332 евро – толкова отделя едно германско домакинство за хранителни продукти на месец. Но като че ли не това е толкова важно, а обстоятелството, че от десет изкарани евро германците дават само едно за храна, докато в Румъния например за тази цел се изразходва всяко трето евро. Това само потвържава добре известния факт, че германските супермаркети са на челно място по ниските си цени и осигуряват отлични условия за пестене от това перо. На свой ред известните с пестеливостта си германци само биха могли да бъдат доволни от това обстоятелство, но се оказва, че не е точно така – те са готови да плащат и по-високи цени, ако така си гарантират по-високото качество.

Накратко – ниската цена не е непременно номер едно: осем от 10 германци биха приели безпроблемно повишаването на разходите за хранителни продукти, ако това би означавало, че те са с по-добри вкусови показатели и са по-полезни за здравето. Най-вече младите хора между 18 и 34 години са готови да бръкнат по-дълбоко в джоба си за всекидневните разходи под мотото „Склонен съм да давам повече, ако съм сигурен, че качеството на храните е съответно“.

Току-що разпространено актуално проучване свидетелства, че 81 процента от германците са склонни да плащат по-високи цени за купуваните храни, ако са сигурни, че получават напълно безупречен продукт с проверен произход. Анализаторите отдават тази нова склонност на избухналите през последните години скандали с хранителни продукти в Германия (фипронилът в яйцата е само един от тях), но има и още един момент – готовността да плащаш повече е едно, а реалното даване на пари отгоре е друго: 45 процента от анкетираните признават, че не могат да си позволят по-високи цени в супермаркетите. Но острата конкуренция в тази сфера продължава да си казва думата и стелажите продължават да са пълни със стоки, изумяващи с ниските си цени.

Все пак покрай дискусиите, посветени на сигурността на хранителните продукти, вече се констатират немалко промени: над една трета от запитаните заявяват, че вече плащат повече отпреди за храната си, щом е по-препоръчителна за здравето. И 30 процента от хората купуват именно по тази причина от т.нар. биопродукти, изхождайки от тезата, че храната трябва не само да засища, но и да е полезна.