Ad Config - Website header

 

Article_top

Предложените от Столична община мерки като затваряне на части от София за коли с четни и нечетни номера, което би изисквало КАТ да следи всяка малка уличка и въвеждането на евтин градски транспорт в дните с най-високи нива на фините прахови частици няма да оправят проблема с мръсния въздух. Решението е в газификацията и в измерването на нивата на замърсяване от всеки частен автомобил.

Това каза днес общинският съветник Трайчо Трайков в сутрешния блок на бТВ. На 25 януари предстои столичният общински съвет да одобри окончателно краткосрочните мерки за подобряване на качеството на въздуха в София, част от по-големия план за града.

"Опитът на други държави показва, че тази цена на билетчето не е оправила ситуацията. Индустрия, транспорт, битово отопление -. това са основните източници на замърсяване на въздуха. По първия София се е справила - със затварянето на основни замърсители като "Кремиковци" например. Деленето на колите на четни и нечетни е архаично решение от 50-те години на миналия век. Не е практично, а и е трудно да се контролира. Трябва да има действителен контрол върху нивото на замърсяване на индивидуалните автомобили. Има сензори, които могат да измерят нивото на замърсяване на всяка кола както си минава по улицата", посочи Трайков.

По отношение на идеите за по-високо данъчно облагане на по-старите и замърсяващи коли, а не както е сега - те да се ползват с "преференции" спрямо новите и по-щадящи околната среда автомобили, Трайков припомни, че такова решение може да се вземе на държавно, не на общинско ниво чрез промяна в данъчната политика.

"Горенето на дрехи и гуми не може да се генерализира, не може да казваме, че това е основният източник на завишени норми на ФПЧ. По-голямата част идват от горене на въглища, на мокра дървесина. Газта в момента е непрактично решение, защото в общия случай хората, които имат нужда от енергийно подпомагане, не са газифицирани. А и не е особено евтино да се отопляваш на газ. Иначе това е в посока на правилното решение. Когато отоплението е на газ и е с централно топлоснабдяване, тогава ще се изчисти въздуха", смята Трайков.

Бившият енергиен министър коментира и доклада БАН за сценариите за строителството на АЕЦ "Белене", използван от правителството като мотив да говори в полза на проекта. 

"От БАН не твърдят, че трябва или не трябва да се строи "Белене", а при какви условия може да се реализира - при висок икономически ръск, при население от 9 милиона и ако икономическият ръск минава през потреблението на електроенергия (което през последните години показва, че е в обратната посока), ако няма въглещни централи и пр.", подложи на съмнение оптимистичната прогноза Трайков.

 

Предложените от Столична община мерки като затваряне на части от София за коли с четни и нечетни номера, което би изисквало КАТ да следи всяка малка уличка и въвеждането на евтин градски транспорт в дните с най-високи нива на фините прахови частици няма да оправят проблема с мръсния въздух. Решението е в газификацията и в измерването на нивата на замърсяване от всеки частен автомобил.

Това каза днес общинският съветник Трайчо Трайков в сутрешния блок на бТВ. На 25 януари предстои столичният общински съвет да одобри окончателно краткосрочните мерки за подобряване на качеството на въздуха в София, част от по-големия план за града.

"Опитът на други държави показва, че тази цена на билетчето не е оправила ситуацията. Индустрия, транспорт, битово отопление -. това са основните източници на замърсяване на въздуха. По първия София се е справила - със затварянето на основни замърсители като "Кремиковци" например. Деленето на колите на четни и нечетни е архаично решение от 50-те години на миналия век. Не е практично, а и е трудно да се контролира. Трябва да има действителен контрол върху нивото на замърсяване на индивидуалните автомобили. Има сензори, които могат да измерят нивото на замърсяване на всяка кола както си минава по улицата", посочи Трайков.

По отношение на идеите за по-високо данъчно облагане на по-старите и замърсяващи коли, а не както е сега - те да се ползват с "преференции" спрямо новите и по-щадящи околната среда автомобили, Трайков припомни, че такова решение може да се вземе на държавно, не на общинско ниво чрез промяна в данъчната политика.

"Горенето на дрехи и гуми не може да се генерализира, не може да казваме, че това е основният източник на завишени норми на ФПЧ. По-голямата част идват от горене на въглища, на мокра дървесина. Газта в момента е непрактично решение, защото в общия случай хората, които имат нужда от енергийно подпомагане, не са газифицирани. А и не е особено евтино да се отопляваш на газ. Иначе това е в посока на правилното решение. Когато отоплението е на газ и е с централно топлоснабдяване, тогава ще се изчисти въздуха", смята Трайков.

Бившият енергиен министър коментира и доклада БАН за сценариите за строителството на АЕЦ "Белене", използван от правителството като мотив да говори в полза на проекта. 

"От БАН не твърдят, че трябва или не трябва да се строи "Белене", а при какви условия може да се реализира - при висок икономически ръск, при население от 9 милиона и ако икономическият ръск минава през потреблението на електроенергия (което през последните години показва, че е в обратната посока), ако няма въглещни централи и пр.", подложи на съмнение оптимистичната прогноза Трайков.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Одобрявате ли съживяването на проекта за АЕЦ „Белене“?