Ad Config - Website header

 

Article_top

Телевизионният канал Russia Today (RT) се приема за инструмент на руската „мека сила“. Той обаче удивлява както с неефективното изразходване на „сила“ (при бюджет от стотици милиони долари, делът на канала на американския пазар през 2015 г. е 0,1% от общия брой зрители), така и със сензационната си „мекота“ (по-голямата част от съдържанието на RT са еднотипни мнения от неизвестни „политолози“, които повтарят, че Западът не е прав, а Русия е велика държава).

Не е изненада, че голямата част от зрителите на RT са жителите на Русия и представителите на рускоезичната диаспора, за които каналът изпълнява важна функция – разказва им за това „какво мислят онези на Запад за нас, руснаците“. По същата причина на екрана на руските канали присъстват чуждестранни политолози.

Така беше доскоро, но сега ситуацията коренно се измени. Възможно е RT, със своята миниатюрна американска публика, да се окаже успешен „троянски кон“. На фона на скандала с намесата на Русия в изборите за президент на САЩ, към RT бе приложен американски закон от 1930-те за статута на „чуждестранните агенти“. Нищо свръхестествено не се случи след това с телевизията – на нея просто вече ѝ се налага да се впише в Министерството на правосъдието и задължително да маркира своите материали.

Нашите законодатели се позоваха точно на американския закон, приет в условията на изолационисткия довоенен курс на САЩ, страха пред Коминтерна и други тогавашни противници, за да сътворят собствена варварска редакция за „чуждите агенти“, насочена срещу неправителствените организации. Според руския закон, работата на „чуждите агенти“ на територията на Русия на практика се преустановява и това го виждаме в последните години.

Сега Държавната дума приема мерки, които нямат особени основания да се наричат огледални, за да разшири обхвата на закона и върху средствата за масова информация – чуждестранни медийни компании.

Под ударите на закона биха попаднали „Радио Свобода“, „Гласът на Америка“, CNN, BBC, Deutsche Welle, както и потенциално неограничен списък от медии, които се финансират с пари от чужбина.

Излиза, че меката сила на ръководителката на RT Маргарита Симонян изобщо не се състои в това да създаде влиятелен телевизионен канал на Запад. Нейният подвиг за Родината е в това да принуди американците да разменят незабележимо влияние на своя медиен пазар срещу няколко от малкото останали качествени източници на новини в Русия.

Любителите на конспирациите със сигурност ще заподозрат, че RT е създадена само за това – за да бъде закрита CNN в Русия.

В пика на първата фаза на дипломатическия конфликт между Русия и САЩ, когато американците де факто преустановиха издаването на визи за руснаци, вече писахме, че вече не само Кремъл „бомбардира Воронеж“, но и САЩ са се научили на това. (Изразът „бомбить Воронеж“ се използва в Русия, когато предприетите мерки срещу противника вредят повече на теб, отколкото на противника – б.р.)

Това парадоксално съюзничество продължава да се развива. Партньорите в „антиворонежката коалиция“ усърдно удрят по своите, за да се боят чуждите. Американските кореспонденти в Москва остават точно с това впечатление и го споделят в частни разговори.

Друг въпрос е, че за забраната на чуждите медии в днешна Русия изобщо не е необходим специален повод – по-скоро, всеки повод би свършил работа. Дори американците нищо да не бяха предприели спрямо RT, на някои хора тук много им се иска да се върнем във великата епоха, когато заглушавахме „Гласът на Америка“ и се конкурирахме с него за вниманието на руснаците.

Както е известно, тогава „гласът“ победи с огромен резултат и, изглежда, всяка забрана днес само ще усили излъчванията за Русия. Преди 15 години рускоезичното „Радио Свобода“ беше просто една от многото радиостанции със свободни новини. И на никой в Русия не му минаваше през главата да научава какво става в страната от BBC.

Но времената се менят. Или пък се повтарят.

...

Коментарът на Кирил Мартинов е публикуван в "Новая газета". Преводът е на Клуб Z.

 

Телевизионният канал Russia Today (RT) се приема за инструмент на руската „мека сила“. Той обаче удивлява както с неефективното изразходване на „сила“ (при бюджет от стотици милиони долари, делът на канала на американския пазар през 2015 г. е 0,1% от общия брой зрители), така и със сензационната си „мекота“ (по-голямата част от съдържанието на RT са еднотипни мнения от неизвестни „политолози“, които повтарят, че Западът не е прав, а Русия е велика държава).

Не е изненада, че голямата част от зрителите на RT са жителите на Русия и представителите на рускоезичната диаспора, за които каналът изпълнява важна функция – разказва им за това „какво мислят онези на Запад за нас, руснаците“. По същата причина на екрана на руските канали присъстват чуждестранни политолози.

Така беше доскоро, но сега ситуацията коренно се измени. Възможно е RT, със своята миниатюрна американска публика, да се окаже успешен „троянски кон“. На фона на скандала с намесата на Русия в изборите за президент на САЩ, към RT бе приложен американски закон от 1930-те за статута на „чуждестранните агенти“. Нищо свръхестествено не се случи след това с телевизията – на нея просто вече ѝ се налага да се впише в Министерството на правосъдието и задължително да маркира своите материали.

Нашите законодатели се позоваха точно на американския закон, приет в условията на изолационисткия довоенен курс на САЩ, страха пред Коминтерна и други тогавашни противници, за да сътворят собствена варварска редакция за „чуждите агенти“, насочена срещу неправителствените организации. Според руския закон, работата на „чуждите агенти“ на територията на Русия на практика се преустановява и това го виждаме в последните години.

Сега Държавната дума приема мерки, които нямат особени основания да се наричат огледални, за да разшири обхвата на закона и върху средствата за масова информация – чуждестранни медийни компании.

Под ударите на закона биха попаднали „Радио Свобода“, „Гласът на Америка“, CNN, BBC, Deutsche Welle, както и потенциално неограничен списък от медии, които се финансират с пари от чужбина.

Излиза, че меката сила на ръководителката на RT Маргарита Симонян изобщо не се състои в това да създаде влиятелен телевизионен канал на Запад. Нейният подвиг за Родината е в това да принуди американците да разменят незабележимо влияние на своя медиен пазар срещу няколко от малкото останали качествени източници на новини в Русия.

Любителите на конспирациите със сигурност ще заподозрат, че RT е създадена само за това – за да бъде закрита CNN в Русия.

В пика на първата фаза на дипломатическия конфликт между Русия и САЩ, когато американците де факто преустановиха издаването на визи за руснаци, вече писахме, че вече не само Кремъл „бомбардира Воронеж“, но и САЩ са се научили на това. (Изразът „бомбить Воронеж“ се използва в Русия, когато предприетите мерки срещу противника вредят повече на теб, отколкото на противника – б.р.)

Това парадоксално съюзничество продължава да се развива. Партньорите в „антиворонежката коалиция“ усърдно удрят по своите, за да се боят чуждите. Американските кореспонденти в Москва остават точно с това впечатление и го споделят в частни разговори.

Друг въпрос е, че за забраната на чуждите медии в днешна Русия изобщо не е необходим специален повод – по-скоро, всеки повод би свършил работа. Дори американците нищо да не бяха предприели спрямо RT, на някои хора тук много им се иска да се върнем във великата епоха, когато заглушавахме „Гласът на Америка“ и се конкурирахме с него за вниманието на руснаците.

Както е известно, тогава „гласът“ победи с огромен резултат и, изглежда, всяка забрана днес само ще усили излъчванията за Русия. Преди 15 години рускоезичното „Радио Свобода“ беше просто една от многото радиостанции със свободни новини. И на никой в Русия не му минаваше през главата да научава какво става в страната от BBC.

Но времената се менят. Или пък се повтарят.

...

Коментарът на Кирил Мартинов е публикуван в "Новая газета". Преводът е на Клуб Z.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Лично за вас успешна ли беше 2017 г.?