Правителството се хвали колко е голям бюджетният излишък, колко повече приходи са събрани, как контрабандата и сивата икономика са преборени. Истината е, че в голяма степен това са просто отложени разходи за края на годината или просто неочакваните плодове на една силна икономически година. Това се казва в анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). Според анализа  2017 г. е била фискално спокойна, но старите фискални практики на управлението си остават непроменени.

През 2017 г., както и през предходната, бюджетът най-вероятно ще приключи с излишък, но зад него се крият стотици милиони в непредвидени, а най-вероятно и ненужни, разходи. Всичко това засилва усещането, че на закона за бюджета се гледа като на "врата в полето", вместо като на рамка, която вдъхва усещане за предвидимост, надеждност и стабилност.

Все пак изминалата година е била спокойна, защото в предишни години беше кризата около КТБ, разплащане по европейски проекти, непредвидени разходи за покриване на задълженията на НЕК и т.н. Фискалната политика обаче остава почти непроменена в сравнение с последните години и все едно във всеки един момент може да възникне непредвидено и неотложно плащане.

Според анализа на ИПИ програмата за санирането може да доведе до високи нива на разходите в края на годината. Въпреки че средства има поради по-висока събираемост на приходите и надценяване на капиталовите разходи, изпълнението на програми и проекти, за които няма предварително осигурено финансиране, противоречат на Закона за публичните финанси, както отбеляза и Сметната палата. Това поведение води до изключително високи нива на разходите в края на годината, които невинаги са законосъобразни и прозрачни, а още по-малко са ефективни, тъй като не подлежат на оценка или обсъждане.

Криейки се зад приетата от парламента бюджетна рамка с дефицит от между 1 и 2 млрд. лв. през 2016-2017 г., управляващите спокойно преразпределят разходите от едни пера в други и ги увеличават, без това да влоши фискалната цел, тъй като в бюджетната прогноза приходите са били подценени, а разходи – надценени. По този начин през 2015 и 2016 г. около 15% от бюджетните разходи са концентрирани само през декември. През 2016 г. разходите за инвестиции и текуща издръжка са с 3,3 млрд. лв. по-ниски в сравнение с бюджетната прогноза, докато текущите разходи – заплати, социални разходи, субсидии и др., са с 1,2 млрд. по-високи от прогнозата. В резултат на това разходите се увеличават, което за момента заличава необходимостта от структурни реформи и повишаване на ефективността на тези разходи, а бюджетното салдо не се влошава.