Ad Config - Website header

 

Article_top

Помните ли времето, когато завесата от тютюнев дим бе обичаен декор във всички заведения? Епична бе съпротивата на пушачите, но в крайна сметка сразена – и днес дори те повишават тон в кръчмите без добра вентилация. Сега на ред са автомобилите.

Във вторник сутринта София осъмна с гъста пелена от горчива на вкус мъгла. При чист въздух от паметника на Васил Левски по посока Сточна гара обикновено се вижда хребетът на Стара планина в далечината, днес обаче видимост след "Дондуков" нямаше. А самият паметник на Апостола бе обвит в призрачни пушеци като в стара новогодишна програма на Хачо Бояджиев. Към 10 ч. въздухът бе в нюансите на сивото – но в това нямаше нищо секси, а само садо-мазо. От снимки, публикувани във Фейсбук, разбрахме, че времето над смога е слънчево, но отдолу въздухът беше болнаво-жълт на цвят.

Кметът на София Йорданка Фандъкова призна, че замърсяването с фини прахови частици е двойно на нормата. Огласеният наскоро план на Столична община за подобряване на чистотата на въздуха в столицата предвиждаше редица мерки. От тях разбираме, че общината припознава като основен замърсител на града горенето на старите гуми и "отработените масла" – затова щели да завишат проверките в автосервизите и в пунктовете за годишни прегледи, смяна на гуми и прочие консумативи. Водели се разговори с Министерство на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на отоплителни материали, замърсяващи въздуха – като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и др. Работело се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи, 80% ползвали твърдо гориво.

Искат да кажат, че тези 160 000 души развалят атмосферата през зимата в София, а не близо милион автомобили! Че пушекът от старите автомобилни гуми по периферията на града ни тровят, а не ауспусите в центъра, на които дишаме газовете!

Не, всъщност предвиждали се и други мерки – увеличаване на цената на синята и зелената зони и… призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си.

Ех, г-жо Фандъкова, с молби и куртоазия ли ще се борите за чист въздух! Европейци сме, но любезният тон няма как да стане част от столичния пейзаж – нито пък и където и да било другаде, докато не се оправи редът посредством забрани и високи глоби. Добре е да бъдете по-твърди към мрънкането срещу велоалеите – а защо не и да ги разширите? И не е ли време в събота и неделя столичани и гостите на града (без линейките, разбира се) да слязат от колите си? Градският транспорт в центъра на София е достатъчен, а като накарате и собствениците на лифтовете на Витоша да си ремонтират съоръженията, вместо да строят нови по други планини – ех, ще заживеем такъв живот…!

А покрай оправданията с твърдото гориво, се чудим как е оцеляло целокупното население на столицата през вековете преди появата на електрическите печки и парното!

Площад Славейков

 

Помните ли времето, когато завесата от тютюнев дим бе обичаен декор във всички заведения? Епична бе съпротивата на пушачите, но в крайна сметка сразена – и днес дори те повишават тон в кръчмите без добра вентилация. Сега на ред са автомобилите.

Във вторник сутринта София осъмна с гъста пелена от горчива на вкус мъгла. При чист въздух от паметника на Васил Левски по посока Сточна гара обикновено се вижда хребетът на Стара планина в далечината, днес обаче видимост след "Дондуков" нямаше. А самият паметник на Апостола бе обвит в призрачни пушеци като в стара новогодишна програма на Хачо Бояджиев. Към 10 ч. въздухът бе в нюансите на сивото – но в това нямаше нищо секси, а само садо-мазо. От снимки, публикувани във Фейсбук, разбрахме, че времето над смога е слънчево, но отдолу въздухът беше болнаво-жълт на цвят.

Кметът на София Йорданка Фандъкова призна, че замърсяването с фини прахови частици е двойно на нормата. Огласеният наскоро план на Столична община за подобряване на чистотата на въздуха в столицата предвиждаше редица мерки. От тях разбираме, че общината припознава като основен замърсител на града горенето на старите гуми и "отработените масла" – затова щели да завишат проверките в автосервизите и в пунктовете за годишни прегледи, смяна на гуми и прочие консумативи. Водели се разговори с Министерство на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на отоплителни материали, замърсяващи въздуха – като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и др. Работело се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи, 80% ползвали твърдо гориво.

Искат да кажат, че тези 160 000 души развалят атмосферата през зимата в София, а не близо милион автомобили! Че пушекът от старите автомобилни гуми по периферията на града ни тровят, а не ауспусите в центъра, на които дишаме газовете!

Не, всъщност предвиждали се и други мерки – увеличаване на цената на синята и зелената зони и… призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си.

Ех, г-жо Фандъкова, с молби и куртоазия ли ще се борите за чист въздух! Европейци сме, но любезният тон няма как да стане част от столичния пейзаж – нито пък и където и да било другаде, докато не се оправи редът посредством забрани и високи глоби. Добре е да бъдете по-твърди към мрънкането срещу велоалеите – а защо не и да ги разширите? И не е ли време в събота и неделя столичани и гостите на града (без линейките, разбира се) да слязат от колите си? Градският транспорт в центъра на София е достатъчен, а като накарате и собствениците на лифтовете на Витоша да си ремонтират съоръженията, вместо да строят нови по други планини – ех, ще заживеем такъв живот…!

А покрай оправданията с твърдото гориво, се чудим как е оцеляло целокупното население на столицата през вековете преди появата на електрическите печки и парното!

Площад Славейков

Коментари

kate pate's picture
kate pate
analyse this

Отпусни напрежението, ма

Не го разбирам тоя назиделен тон. Това е изконно шопски начин на общуване.
kate pate's picture
kate pate
analyse this

Иначе, точно данните на

Иначе, точно данните на общината са че 60% от замърсяването е от автомобили, и 30% от отопление. Тоест напълно съвпада с тезата на авторката.

Куртоазия е единствено замесването на лифтовете в темата за чистия въздух на София.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Велсипед през зимата -

Велсипед през зимата - някакъв нов вид мазохизъм ли е това ?

А дали пък автомобилите...?

А дали точно автомобилите са главните виновници за смога? С изключение на около 40-50 дни през годината (от средата на юли, целият август до към първата третина на септември), когато хората са на почивка, количеството автомобили си е горе-долу едно и също. Да, като цяло бройката на колите се увеличава, но това е така през цялата година.

Ако хипотезата ви, че основният виновник за пушилката са автомобилите, как така това става толкова осезаемо (лошия замърсен въздух) главно през отоплителния сезон ноември-март?
Kruger's picture
Kruger
Kruger

Факторите са

няколко. През зимата влияе и атмосферния. Ниската облачност и мъглите задържат отровите от автомобилите в града и не им позволяват да се разсеят бързо.
Simeon Takev's picture
Simeon Takev
stakev

Май данъците ще вдигат

Напревете статистика колко домакинства се отопляват на дърва и въглища, вижте гетата, гумите и маслата, горенето на пластмаса, Негламентираните сметища и горене в тях на най-различни материали и най-накрая вижте еко нормите на автомобилите. Това са просто най-обикновени тъпотии, който се тиражират. И не на последно място не е лошо да се видят и еко нормите на ТЕЦ-овете и фабриките, който за разположени в града.
Желая успех!
Kruger's picture
Kruger
Kruger

Половината от автомобилите

не би трябвало да минат технически преглед заради наднормено замърсяване и не би трябвало да са на улицата. Те са там заради корупция и липса на контрол. Ето с това трябва да се занимават управляващите, но както знаем те са всъщност организаторите на схемите в държавата на мафията и олигархията.
You voted '-'.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

"Откажете се от автомобилите"

"Откажете се от автомобилите" независимо дали с морков или с тояга е напълно погрешна стратегия.

Това което трябва да направи общината по отношение на автомобилите е:
1. Мрежа от елекроколонки за зареждане на електромобили - както в централната част, така и в крайните квартали. В краткросрочен план това няма да реши проблема, но пък в длгосрочен план ще е част от решението.
2. Миене на улиците достатъчно често.
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Дежа вю

Само да отбележа, че имам приятел, който в момента вкарва нови катализатори от Германия, реже ги, вади половината от каталитичния елемент и после ги заварява все едно са фабрични. Има амбиции тази година да стане милионер... А вие се сетете какво ще е следващото издевателство над народа. И още нещо за другарката Диляна и другарката Юрдана - средната възраст на автомобилите у нас е между 18 и 25 години. Какво точно означава да ги вкараме в "еко норма"? Щото когато са били произведени тия коли, нормите са били доста по-ниски и повечето от тях си ги покриват и сега. Едно Голфче номер 2 никога не е и чувало за катализатор... Искате сега тая кочина да покрие Евро 6 ли? И още нещо - миналата година ситуацията беше същата. По-миналата - отново същата. Последните 10 години нищо не се е променило. Кое налага сега дебата за мръсния въздух, ако не визията за мащабна далавера. В годината 2000 имаше един велик мислител, който накара всички да си подменят регистрационните табели на колите. После в 2006 един друг мислител направи същото. Сега са катализаторите на ред... Да не забравяме, че българите сме единствените в Европа, които по команда си сменят личните документи на всеки 10 години. И това ни струва има няма 250 млн. евро... всеки път.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Как трябва да постъпи Брюксел, след като Великобритания гласува да не напуска Европейския съюз без сделка?