От днес папа Франциск е на тридневна визита в Миянмар, а от 30 ноември до 2 декември  - в Бангладеш.

Преди старта на самолет на авиокомпания “Ал Италия” към Азия команидрът на полета Алберто Чолаути (56 г.) разкрива пред “Шпигел” някои подробности около полети с папа на борда. Разбира се не всички, а това, което е в унисон с добрия тон.

Алберто Чолаути

Самият Чолаути е авиаторът, който 10 пъти е пилотирал самолет с глава на Римокатолическата църква на борда, което е своеобразен рекорд. Никой от колегите му не го е постигал.

Да уточним, че за разлика от държавни глави и премиери папата лети със самолет на италианската авиокомпания “Ал Италия”.

За пръв път Чолаути е бил командир на подобен полет през 2011 г. , когато папа Бенедикт XVI се отправя на визита в африканската държава Бенин.

“Доста се вълнувах в навечерието на този полет”, разказва пилотът от авиокомпанията.

Следващите полети, както и сегашните до Миянмар и Бангладеш, били особена привилегия за всеки командир на полет и екипажа. Той вече добре познавал процедурата и отдавна загърбил вълнението.

Полет с папа на борда се подготвял три до четири месеца. Иначе нямало големи разлики с тези по редовните авиолинии.

“Ние гарантираме максимална сигурност и комфорт, независимо дали на борда са обикновени пътници, държавен глава или папа”, твърди Чолаути, но и уточнява: “Въпреки това Светият отец се ползва с някои екстри. Той не преминава през рутинните летищни проверки и се качва последен на борда, когато самолетът е напълно готов за старт.”

Дискретността обаче била задължителна. Поради тази причина Чолаути не разкрива какви ястия и напитки се поднасят на папата, нито дали по време на полет гледа филми. Казва обаче, че Светият отец винаги сяда на първия ред, а до него външният му министър кардинал Пиетро Паролин или папският говорител. Зад него летят антуражът му и журналистите, на всеки от които преди старта Светият отец подавал ръка и любезно разменял по няколко думи.

80-годишният папа Франциск не се страхувал да лети, разкрива още пилотът. Това не се отнасяло до всички от антуража му.

Чолаути, който е вярващ католик, уточнява, че това не било изискване, за да пилотираш самолет с папа на борда. Нямало и постоянен екипаж по време на всеки полет. Решаващ бил опитът. Самият той благодари на съдбата, че е имал честта цели десет пъти да е командир на полет с глава на Римокатолическата црква на борда. В кариерата си на пилот до този момент имал 14 000 летателни часа.