Светът свикна до такава степен с Интернет през последните години, че повечето хора в развитите страни не осъзнават колко той расте.

Но за последните години Световната мрежа буквално избухна. Потребителите са се увеличили с 82% от януари 2012 г. Или 1,7 милиарда души.

Това означава 1 милион нови потребители всеки ден, или над 10 души всяка секунда.

Дали един поглед върху най-популярните сайтове ще ни даде отговор на въпроса - какво става с Интернет?

Ето ги и топ 10-те най-посещавани уебсайта за 2017 г. според Alexa.com:

1. Google.com - най-популярната търсачка на света.

2. Youtube.com - най-посещавания сайт за споделяне на видео.

3. Facebook.com - най-популярната социална мрежа.

4. Baidu.com - най-посещаваната търсачка в Китай.

5. Wikipedia.org - безплатната енциклопедия, най-голямата колекция на човешко знание.

6. Yahoo.com - търсачката, която започна да потъва, но се възроди.

7. Reddit.com - интернет-порталът за споделяне на линкове.*

8. Qq.com - най-големият интернет портал в Китай.

9. Amazon.com - най-популярният онлайн магазин.

10. Taobao.com - най-ползваният онлайн магазин в Китай.

*индийският поддомейн на Google - google.co.in - всъщност заема 7-мо място

Наличието на не един, а три китайски сайта в топ 10 би трябвало да е ясен знак - Интернет, противно на очакванията, става огромен в Китай. Да, комунистическата държава ограничава сериозно достъпа на китайците до външния интернет - но има толкова много потребители, че дори само локалните компании растат главоломно и са сравними с шампионите в целия останал свят.

Затова и виждаме търсачката Байду, порталът Qq и китайският клон на Alibaba - Taobao - в челната десятка.

Поевтиняването на смартфоните и достъпността до мобилен интернет е ключова за това - само за 2016 г. над 46 млн. души се включиха в Мрежата в Поднебесната империя. 

Китай пък усети, че ако затегне прекалено много хватката около Интернет, големите им компании могат да загубят много пари - дори само ако броим китайскоговорящите потребители извън страната. 

Първенството на Google е стабилно от години - но е важно да отбележим, че гигантът не лежи на стари лаври и постоянно обновява множеството си услуги. Подобрения имаше в класически приложения като Maps, Docs, Earth. Компанията влага все повече средства и време в мобилната операционна система Android, като същевременно я държи достатъчно отворена, за да бъде коренно различна от вече слабата конкуренция в Apple-ската iOS.

YouTube също е първенец от доста време - и по-бързият достъп, по-добрите камерафони и общата популярност на видеосподелянето ясно показват защо е така. Сайтът се посещава от 30 милиона души всеки ден. Те гледат близо 5 милиарда видеа. Всяка минута се качват 300 часа видео, а всеки месец се гледат общо 3,25 милиарда часа.

Третото място на Facebook не учудва никого - социалните мрежи заемат все по-важно място в живота ни. 1 3 млрд. ги използват днес - 88% увеличение от 2012 г. Не трябва да се отричат ии успехите на компанията на Зукърбърг - въпреки свежите идеи и конкуренцията, те успяваха да предлагат все повече нови неща за множеството си потребители, разпръснати по света.

Wikipedia е 5-та - впечатляващото е, че безплатната енциклопедия е единствения сайт, който е некомерсиален и е ръководен от фондация. Въпреки критиките и финансовите проблеми, хората помогнаха на Уикипедия и тази година и тя оцелява и расте. Никога в историята на човечеството досега не е имало толкова лесен достъп до толкова много информация - и това е факт, който не просто няма да се промени, а ще се потвърждава всяка минута.

Въпреки множеството смъртни присъди, порталът Yahoo все още съществува и все още е на върха - или поне близо до него. Най-старият сайт в класацията - основан през 1994 г, да, преди Google, видно успява да задоволи стотици милиони потребители всеки месец. Много в САЩ обаче се притесняват от факта, че порталът сега е собственост на Verizon, основен доставчик на интернет в САЩ, който след премахването на мрежовата неутралност има потенциала да контролира с каква скорост американците ще отварят един сайт или друг..

Reddit - американският агрегатор за новини, дискусионен форум и портал за споделяне на линкове и снимки стана изключително популярен в последните години. Сравнително леката цензура в сайта (в сравнение с други популярни форуми) е част от причината за популярността му, както и семплия дизайн и усещането за контрол от страна на потребителите, които могат да оценяват и преподреждат всички коментари.

Amazon влиза в топ 10 без проблем - пазаруването онлайн се увеличава все повече. А китайската конкуренция все още не може да пробие на западните пазари. В бъдеще американската компания планира десетки иновации, като доставка с дронове, чието тестване вече започва. Видно тя ще остане един от лидерите в интернет пазаруването и през следващите години.

Не трябва да се пропуска и факта, че Google.co.in - домейнът на търсачката в Индия - всъщност заема 7-мо място. Премахнахме го от класацията за по-голяма пълнота на картинката. Индия, подобно на Китай, е огромен пазар, в който бавно, но сигурно се увеличават интернет потребителите и покупателната им способност. И за разлика от китайците те не са ограничени и имат стари връзки с англоговорящия свят.

Какъв е Интернет през 2017-та? Все по-голям, все по-интересен. Интернет, който може да бъде просто инструмент, или книга, или социална мрежа. Но и Интернет, който може да е място за дискусия, за връзка с целия свят. Какъв ще е Интернет през 2018 година? Предстои да видим.