Ad Config - Website header

 

Article_top

С едно "да" и два пъти "не" по спорните промени в Закона за съдебната власт се произнесе днес свиканият извънредно от министър Цецка Цачева Съвет по съдебна реформа.

По най-нервното решение на сегашния парламент - чл. 230 от Закона за съдебната власт, с който автоматично образуването на досъдебно производство (което, разбира се, е акт на прокурора) спрямо съдия, се задължаваше ВСС да го отстрани от длъжност, съветът решава следното:

"По отношение на направеното искане на 16 октомври т. г. до парламента от министър Цачева за редакция на чл. 230 от ЗСВ, отнасящ се до промяна на механизма за отстраняване от длъжност на магистрати при повдигане на обвинение срещу тях, членовете на Съвета предлагат да се предвиди възможност за съдебен контрол върху решението на съответната колегия на Висшия съдебен съвет. Изрично да се посочи, че в случай на обжалване жалбата няма да спира изпълнението на решението", решиха още членовете на Съвета.

Депутатите в удивително единодушие "промушиха" в последните дни на НС преди лятната ваканция тази промяна, докато обществото се занимаваше с това дали чуждестранни неевропейски фондации - като "Америка за България" - ще могат да финансират например Съюза на съдиите в България.

Беше съвсем ясно, че така прокурорът, който по принцип е страна в едно дело и всяко негово действие подлежи на съдебен контрол, при - не дай си, Боже - недобросъвестност ще може да поставя в зависимост контролиращия го орган.

Мнозина западни партньори буквално скочиха срещу промяната, а Европейската комисия за демокрация чрез право (Венецианската комисия) също се изказа остро. Министър Цецка Цачева написа писмо по повода до Данаил Кирилов.

Една от другите "дразнещи" най-вече гилдията проектопромени - магистратите от т. нар. спецсъд, прокуратура и следствие да взимат повече заплати от другите, също не среща разбиране в членовете на Съвета по съдебна реформа.

"... Членовете на Съвета считат, че действащият текст от Закона за съдебната власт (чл. 233, ал. 6), който предвижда възможности за допълнително материално стимулиране на магистрати и съдебна администрация, е напълно достатъчен и не се налагат промени, с които да се дават повече права на специализираните структури в съдебната система", съобщават от МП.

Припомняме, че Спецсъдът е любимото напоследък отроче на главния поркурор Цацаров, мнозинството във ВСС и правосъдното министерство, които без ясни мотиви "иззеха" делата с голям обществен интерес и корупция по високите етажи от СГС (оглавяван по това време от Калоян Топалов, б.р.) и ги "връчиха" на Спецсъда с промени в НПК.

От пакета промени, внесени на 5 октомври, Съветът взима положително становище само за предложенията на народните представители за промяна на процедурата по командироването на съдии, прокурори и следователи:

"Но постигна консенсус, че това трябва да става само след вземане на становище от съответното общо събрание, отделение или колегия на приемащия орган на съдебната власт."

Командироването без мотиви и като едноличен акт на административния ръководител, години наред беше очевадна "тояга или морков" за верни и послушни, които се изстрелваха на желаните места, и обратното.

Членовете на Съвета единодушно гласуваха мандат на министъра на правосъдието Цецка Цачева да представи и трите становища по важните текстове в пленарната зала на Народното събрание при второто гласуване на законопроекта за ЗСВ (в момента последните изредени промени са в процедура между първо и второ четене, б.а.).

Органът приема и да се създаде работна група за изменение и допълнение на Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „право“ и професионална квалификация „юрист“.

Съветът е междуинституционален орган, включващ освен министъра, който го свиква, представители на Висшия съдебен съвет, ВКС, ВКП, от правната комисия на парламента, Националния институт на правосъдието, браншови организации като Съюза на съдиите, Българска съдийска асоциация, НПО и други.

 

С едно "да" и два пъти "не" по спорните промени в Закона за съдебната власт се произнесе днес свиканият извънредно от министър Цецка Цачева Съвет по съдебна реформа.

По най-нервното решение на сегашния парламент - чл. 230 от Закона за съдебната власт, с който автоматично образуването на досъдебно производство (което, разбира се, е акт на прокурора) спрямо съдия, се задължаваше ВСС да го отстрани от длъжност, съветът решава следното:

"По отношение на направеното искане на 16 октомври т. г. до парламента от министър Цачева за редакция на чл. 230 от ЗСВ, отнасящ се до промяна на механизма за отстраняване от длъжност на магистрати при повдигане на обвинение срещу тях, членовете на Съвета предлагат да се предвиди възможност за съдебен контрол върху решението на съответната колегия на Висшия съдебен съвет. Изрично да се посочи, че в случай на обжалване жалбата няма да спира изпълнението на решението", решиха още членовете на Съвета.

Депутатите в удивително единодушие "промушиха" в последните дни на НС преди лятната ваканция тази промяна, докато обществото се занимаваше с това дали чуждестранни неевропейски фондации - като "Америка за България" - ще могат да финансират например Съюза на съдиите в България.

Беше съвсем ясно, че така прокурорът, който по принцип е страна в едно дело и всяко негово действие подлежи на съдебен контрол, при - не дай си, Боже - недобросъвестност ще може да поставя в зависимост контролиращия го орган.

Мнозина западни партньори буквално скочиха срещу промяната, а Европейската комисия за демокрация чрез право (Венецианската комисия) също се изказа остро. Министър Цецка Цачева написа писмо по повода до Данаил Кирилов.

Една от другите "дразнещи" най-вече гилдията проектопромени - магистратите от т. нар. спецсъд, прокуратура и следствие да взимат повече заплати от другите, също не среща разбиране в членовете на Съвета по съдебна реформа.

"... Членовете на Съвета считат, че действащият текст от Закона за съдебната власт (чл. 233, ал. 6), който предвижда възможности за допълнително материално стимулиране на магистрати и съдебна администрация, е напълно достатъчен и не се налагат промени, с които да се дават повече права на специализираните структури в съдебната система", съобщават от МП.

Припомняме, че Спецсъдът е любимото напоследък отроче на главния поркурор Цацаров, мнозинството във ВСС и правосъдното министерство, които без ясни мотиви "иззеха" делата с голям обществен интерес и корупция по високите етажи от СГС (оглавяван по това време от Калоян Топалов, б.р.) и ги "връчиха" на Спецсъда с промени в НПК.

От пакета промени, внесени на 5 октомври, Съветът взима положително становище само за предложенията на народните представители за промяна на процедурата по командироването на съдии, прокурори и следователи:

"Но постигна консенсус, че това трябва да става само след вземане на становище от съответното общо събрание, отделение или колегия на приемащия орган на съдебната власт."

Командироването без мотиви и като едноличен акт на административния ръководител, години наред беше очевадна "тояга или морков" за верни и послушни, които се изстрелваха на желаните места, и обратното.

Членовете на Съвета единодушно гласуваха мандат на министъра на правосъдието Цецка Цачева да представи и трите становища по важните текстове в пленарната зала на Народното събрание при второто гласуване на законопроекта за ЗСВ (в момента последните изредени промени са в процедура между първо и второ четене, б.а.).

Органът приема и да се създаде работна група за изменение и допълнение на Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „право“ и професионална квалификация „юрист“.

Съветът е междуинституционален орган, включващ освен министъра, който го свиква, представители на Висшия съдебен съвет, ВКС, ВКП, от правната комисия на парламента, Националния институт на правосъдието, браншови организации като Съюза на съдиите, Българска съдийска асоциация, НПО и други.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета