Ad Config - Website header

 

Article_top

Словосъчетанието fake news (фалшиви новини) се чуваше толкова често през 2017-а, че речникът на английския език „Колинс“ го призна за дума на годината. Тълкуванието на речника е: „лъжлива, често сензационна информация, която се разпространява като новина“.

Би Би Си припомня основните фалшиви новини, с което бе принудена да се сблъска рускоезичната (а и голяма част от българската публика) през изминалата 2017 г.

10. „В украинско училище преподават русофобия“

 

 

Видеото с урока се появи в интернет през януари. В него украински военен преподава русофобия на ученици в средното училище в град Краматорск, Донецка област. Разхождайки се из класната стая с автомат "Калашников" в ръце, той нарича руснаците „нация от бездомници и алкохолици“ и иска учениците да събират пари за русофобския вестник „Кропивач“.

Клипът вдигна голям шум в руските медии, на него реагираха „Комсомолская правда“, тв каналът „Звезда“. В „Първи канал“ му отделиха десет минути, в ефира на радио „Говорит Москва“ – 20 минути. Така милиони руснаци узнаха за „уроците по русофобия“ в украинските училища.

Но както разкриха журналисти от Руската служба на Би Би Си, клипът се оказа фалшив, а вестник „Кропивач“ е съзнателна провокация, дело на украински активисти от Днепър, решили да „тролят руските медии“. Активистите си признават всичко пред Би Би Си просто защото това се оказва първата медия, която ги е потърсила на контактите, посочени във фалшивия вестник, за да провери фактите.

9. „Британците масово изкупуват календари с Путин“

Първото съобщение, че „календар със снимки на Владимир Путин предизвиква небивал интерес в Британия“, се появи в сайта на руския военен канал „Звезда“. Авторът се позоваваше на материал в „Дейли мирър“, написан доста по-сдържано:

„Излезе календар за 2018 г. с Владимир Путин – с топлес снимка, снимка с винтовка, по екип за джудо и даже с леопард.“

Британското издание отбелязва само, че в момента на публикацията интернет магазинът eBay е разполагал с „около шест“ екземпляра от календара. Но тв каналът „Царград“ твърди друго:

„Местна преса съобщи, че британците буквално са разграбили календарите с Путин от будките само за няколко дни. И сега не може да се намери никъде в Лондон.“

Последното изречение е вярно.

Междувременно руският журналист Алексей Ковальов съобщи в сайта си, че календарът е предложен в eBay от ползвател от Воронеж.

8. „Феминистки окачиха банер на кулата на Кремъл“

На снимка, публикувана на 8 март 2017 г., феминистки с транспарант и димки стоят на балкончето на Ъгловата кула на Кремъл, където обикновено посетители и туристи не се допускат. От Федералната служба за охрана заявиха, че техните служители не са регистрирали проникване в обекта.

При проверка на метаданните (скритите характеристики на снимките) кадрите се оказаха обработвани с фотошоп. По-късно и организаторката на акцията Леда Гарина призна този факт.

7. „Бивш шеф на МИ-6 разказва за плановете на Британия да завземе Кавказ“

Текст под заглавие „Бивш шеф на МИ-6 признава, че стратегически план за разпад на Русия е бил разгромен от Путин“ се появи във фалшив сайт, имитиращ „Гардиън“. В него бившият разузнавач Джон Скарлет „разказва“ за тристепенния план на западните спецслужби за отделянето на Кавказ от Русия, чиято първа степен била „Революцията на розите в Грузия“, довела на власт Михаил Саакашвили.

Но Путин осуетил коварния план.

„За съжаление с войната от 2008-а Грузия се сблъска с железния юмрук на Москва“, се казва в напълно измисленото интервю.

На фалшивата новина клъвнаха РЕН тв, Пети канал, „Царград“ и други руски - и не само руски - медии.

6. „Жителка на Петербург умира заради забавяне на линейка от митинг на Навални“

Вечерта на 7 октомври от прокуратурата на Санкт Петербург съобщават за възбуждане на наказателно дело по повод смъртта на 55-годишна местна жителка, до която лекарите не успели да стигнат.

„Преминаването по Невски проспект било затруднено“, обяснява, без да сочи причина, сайтът на ведомството.

