Днес България открива официално своето председателство на Съвета на ЕС. Страната ни е член на съюза от повече от 10 години. За да членуваш в този съюз, трябва да изпълниш определени критерии. Два от тях са да имаш функционираща демокрация и реална пазарна икономика.

Две събития от последните дни обаче показват, че България все по-малко изпълнява тези критерии. Иде реч за днешното слово на шефа на парламента Цвета Караянчева и вчерашните обяснения на фирмата, която стопанисва билбордовете в София по повод сваления плакат на полицейския протест. 

Словото на Караянчева по повод откриването на парламентарния сезон бе наистина забележително:

"В деня, в който България официално поема Председателството на Съвета на ЕС, нека си дадем сметка, че ние сме националният отбор на България и нашите действия и послания, които излъчваме, ще формират нагласите на европейския елит. Нека си пожелаем конструктивизъм, чувство за общност, повече резултати и по-малко проповеди от парламентарната трибуна. Да погледнем на европредседателството не като фон за ляв или десен популизъм, а като повод за сближаване, не за противопоставяне. Да загърбим вродения си нихилизъм, агресивно отрицание. Солисти търсят в операта. Българският парламент е крайно време да се държи като добре сработен оркестър".

Претенциите, че депутатите са националният отбор на България и че за 6 месеца България ще формира нагласите на европейския елит биха могли да бъдат подминати с иронична усмивка. Въжделенията на Караянчева за това, че парламентът трябва да работи като "сработен оркестър", а солисти - разбирай изявени индивидуалности - се търсят само в операта, обаче са плашещи. За пореден път висш представител на ГЕРБ красноречиво илюстрира какво представлява за актива на тази партия демокрацията.

Дами и господа от ГЕРБ, реалната демокрация е точно обратното на това, което вие мислите за нея. В истинската демокрация парламентът не е сработен оркестър, а врящ котел и арена на остро политическо противопоставяне. Истинският парламент е този, който дебатира и решава обществените въпроси, за да предотврати възможността те да бъдат решавани на улицата. Изявените индивидуалности за един истински парламент са не просто украшение, а задължителна предпоставка, за да се върши някаква смислена работа. Отдавна е известно, че във вашата партия изявените индивидуалности са само две. Ако се опитвате да вкарате този модел и в държавата обаче, вие само ще скъсите политическото си съществуване. Вярно е, че от българската демокрация има какво да се желае. Но тя все пак е достатъчно развита, за да отхвърля категорично всички опити за авторитаризъм.

Случаят със сваления билборд на полицаите, в който те обявяват, че заплатите им започват от 340 евро, пък показва ясно доколко у нас въобще има истинска пазарна икономика. Билбордът бе изложен в центъра на София с очевидната цел да бъде видян от гостите от ЕС, които ще пристигнат у нас.

Премиерът Бойко Борисов показно се възмути от свалянето на билборда. Това възмущение обаче очевидно се оказа неодстатъчно за фирмата, която стопанисва билбордовете. Тя явно се притеснява повече от задкулисните действия, на които би могла да стане обект и тези притеснения не могат да бъдат потушени дори от височайши премиерски публични възмущения.

Обяснението на фирмата защо е свалила билборда навява доста мрачни мисли. Ето какво се казва в него:

"СТАНОВИЩЕ НА МЕТРОПОЛИС ГРУП АД

ОТНОСНО

ДЕМОНТИРАН БИЛБОРД СЪС СИНДИКАЛНО ПОСЛАНИЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ НА МВР

Във връзка с огромния медиен интерес, който предизвика демонтажа на визията със синдикално послание на служителите на МВР, ви информираме, че Метрополис груп АД е доставчик на външна реклама за множество медийни и рекламни агенции, на които отдава билбордове по наем за нуждите на техните клиенти. За конкретната рекламна кампания Метрополис груп АД има сключен договор, като доставчик на рекламна площ, с медийната агенция АРГЕНТ 2002 ООД. Съгласно договора, който сме сключили, агенцията се задължава да ни уведоми за съдържанието на рекламната визия. Бяхме информирани, че за конкретната рекламна позиция на бул. "Евлоги Георгиев" е предвидена визия, която популяризира СЪБИТИЕ. Работим от доста години с АРГЕНТ 2002 ООД и не очаквахме да бъдем подведени от тях, което очевидно стана факт и ни превърна в жертва на саботаж. След като визията беше монтирана констатирахме, че не е събитие, а синдикално послание.

Поради неспазване на условията на търговския ни договор – несъответствие на подадената информация за съдържанието на визията, Метрополис груп АД демонтира визията, което е практика при подобни нарушения.

Метрополис груп АД е търговско дружество с комерсиални цели и никога не сме предоставяли медийния канал, с който оперираме, като трибуна за подобен тип изяви".

Търговско дружество с комерсиални цели би трябвало да означава следното - плащаш-получаваш. И колкото повече плащаш, толкова повече получаваш. Това е простатата бизнес логика във всяка пазарна икономика. Разбира се, по билбордовете в София не може да се слага всичко. Естествено е плакати, които по някакъв начин нарушават добрите нрави, да бъдат сваляни. В билборда на полицаите обаче подобни послания не могат да се открият.

Всяка комерсиална фирма би трябвало да не се притеснява да рекламира политически, синдикални и всякакви други послания, ако за това й е надлежно заплатено и всичко е прозрачно. В случая обаче тази фирма определя това послание като "саботаж" и смутено обяснява, че е подведена. Думата "саботаж" е взета директно от речника на управляващите, които в последните месеци имат навика да квалифицират по този начин едва ли не всяка критика срещу тях.

Изводите са колкото ясни, толкова и тъжни. Според управляващите у нас демокрацията е точно обратното на това, което тя е всъщност. А бизнесът може да прави бизнес само ако не саботира същите тези управляващи.

Честито ви преЦедателство!