Аха депутатите да приключат с и без това вялото днес разглеждане на държавния бюджет и една тема успя да активизира и опозиция, и управляващи. Страстите се разгорещиха около чл. 94, в който се говори за приходите от концесията на Летище "София" - болна тема за левицата, която многократно се обяви против даването на аеропорта на концесия. До идването на служебното правителство на Огнян Герджиков, течеше процедура, но тя бе спряна именно от временния кабинет.
Текстът гласи: "За приходите от еднократното концесионно плащане по договора за концесия на "Гражданско летище за обществено ползване София" разпоредбата на чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система не се прилага".
Тази категоричност, с която се говори за концесионни плащания, даде основание на опозицията да скочи в настъпление, обявявайки, че кабинетът се опитва да стартира процедурата чрез закона за държавния бюджет и даже да я предреши.
"Днес летището празнува 6-милионния си пътник. Каква е логиката това летище да бъде дадено на концесия?", попитаха от опозицията.
"Не отваряме врата, а портал! Чакаме министъра на транспорта да открие процедурата и до края на годината да се настани концесионерът. Да се настроим, че вече приходите от летището няма да влизат в бюджета, а то вече няма да е обект от национална сигурност", допълниха.
Данаил Кирилов (ГЕРБ) се опита да обясни, че с тази норма се определяло само евентуалното бъдещо плащане.
"Това е норма, която би касаела евентуален бъдещ приход, но вие не бяхте тук при обсъждането на миналогодишния бюджет. Защо сега задавате въпроси като тогава имаше даже отворена процедура", попита пак Кирилов.
"От опита ми в политиката, това ще е първото и последното плащане. Правилно сте го записали", иронизира Георги Свиленски (БСП).
Последваха взаимни обвинения кой дал на концесия летищата във Варна и Бургас, кой продал ЕРП-тата, кой бил слуга на Ердоган, кой с кого се целувал на Орлов мост, кой признал македонската държава и прочее всекидневни за депутатите теми.
Думата не пропусна да вземе и лидерът на "Воля" Веселин Марешки, за да обяви колегите си за невъзпитани и да изтъкне как първи е повдигнал въпроса за концесията на летището. После повтори мантрата "Воля" никога не е участвала в далавери на прехода".
"Когато, евентуално и ако се повдигне темата за концесия на Летище "София", ние ще бъдем против. За какво го гласуваме това сега като евентуално процедурата ще тръгне бавно чак догодина?!", даде заявка Марешки.
Изказването на Марешки провокира опозицията да го иронизира по темата дали партията му е "златен пръст" и коалиционен партньор. "Ние сме в опозиция", запъна се лидерът на "Воля".
Намеси се и шефът на групата на ГЕРБ Цветан Цветанов:
"Да запазим този тон, който запазихме в днешния ден. Отново виждаме опити за провокация, за да повишим градуса на напрежението. Текстовете днес нямат никакво отношение към концесии и приватизацията", обяви и той.
Последваха гласувания, прегласувания, искания за поименни гласувания, за да се види кой предавал националния интерес, но както и всичко останало в този бюджет, текстът бе приет, както бе предложен от Министерския съвет.
Освен първото концесионно плащане, други текстове в бюджета предвиждат къде отиват приходите. Кабинетът е разпределил 62 млн. лв. за БДЖ "Пътнически превози "(както бе анонсирал неотдавна транспортният министър Ивайло Московски), близо 125 млн. лв. за НКЖИ и др.
Което пък стана повод за подновяване на спора.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни