Ad Config - Website header

 

Article_top

Трагичната терористична атака от тази седмица в Ню Йорк е своего рода изолиран инцидент с един угрижен човек, който не би трябвало да се генерализира. През 16-те години след 11 септември градът се оказа учудващо безопасен от джихадистките групи и индивиди. И все пак, говорейки за това пред длъжностни лица в този главен глобален център, разположен на 10 000 мили, заключенията, до които те достигат, са притеснителни.

"Нападението в Ню Йорк може да бъде начин да ни напомни, че докато „Ислямска държава“ (ИД) бива побеждавана военно, идеологическата заплаха от радикалния ислям се разпространява", казва сингапурският вътрешен министър К. Шанмугам. "Линията на тенденциите се движи в грешната посока".

Военната битка срещу ислямистки екстремистки групировки на места като Сирия и Афганистан е трудна борба, но тя винаги е била в полза на Съединените щати и техните съюзници. В края на краищата, комбинираните военни сили на някои от най-мощните правителства в света се изправят срещу малка група от партизани. От друга страна, идеологическото предизвикателство от страна на ИД се оказа много по-трудно. Терористичната група и такива като нея успяват да разпространяват идеите си, да набират недоволни млади мъже и жени и да проникват в страни по целия свят.

Западните страни остават податливи на случайния самотен вълк, но новите места за размножаване на радикализма са някога умерените мюсюлмански общества в Централна, Южна и Югоизточна Азия. Помислете за Индонезия, най-гъсто населената мюсюлманска държава в света, на която отдавна се гледа като на умерена. Тази година губернаторът на Джакарта, столицата на страната и най-големият град, загуби опита си за преизбиране, след като той беше обрисуван от мюсюлмански хардлайнери като неподходящ за поста, защото е християнин. По-лошо, след това той беше вкаран в затвора, след като бе осъден по съмнително и несправедливо обвинение в богохулство.

На фона на засилващата се тенденция към ислямистка политика, "умереният" президент на Индонезия и неговите установени "умерени" ислямски организации не успяха да отстоят традициите на страната за толерантност и мултикултурализъм. Или погледнете Бангладеш - друга страна с подчертано светско минало, където живеят близо 150 милиона мюсюлмани. Създадена като отцепник от Пакистан на явно нерелигиозни основания, културата и политиката на Бангладеш стават все по-екстремни през последното десетилетие. Атеистите, секуларистите и интелектуалците биват вземани на прицел и дори убивани, законите за богохулство бяха наложени и множество терористични атаки доведоха до стотици мъртви.

Защо се случва това? Има много обяснения. Бедността, икономическите трудности и промените предизвикват безпокойство.

"Хората са отвратени от корупцията и некомпетентността на политиците. Те лесно биват съблазнявани от идеята, че ислямът е отговорът, макар че не знаят какво означава това", обясни един сингапурски политик.

И тогава местните лидери правят съюзи с духовниците и дават платформи на екстремистите, всичко това в търсене на лесни гласове. Това политическо подтикване е спомогнало за подхранването на рака на ислямския екстремизъм. В Югоизточна Азия почти всички наблюдатели, с които говорих, вярват, че има друга важна причина - изнесени пари и идеология от Близкия изток, предимно от Саудитска Арабия. Сингапурски служител ми каза:

"Пътувайки из Азия, ще видите толкова много нови джамии и духовни училища, построени през последните 30 години, които са били финансирани от Персийския залив. Те са модерни, чисти, климатизирани, добре оборудвани - и уахабитски (пуританска версия на исляма в Саудитска Арабия)".

Наскоро бе съобщено, че Саудитска Арабия планира да даде почти 1 милиард долара за изграждане на 560 джамии в Бангладеш. Саудитското правителство отрече това, но източници в Бангладеш ми казаха, че има някаква истина в информацията. Как да бъде променена тази тенденция? Шанмугам от Сингапур заяви, че населението на града-държава (15% от които са мюсюлманин) остава относително умерено, защото държавата и обществото работят много усилено за интеграция.

"Имаме нулева толерантност към всякакъв вид войнстване, но също така се стремим да гарантираме, че мюсюлманите не се чувстват маргинализирани", обясни той.

Сингапур рутинно получава високи оценки в световната класация заради прозрачността, ниските нива на корупция и върховенството на закона. Неговата икономика предоставя възможности за повечето. Азия продължава да нараства, но така става и с ислямския радикализъм там. Тази тенденция може да бъде променена само чрез по-добро управление и по-добра политика – от лидери, които са по-малко корумпирани, по-компетентни и най-вече по-склонни да се изправят срещу духовниците и екстремистите.

Новият престолонаследник на Саудитска Арабия говори миналата седмица за превръщането на неговото кралство в "умерен ислям". Мнозина се присмяха на това като на стратегия за връзки с обществеността, сочейки за продължаващото господство на ултраортодоксалния религиозен елит на кралството. По-добър подход би бил да се насърчи престолонаследника, да го караш да държи на думите си и да го подтикваш да действа с конкретни действия. Това е наградата. Ако Саудитска Арабия започне религиозна реформа у дома, би било далеч по-голяма победа срещу радикалния ислям, отколкото целия напредък на бойното поле досега.

Статията е публикувана във "Вашингтон пост". преводът е на БГНЕС

 
Снимка Архив Клуб Z

Трагичната терористична атака от тази седмица в Ню Йорк е своего рода изолиран инцидент с един угрижен човек, който не би трябвало да се генерализира. През 16-те години след 11 септември градът се оказа учудващо безопасен от джихадистките групи и индивиди. И все пак, говорейки за това пред длъжностни лица в този главен глобален център, разположен на 10 000 мили, заключенията, до които те достигат, са притеснителни.

