Възможно ли е ръководителят на новия орган за борба с корупцията да бъде избиран с квалифицирано мнозинство, т.е. с повече от половината от депутатите - 2/3 или 3/4?

Тази идея предложи сутринта бившият служебен премиер Огнян Герджиков, като изтъкна, че така ръководителят на антикорупционното звено няма да бъде избиран само от управляващите. Герджиков в момента води и законодателният съвет на Народното събрание.

От БСП предлагаха в свой законопроект по този начин да бъдат избирани заместниците на председателя на органа, макар самият той да бъде назначаван от президента. Проектът им обаче бе отхвърлен на първо четене.

"Това е правна възможност, която има логика, но изисква промяна на конституцията. Ако имахме възможност да направим това, това би била една добра възможност. Но засега в конституцията нямаме антикорупционен орган", коментира пред Клуб Z председателят на парламентарната правна комисия Данаил Кирилов от ГЕРБ.

Според него ако е възможно да се формира мнозинство за изменение на конституцията, тази теза си заслужава да се обсъди.

Кирилов коментира и накратко критиките на Герджиков към работата на парламента, който каза днес, че го е срам от законите, които приемат. Председателят на правна комисия отбеляза, че е чул само част от коментарите на бившия служебен премиер и че те поне са били насочени към действия на предишни Народни събрания. 

"Затова сме го и поканили, затова е и председател на Консултативния съвет по законодателство", отбеляза Кирилов, и заяви, че е доволен от колегите си юристи в парламента, макар и да му липсват някои. "Явно юристите не сме атрактивни за избирателите. Явно защото не можем да говорим политически лъжи и да правим кампании."

Христиан Митев, един от основните юристи на "Обединените патриоти", също отбеляза, че има опасения за противоконституционност на идеята за квалифицирано мнозинство.

"Обратната теза е, че в Конституцията изрично са изброени случаите, в които Народното събрание избира органи с квалифицирано мнозинство, в останалите случаи е само с т.нар. обикновено мнозинство."

Според него обаче дори и да е възможна промяна на основния закон, това ще е дебат, който ще е много по-дълъг от времето между първо и второ четене на антикорупционния закон.

"На мен ми е по-интересна друга хипотеза - защо Народното събрание не избира целия орган, а не само председателя? Това си е мое мнение, в процес на обмисляне. Обмислям го като вариант, ще го представя на групата, като достигна някакво решение. Но мисля, че е добър вариант", сподели той.

Потърсихме и коментар от депутата на БСП Крум Зарков, един от малкото юристи на левицата в парламента. Той обаче отказа да коментира идеята, защото не бил запознат с изказването на Герджиков и заяви твърдо, че БСП вече са представили своята позиция как да се избира шефът на антиконституционния орган.

В чл. 81, ал. 2 на основния закон пише: 

Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.

Потенциално трите партии имат достатъчно гласове за изпълнение по-бавната процедура по промяна на конституцията - ако искат да изработят компромисен вариант.