Ad Config - Website header

 

Article_top

Множеството сигнали и оплаквания от граждани за мръсния въздух в столицата през изминалите няколко дни провокираха кметът Йорданка Фандъкова да направи своеобразен отчет какво прави общината по въпроса. Както Клуб Z писа, очаква се специалният план за подобряване на качеството на въздуха, който "Московска" 33 анонсира, да бъде приет в края на месеца, а конкретните мерки по него - в най-добрия случай - напролет.

В пост в профила си във фейсбук Фандъкова отчита какво прави междувременно кметството. От него става ясно, че се метат и мият основни пътни артерии, събират се стари гуми и текстил, които се ипзолзват за горене, правят се проверки на пунктовете за събиране на вторични суровини и автосервизите и др. Кметът излиза и с призив към гражданите - в дните, в които се очакват завишени норми на фини прахови частици, да оставят колите пред жилищата си и да се предвижват с градския транспорт.

Ето какво отчита кметът:

"Във връзка със завишените нива на фини прахови частици в София в последните дни Столична община извършва механизирано метене на основните булеварди. В рамките на деня се метат бул. "Ботевградско шосе" и бул. "Черни връх". Планирали сме и миене на улици в дни, в които няма опасност от заледяване заради ниските температури.

Основните ни усилия са насочени за ограничаване на горенето на отпадъчни материали – гуми, отработено масло, пластмаси, едрогабаритни отпадъци, текстил и др.

Продължаваме събирането на гуми, излезли от употреба, което започнахме през декември. До момента сме събрали около 3000 гуми в районите "Овча купел", "Младост" и кв. "Д. Миленков" в район "Искър". През уикенда откриваме още два пункта - в "Люлин" и "Връбница". Целта ни е гумите да не достигат до недобросъвестни граждани, които да ги използват за горене. Организираме и акция по събиране на текстил, която също има за цел да предотврати вторичното му събиране от контейнерите и горенето му.

От 20 декември по мое разпореждане и заедно с РИОСВ и Общинска полиция, извършваме проверки на пунктовете за събиране на вторични суровини и автосервизи. Съставени са 8 акта за нарушения, като глобите, които се налагат от РИОСВ, са до 4 хил. лв.

Отново с цел да не допускаме горенето на отпадъци завишихме събирането на едрогабаритни отпадъци, които гражданите изхвърлят до контейнерите за смет.

Столична община няма правомощия да извършва проверки вътре в домовете на гражданите за използваното гориво за отопление, но по наше искане Министерство на околната среда и водите стартира процедурата по въвеждане на стандарти за твърдото гориво. Целта ни е на пазара да не бъдат допускани дърва и въглища с високи нива на пепел и сяра, които са основни замърсители в зимните месеци.

На страницата на Столична община в реално време са достъпни данните от автоматичните станции на Национална автоматизирана система за контрол качеството на атмосферния въздух. Петте станции – "Дружба", "Надежда", "Хиподрума", "Павлово" и "Младост", са отчели превишавания на среднодневната норма на фини прахови частици на 5-и, 6-и и 7-и януари между 1,2 до 3,1 пъти. За 8-и януари станциите са отчели превишавания от 2,1 до 4,7, като най-високо е превишаването на станция "Хиподрума".

Заедно с БАН разработихме и система за предизвестяване за нивата на ФПЧ – нейните прогнози за 2 дни напред са на сайта на Столична община. Моля гражданите, които имат възможност, в дните с прогноза за превишение да не използват твърдо гориво за отопление и да използват градския транспорт за всекидневните си пътувания в града.  Основните замърсители на въздуха в София са битовото отопление на твърдо гориво и автомобилния трафик. В края на декември работна група, начело със зам.-кмета по екология, внесе пакет от мерки, които да ограничат замърсяването от автомобилния трафик. Очакваме тяхното обсъждане в комисиите да започне.

Преди дни в пунктовете за първоначална регистрация на КАТ започнаха работа и газанализаторите, като целта ни автомобили с неработеща система за очиствате на отработените газове да не бъдат регистрирани.

Освен това трябва да имаме предвид и географските и климатични особености на града. Според учените от Института по метеорология, основна причина за завишените нива на ФПЧ през зимните месеци в София е т.нар. температурна инверсия. Това означава, че в Софийското поле, което е котловина, студеният въздух се задържа ниско в атмосферата и това не позволява естествената вентилация. Този процес може да се види и в температурата на въздуха – например, сутрешната температура в "Дружба" е по-ниска от тази на Копитото. При температурна инверсия замърсителите остават ниско в атмосферата и се натрупват, което е и причина най-високи нива на ФПЧ да се засичат в часовете от полунощ до рано сутрин. Валежи, вятър и нагряване на земната повърхност от слънцето водят до възстановяване на нормалното състояние на атмосферата, при която топлият въздух е в ниските слоеве, а студеният – над него."

 

 

Множеството сигнали и оплаквания от граждани за мръсния въздух в столицата през изминалите няколко дни провокираха кметът Йорданка Фандъкова да направи своеобразен отчет какво прави общината по въпроса. Както Клуб Z писа, очаква се специалният план за подобряване на качеството на въздуха, който "Московска" 33 анонсира, да бъде приет в края на месеца, а конкретните мерки по него - в най-добрия случай - напролет.

В пост в профила си във фейсбук Фандъкова отчита какво прави междувременно кметството. От него става ясно, че се метат и мият основни пътни артерии, събират се стари гуми и текстил, които се ипзолзват за горене, правят се проверки на пунктовете за събиране на вторични суровини и автосервизите и др. Кметът излиза и с призив към гражданите - в дните, в които се очакват завишени норми на фини прахови частици, да оставят колите пред жилищата си и да се предвижват с градския транспорт.

Ето какво отчита кметът:

"Във връзка със завишените нива на фини прахови частици в София в последните дни Столична община извършва механизирано метене на основните булеварди. В рамките на деня се метат бул. "Ботевградско шосе" и бул. "Черни връх". Планирали сме и миене на улици в дни, в които няма опасност от заледяване заради ниските температури.

Основните ни усилия са насочени за ограничаване на горенето на отпадъчни материали – гуми, отработено масло, пластмаси, едрогабаритни отпадъци, текстил и др.

Продължаваме събирането на гуми, излезли от употреба, което започнахме през декември. До момента сме събрали около 3000 гуми в районите "Овча купел", "Младост" и кв. "Д. Миленков" в район "Искър". През уикенда откриваме още два пункта - в "Люлин" и "Връбница". Целта ни е гумите да не достигат до недобросъвестни граждани, които да ги използват за горене. Организираме и акция по събиране на текстил, която също има за цел да предотврати вторичното му събиране от контейнерите и горенето му.

От 20 декември по мое разпореждане и заедно с РИОСВ и Общинска полиция, извършваме проверки на пунктовете за събиране на вторични суровини и автосервизи. Съставени са 8 акта за нарушения, като глобите, които се налагат от РИОСВ, са до 4 хил. лв.

Отново с цел да не допускаме горенето на отпадъци завишихме събирането на едрогабаритни отпадъци, които гражданите изхвърлят до контейнерите за смет.

Столична община няма правомощия да извършва проверки вътре в домовете на гражданите за използваното гориво за отопление, но по наше искане Министерство на околната среда и водите стартира процедурата по въвеждане на стандарти за твърдото гориво. Целта ни е на пазара да не бъдат допускани дърва и въглища с високи нива на пепел и сяра, които са основни замърсители в зимните месеци.

На страницата на Столична община в реално време са достъпни данните от автоматичните станции на Национална автоматизирана система за контрол качеството на атмосферния въздух. Петте станции – "Дружба", "Надежда", "Хиподрума", "Павлово" и "Младост", са отчели превишавания на среднодневната норма на фини прахови частици на 5-и, 6-и и 7-и януари между 1,2 до 3,1 пъти. За 8-и януари станциите са отчели превишавания от 2,1 до 4,7, като най-високо е превишаването на станция "Хиподрума".

Заедно с БАН разработихме и система за предизвестяване за нивата на ФПЧ – нейните прогнози за 2 дни напред са на сайта на Столична община. Моля гражданите, които имат възможност, в дните с прогноза за превишение да не използват твърдо гориво за отопление и да използват градския транспорт за всекидневните си пътувания в града.  Основните замърсители на въздуха в София са битовото отопление на твърдо гориво и автомобилния трафик. В края на декември работна група, начело със зам.-кмета по екология, внесе пакет от мерки, които да ограничат замърсяването от автомобилния трафик. Очакваме тяхното обсъждане в комисиите да започне.

Преди дни в пунктовете за първоначална регистрация на КАТ започнаха работа и газанализаторите, като целта ни автомобили с неработеща система за очиствате на отработените газове да не бъдат регистрирани.

Освен това трябва да имаме предвид и географските и климатични особености на града. Според учените от Института по метеорология, основна причина за завишените нива на ФПЧ през зимните месеци в София е т.нар. температурна инверсия. Това означава, че в Софийското поле, което е котловина, студеният въздух се задържа ниско в атмосферата и това не позволява естествената вентилация. Този процес може да се види и в температурата на въздуха – например, сутрешната температура в "Дружба" е по-ниска от тази на Копитото. При температурна инверсия замърсителите остават ниско в атмосферата и се натрупват, което е и причина най-високи нива на ФПЧ да се засичат в часовете от полунощ до рано сутрин. Валежи, вятър и нагряване на земната повърхност от слънцето водят до възстановяване на нормалното състояние на атмосферата, при която топлият въздух е в ниските слоеве, а студеният – над него."

 

Коментари

Моля, намали цените на

Моля, намали цените на билетите.

Моля, кажи къде да си хвърлят

Моля, кажи къде да си хвърлят старите гуми, вместо в деретата на реките и покрай кофите.
Моля, кажи къде да изхвърляме стари мебели, опасни отпадъци, батерии, тъкани, обувки ... всичко това гори в печките в махалите (и не само)

Моля, раздавай закачалки за

Моля, раздавай закачалки за палта в презатоплените автобуси, в които не може да се диша.

Моля озапти строителната

Моля озапти строителната мафия, пусни лифтовете и рейсовете за Витоша, върни влака за Банкя и други кратки разстояния, не съсипвай трамваите, разширявай тролейната, а не автобусната мрежа, прати мераклиите за небостъргачи на кмета на Ихтиман или Пазарджик.
Тъпа проста даскалица! Некадърна и смотана! Параван за герберската корупция!!!

Госпожа кметицата дали също

Госпожа кметицата дали също ползва градския транспорт?
i l's picture
i l
ivanll

Вдигна цените на билетите - а

Вдигна цените на билетите - а сега ползвайте градски транспорт, благодаря! Автобусите си останаха същите кочини, контрольорите продължават да влизат избирателно и да избягват цигани и луди, графици не се спазват. Аз, дето съм толкова против да имам и да се грижа за личен автомобил, се принудих да си взема кола, разбира се не е нова и разбира се е без катализатор! Бутоните за пешеходци на кръстовищата са още 1 доказателство че само се търси от къде да се краде още и още. В същото време бюджета за тоя град е като бюджета на Брюксел, ама някак си градовете не изглеждат еднакво. Това е един от най-скапаните кметове които София е имала!
bot bxl31wbofb's picture
bot bxl31wbofb
гост

Тва кой да го ползва?

Тва кой да го ползва? Депутатите ли? 240 депутата х 1.60лв(без прекачане) х 2(отиване и върщане)=768лв. Г-жо Фандъкова като убедите и половината администрация да използват градски транспорт ето ви един не малък приход на ден. Тъй де, ама призиви "Вий ползвайте градски транспорт и ми кажете как е че да го оправя", никак ама никак не ми се връзват. Представяте ли се Премиера на велосипед като в други държави, вместо да фучат лампи и джипове на червено ала "нямам време за правила, бързам за държавните дела".
gopeto's picture
gopeto
gopeto

Как да ползваме Градски транспорт

след като той е неадекватен и основната му цел е да унижава ползващите го?

Напоследък е напълно празен,

Напоследък е напълно празен, защото гражданите са в колите си. Изключение метрото
gopeto's picture
gopeto
gopeto

Хората от автобусите, тролеите и трамваите отидоха в метрото,

а не от автомобилите. С кола е много по-удобно, а и по-евтино да се придвижваш в София. И общината подпомага това.
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

То само с призиви не става

Абе Юрдано, как да използвам тоя транспорт, като ми требва един час да си стигна до офиса с него , а с кола стигам за петнаесе минути? И после с колата ми струва 20 лева на месец, а с твойте мУтриси - минимум 40 лева. Дори и амортизации на колата да си сметна в цената, пак е по-евтино...

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Одобрявате ли съживяването на проекта за АЕЦ „Белене“?