирани и рязани.