На този ден в Петербург и в много други руски градове протичат несанкционирани акции на поддръжници на Алексей Навални.

По данни на сайта „Фонтанка“ членовете на медицинския екип съообщили на следователите, че преминаването им било затруднено от „тълпа опозиционери“. И сайтът „Интерфакс“ посочи, че участници в акцията са блокирали улиците, въпреки че от службата по здравеопазване опровергаха тази версия.

Скоро „Фонтанка“ уточни, че „линейката се е забавила пред Невски проспект, защото движението било блокирано от полицията, а не от протестиращите. Въпросната линейката стигнала до адреса за 16 минути, при това там вече имало друг екип.

5. „В американски ресторант раздават бургери в чест на рождения ден на Владимир Путин“

Във видео на агенция Ruptly (част от руската телевизия за чужбина RT) сервитьорка в нюйоркски ресторант на име Тамара Илизарова разказва, че „Путин бургерът“ тежи 1952 грама – като числото съответства на годината, в която е роден Путин. По-късно и друга нейна колежка, Даря Пауто, коментира „Путин бургера“ пред агенция ТАСС – той бил включен в менюто, защото президентът на Русия е „изтъкнат политик и историческа личност“.

Но Шон Райън, представител на ресторанта Lucyʼs, разказва пред сайта на Алексей Ковальов „Лапшеснималочная“, че никакъв бургер в чест на Путин не са предлагали.

„Нашият  ресторант никога и под никаква форма не е отбелязвал рождения ден на Владимир Путин и никога не е предлагал на посетителите „Путин бургер“, заявява Шон Райън.

„Излиза, че журналисти от руската телевизия са си поръчали в нюйоркското заведение бургер с пет котлета, поставили са до него напечатан на принтер флаер с Путин и са заснели сюжет, който мина по всички руски телевизии“, отбелязва „Лапшеснималочная“.

4. „Проукраински неоезичници поели отговорността за палеж в Ростов“

На 23 август 2017 г. сгради в центъра на Ростов още тлеели след пожар, причинен от неизвестни, когато в YouTube се появи първото видео на „Руско освободително движение“ (РОД). Шестима въоръжени маскирани мъже в храстите с неоезически флаг се представят като руски националисти, помагащи на украинците да се борят против „кървавия режим на Путин“. В серия клипове РОД наричат палежа в Ростов своя „първи успешен терористичен акт на територията на Руската федерация“.

Както изяснява Руската служба на Би Би Си, тези клипове са фалшиви, а създателите им са свързани с Министерството на държавна сигурност на самопровъзгласилата се Донецка народна република. Те се разпространяват активно от сайтове, зад които вероятно стои  „фабриката“ на прокремълски интернет тролове в Петербург.

3. „Осама бен Ладен се е срещал с Хилъри Клинтън в Белия дом“

На 2 ноември добре известната и у нас говорителка на Министерството на външните работи на Русия Мария Захарова разказа в ефира на „Русия-1“ за „фантастичните, очарователни снимки, на които се вижда как в Белия дом са приемали Бен Ладен“.

„Това е класически лобизъм в пълния смисъл на думата“, възмущаваше се Захарова пред многомилионната аудитория и илюстрира думите си със снимка, на която се вижда как бившият държавен секретар на САЩ се ръкува с бившия терорист № 1.

На оригиналната снимка Клинтън стиска ръката на индийския певец и музикант Шубхашиш Мухерджи през 2004 г. И това става не в Белия дом, а на прием в хотел. Евтиният колаж с Клинтън и терориста бе разпространяван от почитатели на Тръмп в САЩ още преди избирането му за президент.

2. "Путин представя видеозапис с атака на американските ВВС за дело на руската авиация в Сирия"

През лятото на 2017-а американският режисьор Оливър Стоун пусна филм интервю с Владимир Путин. В един епизод Путин показва на Стоун видео от телефон, на което уж се вижда как действа руската авиация в Сирия.

Скоро се изясни: кадрите, показани от Путин, са от 2009 г. и показват атака на американски военни срещу терористи в Афганистан. В президентското видео върху тях са насложени руски гласове, взети от запис на разговор между украински пилоти на бойни вертолети по време на удар срещу завладяното тогава от сепаратисти летище в Донецк през май 2014-а.

След скандала в Кремъл заявиха, че президентът е получил видеото от военното министерство. Напук на всичко Оливър Стоун продължил да отрича, че видеото е било фалшиво. На пресконференция в норвежския град Тронхайм Стоун заяви:

Той извади телефона и ни го показа. Ние го снимахме. Той каза, че е това. Защо му е да лъже?“

1.„Неоспоримо потвърждение“: на военното министерство се оказа скрийншот от видеоигра"

На 14 ноември Министерството на отбраната на Русия публикува в социалните мрежи материали, представени като „неоспоримо потвърждение за осигуреното от САЩ прикритие на боеспособни отряди“ на групировката „Ислямска държава“. От военното ведомство заявиха, че снимките са от 9 ноември и са направени в околностите на град Абу Кемал в Сирия.

Експерти от Bellingcat (гражданска организация за разследваща журналистика) бързо изясниха, че така наречените улики всъщност са скрийншотове от видеоиграта за мобилни платформи AC-130 Gunship Simulator.

Фейкове се оказаха и други „разобличителни материали“ на ведомството – те са били взети от видео на иракската армия, заснето през септември 2016-а край Фалуджа.

След като министерството бе уличено в лъжи, то свали публикацията от туитър и редактира поста във фейсбук. От пресслужбата обявиха, че е станала грешка и виновникът е открит – той бил цивилен сътрудник.

"Площад Славейков"

 

Словосъчетанието fake news (фалшиви новини) се чуваше толкова често през 2017-а, че речникът на английския език „Колинс“ го призна за дума на годината. Тълкуванието на речника е: „лъжлива, често сензационна информация, която се разпространява като новина“.

Би Би Си припомня основните фалшиви новини, с което бе принудена да се сблъска рускоезичната (а и голяма част от българската публика) през изминалата 2017 г.

10. „В украинско училище преподават русофобия“

 

 

Видеото с урока се появи в интернет през януари. В него украински военен преподава русофобия на ученици в средното училище в град Краматорск, Донецка област. Разхождайки се из класната стая с автомат "Калашников" в ръце, той нарича руснаците „нация от бездомници и алкохолици“ и иска учениците да събират пари за русофобския вестник „Кропивач“.

Клипът вдигна голям шум в руските медии, на него реагираха „Комсомолская правда“, тв каналът „Звезда“. В „Първи канал“ му отделиха десет минути, в ефира на радио „Говорит Москва“ – 20 минути. Така милиони руснаци узнаха за „уроците по русофобия“ в украинските училища.

Но както разкриха журналисти от Руската служба на Би Би Си, клипът се оказа фалшив, а вестник „Кропивач“ е съзнателна провокация, дело на украински активисти от Днепър, решили да „тролят руските медии“. Активистите си признават всичко пред Би Би Си просто защото това се оказва първата медия, която ги е потърсила на контактите, посочени във фалшивия вестник, за да провери фактите.

9. „Британците масово изкупуват календари с Путин“

Първото съобщение, че „календар със снимки на Владимир Путин предизвиква небивал интерес в Британия“, се появи в сайта на руския военен канал „Звезда“. Авторът се позоваваше на материал в „Дейли мирър“, написан доста по-сдържано:

„Излезе календар за 2018 г. с Владимир Путин – с топлес снимка, снимка с винтовка, по екип за джудо и даже с леопард.“

Британското издание отбелязва само, че в момента на публикацията интернет магазинът eBay е разполагал с „около шест“ екземпляра от календара. Но тв каналът „Царград“ твърди друго:

„Местна преса съобщи, че британците буквално са разграбили календарите с Путин от будките само за няколко дни. И сега не може да се намери никъде в Лондон.“

Последното изречение е вярно.

Междувременно руският журналист Алексей Ковальов съобщи в сайта си, че календарът е предложен в eBay от ползвател от Воронеж.

8. „Феминистки окачиха банер на кулата на Кремъл“

На снимка, публикувана на 8 март 2017 г., феминистки с транспарант и димки стоят на балкончето на Ъгловата кула на Кремъл, където обикновено посетители и туристи не се допускат. От Федералната служба за охрана заявиха, че техните служители не са регистрирали проникване в обекта.

При проверка на метаданните (скритите характеристики на снимките) кадрите се оказаха обработвани с фотошоп. По-късно и организаторката на акцията Леда Гарина призна този факт.

7. „Бивш шеф на МИ-6 разказва за плановете на Британия да завземе Кавказ“

Текст под заглавие „Бивш шеф на МИ-6 признава, че стратегически план за разпад на Русия е бил разгромен от Путин“ се появи във фалшив сайт, имитиращ „Гардиън“. В него бившият разузнавач Джон Скарлет „разказва“ за тристепенния план на западните спецслужби за отделянето на Кавказ от Русия, чиято първа степен била „Революцията на розите в Грузия“, довела на власт Михаил Саакашвили.

Но Путин осуетил коварния план.

„За съжаление с войната от 2008-а Грузия се сблъска с железния юмрук на Москва“, се казва в напълно измисленото интервю.

На фалшивата новина клъвнаха РЕН тв, Пети канал, „Царград“ и други руски - и не само руски - медии.

6. „Жителка на Петербург умира заради забавяне на линейка от митинг на Навални“

Вечерта на 7 октомври от прокуратурата на Санкт Петербург съобщават за възбуждане на наказателно дело по повод смъртта на 55-годишна местна жителка, до която лекарите не успели да стигнат.

„Преминаването по Невски проспект било затруднено“, обяснява, без да сочи причина, сайтът на ведомството.

На този ден в Петербург и в много други руски градове протичат несанкционирани акции на поддръжници на Алексей Навални.

По данни на сайта „Фонтанка“ членовете на медицинския екип съообщили на следователите, че преминаването им било затруднено от „тълпа опозиционери“. И сайтът „Интерфакс“ посочи, че участници в акцията са блокирали улиците, въпреки че от службата по здравеопазване опровергаха тази версия.

Скоро „Фонтанка“ уточни, че „линейката се е забавила пред Невски проспект, защото движението било блокирано от полицията, а не от протестиращите. Въпросната линейката стигнала до адреса за 16 минути, при това там вече имало друг екип.

5. „В американски ресторант раздават бургери в чест на рождения ден на Владимир Путин“

Във видео на агенция Ruptly (част от руската телевизия за чужбина RT) сервитьорка в нюйоркски ресторант на име Тамара Илизарова разказва, че „Путин бургерът“ тежи 1952 грама – като числото съответства на годината, в която е роден Путин. По-късно и друга нейна колежка, Даря Пауто, коментира „Путин бургера“ пред агенция ТАСС – той бил включен в менюто, защото президентът на Русия е „изтъкнат политик и историческа личност“.

Но Шон Райън, представител на ресторанта Lucyʼs, разказва пред сайта на Алексей Ковальов „Лапшеснималочная“, че никакъв бургер в чест на Путин не са предлагали.

„Нашият  ресторант никога и под никаква форма не е отбелязвал рождения ден на Владимир Путин и никога не е предлагал на посетителите „Путин бургер“, заявява Шон Райън.

„Излиза, че журналисти от руската телевизия са си поръчали в нюйоркското заведение бургер с пет котлета, поставили са до него напечатан на принтер флаер с Путин и са заснели сюжет, който мина по всички руски телевизии“, отбелязва „Лапшеснималочная“.

4. „Проукраински неоезичници поели отговорността за палеж в Ростов“

На 23 август 2017 г. сгради в центъра на Ростов още тлеели след пожар, причинен от неизвестни, когато в YouTube се появи първото видео на „Руско освободително движение“ (РОД). Шестима въоръжени маскирани мъже в храстите с неоезически флаг се представят като руски националисти, помагащи на украинците да се борят против „кървавия режим на Путин“. В серия клипове РОД наричат палежа в Ростов своя „първи успешен терористичен акт на територията на Руската федерация“.

Както изяснява Руската служба на Би Би Си, тези клипове са фалшиви, а създателите им са свързани с Министерството на държавна сигурност на самопровъзгласилата се Донецка народна република. Те се разпространяват активно от сайтове, зад които вероятно стои  „фабриката“ на прокремълски интернет тролове в Петербург.

