Ad Config - Website header

 

Article_top

Днес дали ще се съмне?

Това се питахте вероятно и вие, когато видяхте мъглата тази сутрин в София. Но дали е само мъгла?

Потребители на социалните мрежи масово споделят тази сутрин снимки от мъгливия град, но повечето коментари са свързани с чистотата на въздуха.

Данните от независимата мрежа за измерване на концентрацията на фини прахови частици (ФПЧ) airbg.info показват, че замърсяване има и то е огромно. В различните станции концентрацията се движи между 300 и 700 микрограма за кубичен метър при ФПЧ10 и между 100 и 250 микрограма на кубичен метър за ФПЧ2,5.

Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 микрограма на кубичен метър, а на ФПЧ2,5 (с диаметър до 2,5 микрона) - не повече от 25 микрограма.

Традиционно през зимните месеци данните от София показват превишаване не с проценти, а в пъти. Проблемът с незабележимите прашинки е, че те не се преработват и проникват до белите дробове и кръвоносните съдове и причиняват сериозни заболявания. 

Според кмета на София Йорданка Фандъкова трафикът е отговорен за 60% от замърсяването. През зимните месеци обаче то се дължи основно на отоплението с въглища и дърва.

Ето как изглежда картата с данните от София - колкото по-червени са светлините, толково по-голямо е замърсяването:

Така изглежда картата на Европа тази сутрин. Вижда се, че България е сред най-замърсените райони.

Ето и два изгледа на София тази сутрин от редакцията на Клуб Z:

 

 

Днес дали ще се съмне?

Това се питахте вероятно и вие, когато видяхте мъглата тази сутрин в София. Но дали е само мъгла?

Потребители на социалните мрежи масово споделят тази сутрин снимки от мъгливия град, но повечето коментари са свързани с чистотата на въздуха.

Данните от независимата мрежа за измерване на концентрацията на фини прахови частици (ФПЧ) airbg.info показват, че замърсяване има и то е огромно. В различните станции концентрацията се движи между 300 и 700 микрограма за кубичен метър при ФПЧ10 и между 100 и 250 микрограма на кубичен метър за ФПЧ2,5.

Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 микрограма на кубичен метър, а на ФПЧ2,5 (с диаметър до 2,5 микрона) - не повече от 25 микрограма.

Традиционно през зимните месеци данните от София показват превишаване не с проценти, а в пъти. Проблемът с незабележимите прашинки е, че те не се преработват и проникват до белите дробове и кръвоносните съдове и причиняват сериозни заболявания. 

Според кмета на София Йорданка Фандъкова трафикът е отговорен за 60% от замърсяването. През зимните месеци обаче то се дължи основно на отоплението с въглища и дърва.

Ето как изглежда картата с данните от София - колкото по-червени са светлините, толково по-голямо е замърсяването:

Така изглежда картата на Европа тази сутрин. Вижда се, че България е сред най-замърсените райони.

Ето и два изгледа на София тази сутрин от редакцията на Клуб Z:

 

Коментари

Simeon Simeonov's picture
Simeon Simeonov
s.simeonov

Проблемът на София е....

....не толкова от използването на дърва и въглища за отопляване, колкото от прекалената гъстота на населението в нея!
И едно време са използвали този начин на отопление, но живеещите в София не са надхвърляли дори един милион!
Решението е въвеждане на софийско жителство и ограничаване притока на прииждащи от провинцията.
Всичко това обаче е свързано с редица други мерки (например подсигуряване възможност за труд във всички части на страната), които некадърното милиционерско-мутренско управление на България не е способно да извърши.
Васил ...'s picture
Васил ...
vatan06

Докато Данчето обяснява колко

Докато Данчето обяснява колко точно процента се дължат на печките и колко на автомобилите, ние се надишваме с ФПЧ и някой току отлети надалече...
Ясно е, че за съществени резултати трябват яки мерките, всичко останало е пиниз, т.е. като борбата с корупцията.
Тотална забрана на горенето на въглища и дърва и прогресивен екоданък за колите - колкото по-стара колата, толкова по висок данъка. Също и диференциация между дизелови и бензинови коли.
Измервателните уреди на КАТ ще повдигнат само жизненото равнище на катаджиите, щото ще повиши това, дето го няма. За чистотата на въздуха ефектът ще е НУЛА.

Чухме

В Скопие имало същото превишение на нормите за замърсяване на въздуха както в София. ТА по този повод в Скопие направили временно градския транспорт безплатен, за да може гражданите на Скопие да предпочетат автобусите пред леките си коли. В София, пък вдигнаха цените на билетчетата за градския транспорт толкова, че дори и за сам човек в кола му излиза по евтино, отколкото с автобус. Е, ама пък ще глобяват за... Ще намерят за какво, нъл тъй?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета