Може ли София да има по-малко задръствания, по-добре работещо осветление, по-чист въздух и повече сигурност с помощта на смарт-технологиите?

На този въпрос се опитва да отговори новата мрежа LoRa, която Vivacom разгръщат над столицата и която позволява евтино и лесно свързване на всякакви устройства в интернет на нещата (Internet of things, IoT).

Мобилният оператор вече е разположил ключовата инфраструктура в града, като има 97% покритие на повърхността и 93% покритие под земята. 

Какво представлява LoRa? Това е система за безжична връзка, която работи на ниски честоти и е далеч по-евтина и нискоенергоемка от стандартния интернет. Причината за това е, че през нея ще общуват умните устройства като датчици, сензори, контролери на врати, лампи и прочие, които не се нуждаят от много трафик, но за сметка на това трябва да не са зависими от енергия.

На представянето на новата технология днес присъства Марк Жадул, старши вицепрезидент и директор на стратегията за глобален маркетинг на Nokia. Той подчерта, че новата технология дава възможности, а не готови решения.

"Аз съм тук само от вчера, но вече забелязах, че имате проблеми с трафика. Ключово е да се поставят цели и да се следват, като това е работа на общинския съвет."

Според него предизвикателствата, пред които са изправени градовете, са комбинация от демография, урбанизацията и околната среда.

"Ако искаме да сложим нещата под общ знаменател можем да кажем, че градовете са изправени пред дигитална промяна. Умният град е град, способен да се изправи пред тези предизивкателства, да се адаптира и да се промени, да стане един по-лесен за живее град за своите обитатели и за посетителите си", каза Жадул.

Главният изпълнителен директор на Виваком Атанас Добрев даде няколко примера в какви области може да се ползват сензорите на LoRa - сигурност, здравеопазване, мобилност, бизнес, обществени и търговски услуги. И даде няколко конкретни проекта - камери, които не само снимат, но следят за нарушения автоматично, без нужда от големи екипи в наблюдателен център, и които могат да следят за извършване на кражби и други престъпления по улиците.

"Това води до 30% намаляване на битовата престъпност, най-добре похарчените пари за сигурност!", заяви той.

Друга идея е умният паркинг - макар на теория в Синята зона на центъра винаги да има около 20% свободни места, някак все като паркираме, попадаме на останалите 80%, пошегува се Добрев. Със сензорите на LoRa може да се следи всяко паркомясто и тази информация да се праща към програма, която да ни насочва към празното място. Това ще пести време, гориво и нерви.

Повече датчици за контрол на качеството на въздуха са друг проект, по който може да се работи. В момента тези данни излизат с месец закъснение, което не е особено полезно за никого.

"Като се сложат повече датчици, ще знаем какво става в реално време. Така не само ще може да знаем кога да излезем на разходка или не, но ще даде възможност на институциите да проследяват откъде е тръгнало замърсяването", заяви Добрев.

Друга възможност във връзка със скорошното бедствено положение в Бургаско е следеното на нива на реки и язовири. То е проблемно, тъй като в тези райони трудно достига ток. Сензорите на LoRa обаче ползват толкова малко енергия, че могат да изкарат с една батерия до 10 години. А моменталното предупреждение при бедствия може да спаси човешки животи.

Други приложения в градската среда са при уличното осветление и контейнерите за боклук. Развалените крушки на уличните лампи често се оправят след дни, тъй като има дълъг процес, в който някой трябва да подаде сигнал, а отговорните институции да пратят екип за ремонт. Сензор във всяка лампа би позволил следене на всяка крушка в града. Освен това така съществува възможността когато по дадена улица няма движение, лампите да светят по-слабо, спестявайки много енергия и пари. Контейнерите за боклук пък са проблемни, защото често или са препълнени, а няма кой да ги изпразни, или са полупразни, а екип на "Чистота" минава и губи време. Датчици могат да отчитат колко пълна е една кофа, дали не е преместена или пострадала.

Дали един град ще бъде умен или не обаче зависи предимно от неговите обитатели, подчерта Далчев, и отбеляза, че умният град е този, в който хората са по-щастливи.