3. „Осама бен Ладен се е срещал с Хилъри Клинтън в Белия дом“

На 2 ноември добре известната и у нас говорителка на Министерството на външните работи на Русия Мария Захарова разказа в ефира на „Русия-1“ за „фантастичните, очарователни снимки, на които се вижда как в Белия дом са приемали Бен Ладен“.

„Това е класически лобизъм в пълния смисъл на думата“, възмущаваше се Захарова пред многомилионната аудитория и илюстрира думите си със снимка, на която се вижда как бившият държавен секретар на САЩ се ръкува с бившия терорист № 1.

На оригиналната снимка Клинтън стиска ръката на индийския певец и музикант Шубхашиш Мухерджи през 2004 г. И това става не в Белия дом, а на прием в хотел. Евтиният колаж с Клинтън и терориста бе разпространяван от почитатели на Тръмп в САЩ още преди избирането му за президент.

2. "Путин представя видеозапис с атака на американските ВВС за дело на руската авиация в Сирия"

През лятото на 2017-а американският режисьор Оливър Стоун пусна филм интервю с Владимир Путин. В един епизод Путин показва на Стоун видео от телефон, на което уж се вижда как действа руската авиация в Сирия.

Скоро се изясни: кадрите, показани от Путин, са от 2009 г. и показват атака на американски военни срещу терористи в Афганистан. В президентското видео върху тях са насложени руски гласове, взети от запис на разговор между украински пилоти на бойни вертолети по време на удар срещу завладяното тогава от сепаратисти летище в Донецк през май 2014-а.

След скандала в Кремъл заявиха, че президентът е получил видеото от военното министерство. Напук на всичко Оливър Стоун продължил да отрича, че видеото е било фалшиво. На пресконференция в норвежския град Тронхайм Стоун заяви:

Той извади телефона и ни го показа. Ние го снимахме. Той каза, че е това. Защо му е да лъже?“

1.„Неоспоримо потвърждение“: на военното министерство се оказа скрийншот от видеоигра"

На 14 ноември Министерството на отбраната на Русия публикува в социалните мрежи материали, представени като „неоспоримо потвърждение за осигуреното от САЩ прикритие на боеспособни отряди“ на групировката „Ислямска държава“. От военното ведомство заявиха, че снимките са от 9 ноември и са направени в околностите на град Абу Кемал в Сирия.

Експерти от Bellingcat (гражданска организация за разследваща журналистика) бързо изясниха, че така наречените улики всъщност са скрийншотове от видеоиграта за мобилни платформи AC-130 Gunship Simulator.

Фейкове се оказаха и други „разобличителни материали“ на ведомството – те са били взети от видео на иракската армия, заснето през септември 2016-а край Фалуджа.

След като министерството бе уличено в лъжи, то свали публикацията от туитър и редактира поста във фейсбук. От пресслужбата обявиха, че е станала грешка и виновникът е открит – той бил цивилен сътрудник.

"Площад Славейков"

Коментари

И на всякъде е намесена

И на всякъде е намесена думата Кремъл ;) Както прочетох скоро - не вярвайте на нито една новина до като Кремъл не я отрече ;)
kate pate's picture
kate pate
kate pate4

Всички разгледани случай са

Всички разгледани случай са ужасно аматьорски. Толкова некадърни, че самите путиноиди се превръщат в жертва.

А едно време какви фалшиви новини имаше - Българската следа в покушението срещу Папата, изтреблението на 30 000 полски офицери в Катинката гора, уж от немците,
kate pate's picture
kate pate
kate pate4

А какво ще кажете за номера

който сме спретнали на гъците през 1925, когато гръцки войски нахлули по течението на Струма в отговор на бандитски нападения от наша територия. Войската ни избила гърците до крак, след което ги преоблекли в български униформи, отрязали членовете им и им ги поставили в устите. След това нашите снимали тази нелицеприятна сцена и надигнали вой в Европа: "Вижте какви безчинства вършат гърците по нашите земи!" В резултат Гърция понесла тежки санкции, а България излязла чиста от цялата работа.
Бобо's picture
Бобо
Бобо

Патицата куха

Пате стига си ръсиха глупости , то бива простотия , но твоите лакърдии чупят тъпомера .

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво очаквате от българското председателство?