Ad Config - Website header

 

Article_top

Без присъствието на нито един от израелските гражданин, които са страни по делото, днес в Специализирания наказателен съд тръгна по същество делото за атентата в Сарафово. Първите действия бяха - разпит на свидетели повече от 5 години и половина след атентата.

На 18 юли 2012 г. атентатор се взриви до автобус с израелски туристи на летището в Бургас и уби шестима души, а 37 бяха ранени. Конституираните като частни ищци граждани на Израел са над 40-има.

Подсъдими по делото са ливанците Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан, граждани на Австралия и Канада, които все още се издирват. Смята се, че те са помогнали на атентатора Мохамед Хасан ел Хюсейни.

Задочните подсъдими Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан

Според повечето от хората, дали показания днес, денят на атентата, сряда, е бил обичайно слаб откъм туристи. Разпитаните казаха още, че достъпът до паркинга и до сградата за пристигащи и заминаващи туристи на летището по онова време е бил свободен и всеки е можел да стигне до тях.

Таксиметровият шофьор Стоян Стоянов, таксиметров шофьор към летището, разказа пред съда, че е бил на около 70 м от атентата и е чул два взрива през няколко секунди. По думите му е имало отломки в радиус от около 50 метра от взривения автобус с туристи. Пред медиите той каза, че коренно са се променили мерките за сигурност след атентата и вече се проверява всичко на летището.

Негов колега се е разминал с атентатора, видял го е, но не е знаел, че е той (?!). Други свидетели заявиха, че след като се е чул взривът, е настъпил "пълен хаос и паника" сред хората на летището.

Повечето хора адмирират действията на "Спешна помощ" и службите непосредствено след случая.

От разпитите стана ясно, че в този ден само двама патрулиращи гранични полицаи са били на работа в т. нар. свободна зона - един на скенера за багаж и един на "Пристигащи". Смяната им била 12-часова от 08.00 до 20.00 часа. Според показанията на граничните полицаи, те не са имали физическата възможност да проверяват всеки, който идва на паркинга и влиза в летището.

Униформените не забелязали и атентатора, нито видели нещо подозрително в някой друг на летището.

Прокурорът по делото Красимир Тренчев коментира пред медиите, че слабото ниво на сигурност на летището тогава е било абсолютна предпоставка за улесняване на извършителя на атентата.

"Вядахте, че в свободната зона нещата не са били контролирани по абсолютно никакъв начин - всеки е имал достъп дотам и е могъл да направи каквото си пожелае", заключи обвинителят. 

Според него повече разследвани обаче няма да има, защото "такива са били правилата навремето, а сега те са си взели мерки".

Делото продължава през февруари с разпит на още свидетели.

 

Без присъствието на нито един от израелските гражданин, които са страни по делото, днес в Специализирания наказателен съд тръгна по същество делото за атентата в Сарафово. Първите действия бяха - разпит на свидетели повече от 5 години и половина след атентата.

На 18 юли 2012 г. атентатор се взриви до автобус с израелски туристи на летището в Бургас и уби шестима души, а 37 бяха ранени. Конституираните като частни ищци граждани на Израел са над 40-има.

Подсъдими по делото са ливанците Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан, граждани на Австралия и Канада, които все още се издирват. Смята се, че те са помогнали на атентатора Мохамед Хасан ел Хюсейни.

Задочните подсъдими Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан

Според повечето от хората, дали показания днес, денят на атентата, сряда, е бил обичайно слаб откъм туристи. Разпитаните казаха още, че достъпът до паркинга и до сградата за пристигащи и заминаващи туристи на летището по онова време е бил свободен и всеки е можел да стигне до тях.

Таксиметровият шофьор Стоян Стоянов, таксиметров шофьор към летището, разказа пред съда, че е бил на около 70 м от атентата и е чул два взрива през няколко секунди. По думите му е имало отломки в радиус от около 50 метра от взривения автобус с туристи. Пред медиите той каза, че коренно са се променили мерките за сигурност след атентата и вече се проверява всичко на летището.

Негов колега се е разминал с атентатора, видял го е, но не е знаел, че е той (?!). Други свидетели заявиха, че след като се е чул взривът, е настъпил "пълен хаос и паника" сред хората на летището.

Повечето хора адмирират действията на "Спешна помощ" и службите непосредствено след случая.

От разпитите стана ясно, че в този ден само двама патрулиращи гранични полицаи са били на работа в т. нар. свободна зона - един на скенера за багаж и един на "Пристигащи". Смяната им била 12-часова от 08.00 до 20.00 часа. Според показанията на граничните полицаи, те не са имали физическата възможност да проверяват всеки, който идва на паркинга и влиза в летището.

Униформените не забелязали и атентатора, нито видели нещо подозрително в някой друг на летището.

Прокурорът по делото Красимир Тренчев коментира пред медиите, че слабото ниво на сигурност на летището тогава е било абсолютна предпоставка за улесняване на извършителя на атентата.

"Вядахте, че в свободната зона нещата не са били контролирани по абсолютно никакъв начин - всеки е имал достъп дотам и е могъл да направи каквото си пожелае", заключи обвинителят. 

Според него повече разследвани обаче няма да има, защото "такива са били правилата навремето, а сега те са си взели мерки".

Делото продължава през февруари с разпит на още свидетели.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията