Ad Config - Website header

 

Article_top

Изискването всички таксиметрови шофьори да се явят на нов изпит за упражняване на професията, за да подновят удостоверенията, без които не могат да работят, ще отпадне. Става дума за всички водачи на такси в цялата страна, които са малко над 60 000 души.

Такива промени в Закона за автомобилните превози приеха депутатите на първо четене. Предложението е на Министерския съвет, но се подкрепя от всички парламентарни групи.

Ремонтът на закона идва около две години, след като изискването за явяване на изпит на всеки 5 години за шофьорите бе въведено - от ГЕРБ и Реформаторския блок. Още тогава от бранша възроптаха и дори заплашиха с протести. Срокът, в който всички водачи на такси трябва да подновят удостоверенията си след явяване на изпит, изтича на 1 януари 2018 г. Тогава мотивът бе да се "изчисти" сектора от сиви практики и да се минимализира риска хора с фалшиви документи или без положен изпит да карат такси. 

По време на дебатите Георги Свиленски от БСП каза, че е било ясно, че приетият преди две години закон създава повече проблеми, отколкото решава. Той припомни, че още тогава е предупредил, че този закон трябва и ще бъде променен рано или късно. Той дори предложи проектът да мине на две четения още днес, тъй като при първото му гласуване нямаше нито един глас против, а до 1 януари, когато много шофьори могат да се окажаж без удостоверения заради неположен изпит, остава мното малко време.

От ГЕРБ обаче не приеха това. Предложиха само срокът за предложения за редакции в закона да се съкрати от 7 на 3 дни. Свиленски попита каква е причината, но не получи отговор в залата.

"Промяната, която искаме да внесем преди второто четене е да удължим срока за подмяна на удостоверенията за таксиметрова дейност - от 1 януари 2018 г. той да стане 30 юни 2018 г.", обясни пред Клуб Z Светослав Иванов, зам.-шеф на комисията по транспорт от ГЕРБ. Мотивът - да не се създава излишно напрежение в бранша.

Иванов разказа, че и той, и ресорният министър Ивайло Московски са разговаряли с браншовите организации на таксиметровите компании  и водачи и още по време на предизборната кампания са поели ангажимент темата да бъде обсъдена наново. Без да поемат ангажимент за приемането на нови правила. 

Депутатът от ГЕРБ заяви, че не се сеща за друга професия, за която да се изисква полагането на един и същи изпит периодично и затова не е логично подобно изискване да има за таксиметровите водачи. Същият аргумент изтъкна по-рано от парламентарната трибуна и Свиленски от БСП.

Иванов обаче добави, че ако не го лъже паметта новите правила за издаване на удостоверение за шофьор на такси, които сега ще отпаднат, били гласувани по настояване на тогавашния коалиционен партньор във властта - Реформаторския блок. И ГЕРБ тогава се съобразили. 

Зам.-шефът на транспортната комисия каза още, че няма данни от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" колко са водачите, които вече са положили наново изпитите си и са получили новите си удостоверения. Според него били много малко на брой, защото в бранша до последно изчаквали да видят дали ще се промени законът. Но се ангажира да провери за колко души става въпрос.

Анкета на Клуб Z показа, че изпитът струва около 17 лв., отделно се пращат 5-6 лв. за издаване на удостоверението. То сега е с 5-годишен срок. 

Попитан какво ще каже на водачите на такси, които вече са преминали през изпит, който ще се окаже ненужен и за който са си платили, Станислав Иванов каза, че има хора в бранша, които са изрядни и не се притесняват, подкрепяли са и действащите в момента разпоредби. Затова ще провери колко са тези хора, спазили вече закона и ще се помисли дали нещо може да се направи за тях.

 
Снимка БГНЕС

Изискването всички таксиметрови шофьори да се явят на нов изпит за упражняване на професията, за да подновят удостоверенията, без които не могат да работят, ще отпадне. Става дума за всички водачи на такси в цялата страна, които са малко над 60 000 души.

Такива промени в Закона за автомобилните превози приеха депутатите на първо четене. Предложението е на Министерския съвет, но се подкрепя от всички парламентарни групи.

Ремонтът на закона идва около две години, след като изискването за явяване на изпит на всеки 5 години за шофьорите бе въведено - от ГЕРБ и Реформаторския блок. Още тогава от бранша възроптаха и дори заплашиха с протести. Срокът, в който всички водачи на такси трябва да подновят удостоверенията си след явяване на изпит, изтича на 1 януари 2018 г. Тогава мотивът бе да се "изчисти" сектора от сиви практики и да се минимализира риска хора с фалшиви документи или без положен изпит да карат такси. 

По време на дебатите Георги Свиленски от БСП каза, че е било ясно, че приетият преди две години закон създава повече проблеми, отколкото решава. Той припомни, че още тогава е предупредил, че този закон трябва и ще бъде променен рано или късно. Той дори предложи проектът да мине на две четения още днес, тъй като при първото му гласуване нямаше нито един глас против, а до 1 януари, когато много шофьори могат да се окажаж без удостоверения заради неположен изпит, остава мното малко време.

От ГЕРБ обаче не приеха това. Предложиха само срокът за предложения за редакции в закона да се съкрати от 7 на 3 дни. Свиленски попита каква е причината, но не получи отговор в залата.

"Промяната, която искаме да внесем преди второто четене е да удължим срока за подмяна на удостоверенията за таксиметрова дейност - от 1 януари 2018 г. той да стане 30 юни 2018 г.", обясни пред Клуб Z Светослав Иванов, зам.-шеф на комисията по транспорт от ГЕРБ. Мотивът - да не се създава излишно напрежение в бранша.

Иванов разказа, че и той, и ресорният министър Ивайло Московски са разговаряли с браншовите организации на таксиметровите компании  и водачи и още по време на предизборната кампания са поели ангажимент темата да бъде обсъдена наново. Без да поемат ангажимент за приемането на нови правила. 

Депутатът от ГЕРБ заяви, че не се сеща за друга професия, за която да се изисква полагането на един и същи изпит периодично и затова не е логично подобно изискване да има за таксиметровите водачи. Същият аргумент изтъкна по-рано от парламентарната трибуна и Свиленски от БСП.

Иванов обаче добави, че ако не го лъже паметта новите правила за издаване на удостоверение за шофьор на такси, които сега ще отпаднат, били гласувани по настояване на тогавашния коалиционен партньор във властта - Реформаторския блок. И ГЕРБ тогава се съобразили. 

Зам.-шефът на транспортната комисия каза още, че няма данни от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" колко са водачите, които вече са положили наново изпитите си и са получили новите си удостоверения. Според него били много малко на брой, защото в бранша до последно изчаквали да видят дали ще се промени законът. Но се ангажира да провери за колко души става въпрос.

Анкета на Клуб Z показа, че изпитът струва около 17 лв., отделно се пращат 5-6 лв. за издаване на удостоверението. То сега е с 5-годишен срок. 

Попитан какво ще каже на водачите на такси, които вече са преминали през изпит, който ще се окаже ненужен и за който са си платили, Станислав Иванов каза, че има хора в бранша, които са изрядни и не се притесняват, подкрепяли са и действащите в момента разпоредби. Затова ще провери колко са тези хора, спазили вече закона и ще се помисли дали нещо може да се направи за тях.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета