ВСС изрази с пълно единодушие неодобрението си за почти всичко важно в поредния проект за промени от ГЕРБ - този път на Наказателния кодекс. Те засягат почти изцяло корупционните престъпления и са публикувани на страницата на Министерството на правосъдието.

Според Пленума обаче 5 параграфа със законови предложения са противоречиви, неясни, ще доведат до противоречива практика, без детайли са и мн.др.

Практически Съветът одобрява само точката, според която понятието "длъжностно лице" вече няма да включва само служител в държавно учреждение. Като такива ще могат да бъдат съдени всички, на които е поверена ръководна работа по опазване на чуждо имущество, служители в общини, частни дружества, нотариални кантори и др.

При доклада си днес Цветинка Пашкунова - председател на Комисията по правни и институционални въпроси, на няколко пъти подчерта, че комисията изразява категоричното си несъглесие с куп параграфи, които не различават наказателна от административна отговорност, има принципни неясноти относно субекта и др.

ВСС е против промените в състава на т. нар. пасивен подкуп.

Освен, че може да бъде съден този, който е приел или поискал неполагащ му се дар (т.е. - подкуп), се въвежда и нова алинея в чл. 225б:

„Наказанието се налага и на онзи, който даде другиму дар или каквато и да е облага, която не му се следва, за да извърши или да не извърши работа или за да окаже услуга или загдето е извършил или не е извършил работа или е оказал услуга."

От Правната комисия на ВСС са против "банкерска" поправка на чл. 248а. Сега насочеността му е ясна - той криминализира това чрез неверни данни да получиш кредит:

"Който, за да получи кредит, представи неверни сведения, се наказва с лишаване от свобода до три години и с глоба от хиляда до пет хиляди лева."

Сега обаче вносителите предлагат няколко интересни поправки: че освен „за да получи" се добавя „или за да даде възможност на друго лице да получи", а присъдата скача "до пет" години.

Ако пък става въпрос за едноличен търговец или лице, което управлява или представлява юридическо лице или обединение, наказанието е от една до шест години и глоба 2000 - 10 000 лв.

Изрично се засяга и миналото:

„(5) Ако кредитът или средствата по предходните алинеи са получени, наказанието е лишаване от свобода от две до осем години."

(Бел. ред. - можем само да гадаем срещу кого ли са насочени персонално тези поправки, внесени от правосъдното ведомство).

Комисията по правни и институционални въпроси изразява категорично несъгласие с промяната на чл. 282 ал.2, където няма разлика между наказателна и дисциплинарна отговорност, каза днес още Цветинка Пашкунова.

Клуб Z припомня, че чл. 282 е прословутото престъпление по служба, извършено от длъжностно лице с цел да набави за себе си или за другиго облага. Забележително е, че по него обикновено... не бива осъждан никой "едър" представител на властта.

Една от причините за това е, че прокуратурата просто не успява да докаже т. нар. "специална цел" - която е задължителен атрибут, за да има осъдителна присъда. Т.е. - че деецът съзнателно е действал, за да набави споменатата облага за себе си или другиго.

Сега се предлага промяна в ал. 2 - не непременно облага, а и вредни последици:

"С наказанието по ал. 1 се наказва и длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши властта или правата си и от това произлязат вредни последици."

Членовете на пленума се обединиха, че по всички изредени параграфи - цели 5, според тях са проблемни, трябва "да се чуе тяхната позиция преди внасянето в Народното събрание". Затова съгласуваха, но със забележки против споменатите текстове с 19:0.