Дупките по пътищата скоро може да са само спомен от миналото благодарение на учени, които разработват магистрали, способни са се ремонтират сами, предаде ДПА.

В нов изпитателен център край Кьолн учени проучват нови материали, с които пътищата ще станат по-устойчиви и безопасни. Тестовият комплекс, чието изграждане струва около 13 милиона евро, разполага с участък с дължина един километър, на който мога да се тестват всякакви видове високотехнологични материали.

Експертите тук работят върху най-различни видове поправки на пътища в лошо състояние, включително самовъзстановяващи се повърхности със стоманени фибри в mътното платно, които затоплят асфалта. Друг проект пък се занимава с "умни" мостове, оборудвани със сензори, които отчитат амортизацията в реално време.

Ръководителят на проекта Щефан Хьолер каза, че е имало огромна нужда от новия център. Пътищата трябва да се адаптират по-бързо към повишеното използване и климатичните промени, които могат да разрушат платното. Инженерите трябва да намерят решение на тези проблеми сега, а не след 30 години, каза Хьолер.

Досега изследването на пътищата и техните реакции бе изключително бавно. В някои случаи на иновациите им трябват 30 години, за да си пробият път през системата. Учените край Коьлн целят да ускорят този процес. Една от най-интересните области на проучванията е използването на електрическата индукция, позната ни от печките за готвене, за затопляне на метални частици в битумни повърхности от пътя.

Като се мине с индукционна машина, която е нещо като голям магнит, през повърхността на пътя, частициите в повърхността се загряват и бързо се слепват, а цепнатината изчезва. Тази форма на "самоизлекуване" изисква човешка намеса, но според учените такива повърхности ще траят по-дълго, отколкото асфалта.

Подобни "саморемонтиращи" се пътища са изпробвани в Холандия и Китай. Някой може да каже, че пътищата не се поправят сами, тъй като е нужна и човешка намеса, за да бъдат отново във форма. Те обаче се поправят по-бързо и такива пътища не трябва да бъдат затваряни с дни за ремонт.

Друга обещаваща идея е да се използва лятната пътна горещина, предизвикана от слънцето, за производство на електроенергия. Това предвижда под асфалта да бъдат монтирани тръби с вода, която слънцето да загрява.

През зимата пък предварително загрята вода може да се пуска по тръбите, за да се намали ледът по пътищата и да се използва по-малко сол.

/БТА/