"Нападението в Ню Йорк може да бъде начин да ни напомни, че докато „Ислямска държава“ (ИД) бива побеждавана военно, идеологическата заплаха от радикалния ислям се разпространява", казва сингапурският вътрешен министър К. Шанмугам. "Линията на тенденциите се движи в грешната посока".

Военната битка срещу ислямистки екстремистки групировки на места като Сирия и Афганистан е трудна борба, но тя винаги е била в полза на Съединените щати и техните съюзници. В края на краищата, комбинираните военни сили на някои от най-мощните правителства в света се изправят срещу малка група от партизани. От друга страна, идеологическото предизвикателство от страна на ИД се оказа много по-трудно. Терористичната група и такива като нея успяват да разпространяват идеите си, да набират недоволни млади мъже и жени и да проникват в страни по целия свят.

Западните страни остават податливи на случайния самотен вълк, но новите места за размножаване на радикализма са някога умерените мюсюлмански общества в Централна, Южна и Югоизточна Азия. Помислете за Индонезия, най-гъсто населената мюсюлманска държава в света, на която отдавна се гледа като на умерена. Тази година губернаторът на Джакарта, столицата на страната и най-големият град, загуби опита си за преизбиране, след като той беше обрисуван от мюсюлмански хардлайнери като неподходящ за поста, защото е християнин. По-лошо, след това той беше вкаран в затвора, след като бе осъден по съмнително и несправедливо обвинение в богохулство.

На фона на засилващата се тенденция към ислямистка политика, "умереният" президент на Индонезия и неговите установени "умерени" ислямски организации не успяха да отстоят традициите на страната за толерантност и мултикултурализъм. Или погледнете Бангладеш - друга страна с подчертано светско минало, където живеят близо 150 милиона мюсюлмани. Създадена като отцепник от Пакистан на явно нерелигиозни основания, културата и политиката на Бангладеш стават все по-екстремни през последното десетилетие. Атеистите, секуларистите и интелектуалците биват вземани на прицел и дори убивани, законите за богохулство бяха наложени и множество терористични атаки доведоха до стотици мъртви.

Защо се случва това? Има много обяснения. Бедността, икономическите трудности и промените предизвикват безпокойство.

"Хората са отвратени от корупцията и некомпетентността на политиците. Те лесно биват съблазнявани от идеята, че ислямът е отговорът, макар че не знаят какво означава това", обясни един сингапурски политик.

И тогава местните лидери правят съюзи с духовниците и дават платформи на екстремистите, всичко това в търсене на лесни гласове. Това политическо подтикване е спомогнало за подхранването на рака на ислямския екстремизъм. В Югоизточна Азия почти всички наблюдатели, с които говорих, вярват, че има друга важна причина - изнесени пари и идеология от Близкия изток, предимно от Саудитска Арабия. Сингапурски служител ми каза:

"Пътувайки из Азия, ще видите толкова много нови джамии и духовни училища, построени през последните 30 години, които са били финансирани от Персийския залив. Те са модерни, чисти, климатизирани, добре оборудвани - и уахабитски (пуританска версия на исляма в Саудитска Арабия)".

Наскоро бе съобщено, че Саудитска Арабия планира да даде почти 1 милиард долара за изграждане на 560 джамии в Бангладеш. Саудитското правителство отрече това, но източници в Бангладеш ми казаха, че има някаква истина в информацията. Как да бъде променена тази тенденция? Шанмугам от Сингапур заяви, че населението на града-държава (15% от които са мюсюлманин) остава относително умерено, защото държавата и обществото работят много усилено за интеграция.

"Имаме нулева толерантност към всякакъв вид войнстване, но също така се стремим да гарантираме, че мюсюлманите не се чувстват маргинализирани", обясни той.

Сингапур рутинно получава високи оценки в световната класация заради прозрачността, ниските нива на корупция и върховенството на закона. Неговата икономика предоставя възможности за повечето. Азия продължава да нараства, но така става и с ислямския радикализъм там. Тази тенденция може да бъде променена само чрез по-добро управление и по-добра политика – от лидери, които са по-малко корумпирани, по-компетентни и най-вече по-склонни да се изправят срещу духовниците и екстремистите.

Новият престолонаследник на Саудитска Арабия говори миналата седмица за превръщането на неговото кралство в "умерен ислям". Мнозина се присмяха на това като на стратегия за връзки с обществеността, сочейки за продължаващото господство на ултраортодоксалния религиозен елит на кралството. По-добър подход би бил да се насърчи престолонаследника, да го караш да държи на думите си и да го подтикваш да действа с конкретни действия. Това е наградата. Ако Саудитска Арабия започне религиозна реформа у дома, би било далеч по-голяма победа срещу радикалния ислям, отколкото целия напредък на бойното поле досега.

Статията е публикувана във "Вашингтон пост". преводът е на БГНЕС

Коментари

Лицемерието на американските агитпропчици

е просто уникално.

Ако на богат американец-християнин му писне от всичко и реши да разиграе сюжет от някой холивудски филм, накупи си арсенал, достатъчен за цяла рота и амуниции за години и изтепа 60 човека, това е "реализиране на правата според втората поправка".

Ако на беден имигрант, смачкан от американския живот му кипне и скочи с нож на двама-трима, това е "терористичен акт".

Аре у лево, лъжльо.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета