Може ли "вносните" кулинарни рецепти, публикувани в медии, да бъдат третирани като инструмент за "чуждо политическо влияние"? Може, ако живеете в Русия, разказва седмичният дайджест на прокремълската пропаганда www.euvsdisinfo.eu  Проектът за разобличаване на пропагандата е на Европейската служба за външна дейност.

Руската дума прие законодателство, което задължава медии да се обозначават като "чуждестранни агенти", ако получават финансиране или друг вид помощ от международни донори или са с чуждестранна собственост. Законът, подписан от президента Владимир Путин, бе в отговор на това, че САЩ обявиха за "чуждестранен агент" телевизия RT America, която се финансира от Кремъл. 

Според руския закон всички останали медии в страната ще са длъжни да обявяват, ако цитират за дадена информация източник, който е в категорията "чуждестранен агент".

По време на дискусията в Руската дума депутатът и зам.-председател на институцията Пьотр Толстой е заявил, че законът ще се отнася и прилага за "всички информационни източници - от телевизии и преса до потребители на социални мрежи, до здравни и дори кулинарни сайтове", разказва европейският седмичен дайджест. Толстой е цитиран от независимата агенция "Media Zona" (той е същият, който преди време предизвика скандал, че са купили половин България и ще купят и останалата, б.р.).

Какво може да означава това: 

Например, ако живеете в Русия и списвате блог в интернет за кулинарни рецепти, ще трябва да обозначавате като "чуждестранно влияние" всяка рецепта от италианската, френската или която и да е неруска кухня, преведена от чуждестранно издание. Разпространяването на рецептата за лазаня, братвурст или петле по френски например може да се превърне в "рисково" занимание. Да не говорим, че дори и да се поеме подобен риск, в Русия все по-трудно ще намерите хубав пармезан за иноземната си вечеря. Причината е, че част от руските санкции спрямо Европа е забраната за внос на хранителни продукти. Това от своя страна принуждава местната хранителна индустрия да се опитва да имитира продукти, идвали досега от Европа. Като пармезана.

Концепцията за "чуждестванните агенти" не е новост за Русия. Още пред 2012 г. неправителствените организации, които получават международно финансиране, бяха принудени да се обозначават като "чуждестранни агенти". Пьотр Толстой пък водеше популярно токшоу преди да стане депутат от Думата, а негови коментари бяха "абонирани" за дайджеста на прокремълската пропаганда.