Ad Config - Website header

 

Article_top

И днес местните парламентаристи в София не стигнаха до окончателно решение за широко прокламираните краткосрочни мерки за подобряване на чистотата на въздуха. Вместо това членовете на комисията по екология бяха запознати с нови мерки, предложени от ресорния кмет Йоана Христова. Сред тях са и пълна забрана за влизане в столицата или в части от нея в "най-мръсните дни" и затваряне на синя зона - части от нея или в цялост. Новите предложения бяха приети днес, но и наложиха комисията по околна среда да събере още становища, в т.ч. от колегите си от транспортната комисия, като бе заявено, че финално мерките трябва да бъдат гласувани на 23 януари от комисия и на 25-и - на заседание на Столичния общински съвет. Новите предложения породиха и нови въпроси, основният от които - възможно ли е изобщо да бъдат реализирани.

Днешното заседание протече при засилен не само медиен, но и граждански интерес. Представители на граждански и неправителствени организации, отново опитаха да внесат своите предложения, притиснати от кратките срокове. Докато членовете на комисията уговаряха срокове и процедури, Любомир Авджийски от Института за пазарна икономика и "Да, България", в случая дошъл като гражданин, ги обвини в имитация на дейност за пред камерите, остави листа с предложенията си и напусна залата с намек, че ако софиянци не видят реално решаване на проблемите, другата седмица ще има граждански протест.

Какво отпада и какво се добавя

Според внесените днес от зам.-кмета по екологогията Йоана Христова изменения, отпадат старите предложения за ползването безплатно на буферните паркинги, както и увеличаването на цената на синята зона от 2 лева на 4 лева за час престой в дните с превишени нива на фини прахови частици (ФПЧ). Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 µg/m3 и се отнася към средноденонощната концентрация, усреднена за 24 часа.

Вместо това Христова предложи при прогноза, че в два последователни дни, в които поне две градски станции измерят нива от над 200 µg/m3, да се прилагат заедно или поотделно следните мерки: забрана за паркиране в определени части от Синята зона или карета от улици, цялостна забрана за паркиране в Синята зона, забрана за влизане на автомобили в определени райони, не само централните като това ще става по реда четни/нечетни номера, както и "напомнящо писмо" до КАТ да прави проверки на колите с газанализатори в рамките на акции "Чист въздух". Забраната за паркиране и престой в центъра няма да важи за живущите там, както и за колите на специален режим.

Ако пък в два последователни дни, в които поне две градски станции вече са измерили нива от над 200 µg/m3, или четири станции отчетат превишаване в рамките на един ден, то тогава ще влиза в сила мярката "зелен билет". Или превозният документ за цял ден за всички линии ще струва 1 лев (сега е 4 лева). Безплатен градски транспорт пък вероятно изобщо няма да бъде въведен. 

Въпросителните

След заседанието Йоана Христова поясни, че за коли (с четни или нечетни номера) може да се затваря не само центърът на София, но и отделни райони или направо целият град. Това щяло да бъде предварително оповестявано, в това число и чрез специално разработено мобилно приложение. Остана да виси обаче въпросът ще може ли КАТ да дебне за нарушители във всяка столична уличка. Мярката по отношение на "зеления билет" пък излиза като мярка постфактум, т.е. ще пътуваме за левче не в деня със замърсен въздух, а на следващия. Причината - Столичната община стъпва на данните от измервателните станции на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството. Въпреки че ИАОС следи в реално време какви са нивата, меродавни за институциите са осреднените норми за съответния ден. Тези средни стойности се предоставят на следващия ден. Или ако на 10-о число от месеца ИАОС е отчела завишени нива на ФПЧ, то информацията за това излиза на 11-о число от месеца. 

Отделно не е ясно и дали и без това претъпканите в час пик автобуси ще могат да поемат целия наплив от желаещи да пътуват с евтиния билет.

От думите на зам.-кмета по екологията стана ясно още, че за миналата година е имало 5 случая на превишаване на нормите над 200 µg/m3 Това означава, че всички тези крути мерки ще се прилагат изключително рядко. А затварянето на части от столицата или направо цялата столица - още по-рядко, защото ще е по преценка на местната администрация за дадения случай.

От днешното заседание стана ясно и че общината ще възложи изработването на план за райониране и технически спецификации за поставяне на собствени измервателни уреди, но това е разположено далеч във времето. Сегашните на ИАОС са в кварталите "Дружба", "Надежда", "Младост", "Хиподрума", "Павлово". А истината е, че това далеч не са най-проблемните райони в столицата. За такива се считат "Красна поляна", "Западен парк" и "Овча купел", като живущите там поискаха не само измервателни уреди, а и специални мерки за справяне с проблема с горенето на отпадъци от жителите на "Факултета" и Виетнамските общежития. Въпрос ефективна ли е изобщо и системата за прогнози на БАН, възложена за изработка от столична община, зададе и Трайчо Трайков, местен парламентарист, избран от листата на Реформаторския блок. 

Приетите днес мерки касаят най-вече трафика. По отношение на един от другите големи замърсители - отопляването с твърдо гориво са предвидени други мерки, които до голяма степен зависят от екоминистерството. В общината работи вече програма за предоставяне на печки за пелети на домакинствата. Тества се в Нови Искър.

 
Снимка БГНЕС

И днес местните парламентаристи в София не стигнаха до окончателно решение за широко прокламираните краткосрочни мерки за подобряване на чистотата на въздуха. Вместо това членовете на комисията по екология бяха запознати с нови мерки, предложени от ресорния кмет Йоана Христова. Сред тях са и пълна забрана за влизане в столицата или в части от нея в "най-мръсните дни" и затваряне на синя зона - части от нея или в цялост. Новите предложения бяха приети днес, но и наложиха комисията по околна среда да събере още становища, в т.ч. от колегите си от транспортната комисия, като бе заявено, че финално мерките трябва да бъдат гласувани на 23 януари от комисия и на 25-и - на заседание на Столичния общински съвет. Новите предложения породиха и нови въпроси, основният от които - възможно ли е изобщо да бъдат реализирани.

Днешното заседание протече при засилен не само медиен, но и граждански интерес. Представители на граждански и неправителствени организации, отново опитаха да внесат своите предложения, притиснати от кратките срокове. Докато членовете на комисията уговаряха срокове и процедури, Любомир Авджийски от Института за пазарна икономика и "Да, България", в случая дошъл като гражданин, ги обвини в имитация на дейност за пред камерите, остави листа с предложенията си и напусна залата с намек, че ако софиянци не видят реално решаване на проблемите, другата седмица ще има граждански протест.

Какво отпада и какво се добавя

Според внесените днес от зам.-кмета по екологогията Йоана Христова изменения, отпадат старите предложения за ползването безплатно на буферните паркинги, както и увеличаването на цената на синята зона от 2 лева на 4 лева за час престой в дните с превишени нива на фини прахови частици (ФПЧ). Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 µg/m3 и се отнася към средноденонощната концентрация, усреднена за 24 часа.

Вместо това Христова предложи при прогноза, че в два последователни дни, в които поне две градски станции измерят нива от над 200 µg/m3, да се прилагат заедно или поотделно следните мерки: забрана за паркиране в определени части от Синята зона или карета от улици, цялостна забрана за паркиране в Синята зона, забрана за влизане на автомобили в определени райони, не само централните като това ще става по реда четни/нечетни номера, както и "напомнящо писмо" до КАТ да прави проверки на колите с газанализатори в рамките на акции "Чист въздух". Забраната за паркиране и престой в центъра няма да важи за живущите там, както и за колите на специален режим.

Ако пък в два последователни дни, в които поне две градски станции вече са измерили нива от над 200 µg/m3, или четири станции отчетат превишаване в рамките на един ден, то тогава ще влиза в сила мярката "зелен билет". Или превозният документ за цял ден за всички линии ще струва 1 лев (сега е 4 лева). Безплатен градски транспорт пък вероятно изобщо няма да бъде въведен. 

Въпросителните

След заседанието Йоана Христова поясни, че за коли (с четни или нечетни номера) може да се затваря не само центърът на София, но и отделни райони или направо целият град. Това щяло да бъде предварително оповестявано, в това число и чрез специално разработено мобилно приложение. Остана да виси обаче въпросът ще може ли КАТ да дебне за нарушители във всяка столична уличка. Мярката по отношение на "зеления билет" пък излиза като мярка постфактум, т.е. ще пътуваме за левче не в деня със замърсен въздух, а на следващия. Причината - Столичната община стъпва на данните от измервателните станции на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството. Въпреки че ИАОС следи в реално време какви са нивата, меродавни за институциите са осреднените норми за съответния ден. Тези средни стойности се предоставят на следващия ден. Или ако на 10-о число от месеца ИАОС е отчела завишени нива на ФПЧ, то информацията за това излиза на 11-о число от месеца. 

Отделно не е ясно и дали и без това претъпканите в час пик автобуси ще могат да поемат целия наплив от желаещи да пътуват с евтиния билет.

От думите на зам.-кмета по екологията стана ясно още, че за миналата година е имало 5 случая на превишаване на нормите над 200 µg/m3 Това означава, че всички тези крути мерки ще се прилагат изключително рядко. А затварянето на части от столицата или направо цялата столица - още по-рядко, защото ще е по преценка на местната администрация за дадения случай.

От днешното заседание стана ясно и че общината ще възложи изработването на план за райониране и технически спецификации за поставяне на собствени измервателни уреди, но това е разположено далеч във времето. Сегашните на ИАОС са в кварталите "Дружба", "Надежда", "Младост", "Хиподрума", "Павлово". А истината е, че това далеч не са най-проблемните райони в столицата. За такива се считат "Красна поляна", "Западен парк" и "Овча купел", като живущите там поискаха не само измервателни уреди, а и специални мерки за справяне с проблема с горенето на отпадъци от жителите на "Факултета" и Виетнамските общежития. Въпрос ефективна ли е изобщо и системата за прогнози на БАН, възложена за изработка от столична община, зададе и Трайчо Трайков, местен парламентарист, избран от листата на Реформаторския блок. 

Приетите днес мерки касаят най-вече трафика. По отношение на един от другите големи замърсители - отопляването с твърдо гориво са предвидени други мерки, които до голяма степен зависят от екоминистерството. В общината работи вече програма за предоставяне на печки за пелети на домакинствата. Тества се в Нови Искър.

Коментари

Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Дебил до дебила

Само кръгъл идиот може да си прави планове да затвори цял град за коли. И линейките ли няма да пускате, мислители?

Sin

Следващат мярка сигурно ще е спиране на отоплението. Или забрана да се горят дърва. Затваряне на детските градини и училищата също крие неподозиран потенциал !
Васил ...'s picture
Васил ...
vatan06

"Забраната няма да важи за

"Забраната няма да важи за коли със специален режим"
Че те повечето коли в центъра са точно такива !!!
И какво ще намалим?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?