Търговският министър на САЩ има общ бизнес със зетя на руския държавен глава Владимир Путин, разкриват "Досиетата Парадайз", описва схемата "Гардиън". Чрез офшорни фирми Уилбър Рос притежава дял от транспортната компания “Навигатор“, която има общ бизнес със “Сибур“ – най-голямата нефтохимическа компания в Русия, притежавана от Генадий Тимченко и Кирил Шамалов – съпруг на дъщерята на Путин Катерина Тихонова.

Рос, милиардер и близък приятел на Тръмп, запазва дела си в “Навигатор“, след като встъпва в длъжност като министър на търговията през тази година, въпреки че голяма част от бизнес партньорите му са под американски санкции от 2014 г., включително Генадий Тимченко.

Фирмени документи сочат, че отношенията между “Навигатор“ и “Сибур“ са от 2014 г., когато САЩ и ЕС налагат санкции върху Русия заради анексирането на Крим. Оттогава “Навигатор“ печели над 68 милиона долара от сътрудничеството си със “Сибур“.

Инвестиционната фирма на Рос WL Ross започва да изкупува дялове от “Навигатор“ през 2011 г. Тогава Шамалов започва да инвестира в до този момент държавната “Сибур“. Година по-късно 29-годишният Шамалов вече е зам.-директор на нефтохимическата компания, а WL Ross получава мажоритарен дял в “Навигатор“, като купува акции за още 110 милиона долара от фалиралата банка “Лемън брадърс“. През 2013 г. пък Кирил, който е син на близък приятел на Путин, се жени за дъщеря му.

Два кораба от транспортната компания на Рос започват да превозват природен газ за фирмата на зетя на Путин в изпълнение на договор на стойност 226 милиона долара. Товарът се пренася от пристанище близо до Санкт Петербург до Скандинавия и други региони в Европа. След като Рос влиза в кабинета на Тръмп, корабите стават четири.

“Сибур“ получава подкрепа от Кремъл многократно. През 2015 г. компанията получава заем на стойност 1.75 милиарда долара с лихва, три пъти по-ниска от пазарната. През 2014 г. Кирил Шамалов увеличава дела си в “Сибур“, като плаща със заем от държавната Газпромбанк, където брат му Юрий Шамалов е в борда на директорите, разкри по-рано мрежата за разследване на корупция и организирана престъпност. С 1.3 милиарда долара той купува дела на Генадий Тимченко, върху когото са наложени американски санкции.

“Навигатор“ работи също с венецуелската държавна нефтена компания PDVSA по време на погромите на властите над опозицията, твърди “Гардиън“. През август Тръмп наложи санкции върху PDVSA.

"Досиетата Парадайз" разкриват мрежата от офшорни сметки на Рос, който е сред основните лица в кампанията на американския президент за “връщане на бизнеса обратно в САЩ“. Търговският министър държи WLR Recovery Associates IV DSS AIV GP на Каймановите острови. Тя от своя страна е собственик на WLR Recovery Associates IV DSS AIV LP, която е генерален партньор на трета фирма - WLR Recovery Fund IV DSS AIV LP, която държи акциите в “Навигатор“.

Според изтеклите данни WL Ross държи акции на стойност 179 милиона долара в “Навигатор“. Когато става част от администрацията на Тръмп, той декларира дял на стойност 10 милиона.

По време на близо 40-годишната си кариера Рос поддържа връзки с руски фирми, които му носят над 2.9 милиарда долара и го правят най-богатия член на кабинета на Тръмп, разкрива “Гардиън“. Той е свързан с Bank of Cyprus, предпочитано място за руските олигарси, които търсят къде да скрият парите си. През банката минават и трансакции от и за Пол Манафорт, председателя на щаба на Тръмп, който е първият обвиняем по разследването за руската намеса в президентските избори в САЩ през 2016 г.

Демократите искат разследване

Представители на Демократическата партия призоваха за разследване на връзките на търговския министър със зетя на Путин. Според сенатор Ричард Блументал Рос е подвел Конгреса и американското общество, като е скрил дела си в “Навигатор“.

“Само чрез подробно разследване американците могат да са сигурни, че министър Рос защитава интересите им“, каза Блументал.

Сенаторът участва в комитета за търговия, който одобрява номинирания от Тръмп Рос за министър през февруари. Той твърди, че членовете на комитета не са знаели за акциите на Уилбър Рос в “Навигатор“ и затова не са повдигнали въпроса за договорите на компанията със “Сибур“.