Основателят на най-мощната социална мрежа Марк Зукърбърг публикува тази седмица няколко параграфа в профила си, за да ни информира какви промени предвижда за Фейсбук през 2018 г. За добро или за лошо, това е най-важната новина в началото на годината. При над два милиарда потребители и при все по-нарастващото икономическо и политическо влияние на мрежата, няма как това да не е най-важното.

Какво ни съобщи Марк Зукърбърг?

Съобщи ни, че предвижда в най-скоро време да въведе „major change“ в начина, по който функционира Фейсбук. Тази „сериозна промяна“ ще направи така, че ще виждаме по-малко публикации от „бизнеси, търговски марки и медии“. Зукърбърг цитира изследвания, които показвали неудовлетвореност у потребителите заради това, че постовете от „бизнеси, търговски марки и медии“ изблъскват от екрана им споделените моменти на техните близки. А пък Фейсбук била създадена „за да помага на хората да поддържат връзки и да се сближаваме с хората, които имат значение за нас“.

Марк Зукърбърг обяви, че променя основната цел на Фейсбук – от „откриване на релевантно съдържание“ към „по-смислени социални контакти“. Резултатът от всичко това щял да бъде, че хората „ще прекарват по-малко време във Фейсбук, но това време ще бъде по-стойностно“.

До какво ще доведе това?

Не знаем все още детайли, а и Фейсбук никога не е била достатъчно прозрачна компания по отношение на принципите, по които решава какво да ни покаже и какво да скрие от нас. Ключовата дума засега е „по-малко“ - Зукърбърг не ни казва, че ще скрие изцяло постовете от „бизнеси, търговски марки и медии“, а че ще ги виждаме „по-малко“. Вероятно ако някой ваш приятел е споделил публикация от някой сайт, ще има вероятност тя да ви се покаже. Вероятно ако има повече от определен брой коментари под някоя публикация, то също има вероятност да я видите. Кой знае?

Преките последици са очевадни:

- ще виждате повече котенца и лични мнения по всички въпроси – от храносмилането на бебетата до изтребителите и Истанбулската конвенция;

- ще виждате по-малко публикации от медии;

- онлайн медиите ще усетят драстичен спад в посещенията си, значителна част от които сега идват от Фейсбук;

- „бизнеси, търговски марки и медии“ ще трябва да увеличат бюджетите си за реклама във Фейсбук, за да стигат до хората, до които досега са стигали с по-малко или без реклама;

- някои „хора“ рязко ще започнат да ви препоръчват какво ли не от личния си профил – може да са истински, може да са тролове;

- популярните личности в мрежата, т.нар. инфлуенсъри, ще могат да се надяват на оферти от „бизнеси, търговски марки и медии“, за да споделят тяхното съдържание..

- вероятно още много други неща, които ще зависят от това какво, как и кога конкретно промени Фейсбук.

Какво означава това за медиите?

Разбира се, на първо време това ще бъде удар. Издателите в Сърбия, Словакия, Гватемала, Боливия и Камбоджа вече го почувстваха по време на експеримента, който социалната мрежа извърши в тези държави миналата есен. Тогава публикациите от медии бяха отделени в Explore Feed – т.е. трябва специално да потърсиш новините там, а не да ги виждаш в своя News Feed на екрана си. Резултатът бе драстичен спад в трафика.

Това ще бъде удар върху по-малките медии, които не разполагат с големи ресурси и не могат да си позволят да се рекламират. Проправителствените медии по целия свят разполагат с ресурси и ще могат да се рекламират. Независимите и критични медии няма да могат.

Марк Зукърбърг обяснява, че така ще се бори и с фалшивите новини. Бюджетите за реклама, с които определени държави или политически организации разполагат, ще преодолеят това. Съществуващите мрежи от хиляди фалшиви профили също „ще помогнат“. Може обаче и да не съм прав и да успеят да изолират фалшивите новини, кой знае...

Дългосрочно обаче промените във Фейсбук са една много добра новина. В последните десет години медиите в целия свят бяха подчинени от социалната мрежа. Правете атрактивни и скандални заглавия, за да ви споделят – правехме. Публикувайте директно във Фейсбук, за да ви показваме приоритетно (т.нар. Instant articles) – публикувахме. Създавайте профански клипчета, понеже приоритизираме показването им – създавахме. Давайте пари, за да ви закараме до читателите – давахме. Или играеш, или изпадаш от играта.

В това време мнозинството читатели изгубиха отговорността да внимават какво четат и споделят. Нещо им се покаже на стената, звучи интересно – споделят го. Нещо скандално от кафяв сайт, може и да не е вярно, но е забавно – коментират го.

Сега сме напът да се върнем към доверието – за да бъдете информирани, ще трябва сами да потърсите информацията. Ще потърсите Clubz.bg или друг сайт, на който вярвате. Няма да влизате в кафяви сайтове, защото никога не бихте го направили, нищо че сега ги четете и споделяте, ако ви се появят във Фейсбук. Всичко ще зависи от вас. И от нас - да изграждаме доверие, за да търсите новини и мнения при нас.

В началото ще бъде болезнено и трудно. И за двете страни – и за медиите, и за читателите. Дългосрочно обаче освобождението на журналистиката от Фейсбук е добра новина. Благодаря ти, Марк!