Ad Config - Website header

 

Article_top

За 6 месеца от българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) са изчезнали около 300 000 трансакции, което означава стотици милиони левове, тъй като зад всяка трансакция стои влакова композиция или танкер с горива. Това обяви в предаването "Тази сутрин" на bTV днес изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.

Темата за незащитената система и пробивите в нея изскочи покрай вота на недоверие на правителството, внесен от БСП и насрочен за обсъждане в парламента на 23 януари. Социалистите използват доклада на ДАНС за "пробитата" система за част от мотивите си за исканата оставка на кабинета заради корупция.

По думите на Делчев системата, струвала на предприемачите 150 милиона лева, е приета с множество недостатъци през май 2013 г. и едва тази пролет може да се очаква да получи адекватно ниво на защита. Тези пари ги плащаме ние, това са допълнителни стотинки върху цената на горивата, а след това и още пари в хода на нагаждането на системата.

Делчев отбеляза, че ниската степен на защита е нещо, за което многократно са сигнализирали институциите.

Много години ние в разговори с Агенция "Митници” казвахме, че системата може да бъде манипулирана - отговаряха ни: "Няма такова животно",  разказа Делчев.

Незаинтересоваността на митниците накарала браншовата организация да сезира главния прокурор, а той - ДАНС. Агенцията излязла със секретен доклад, който потвърдил опасенията на бизнеса – в системата могат да влизат както митничари, така и ИТ специалисти от поддръжката.

"Всички те можели да заличават трансакции, без да оставят следа. Всяка трансакция може да бъде влакова композиция или танкер, за които след това не се плаща акциз."

Според Делчев обаче по-големият проблем не са тези, които манипулират системата, а този, който е разрешил внедряването й – директорът на Агенция "Митници". Резултатът е, че в сектора на горива остава гигантски сив сектор.

Той посочи, че според доклада на финансовия министър Владислав Горанов техническите проблеми в БАЦИС са отстранени, но срокът за прилагане на мерките срещу неоторизиран достъп в системата е чак в края на април тази година. 

На извънредно заседание на парламентарните комисии по бюжет и финанси и вътрешна сигурност днес по темата за пробива в БАЦИС ще бъдат изслушани както шефовете на службите, така и министър Горанов. От прокуратурата не установиха да има данни за престъпление или някой да се е облагодетелствал.

 

За 6 месеца от българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) са изчезнали около 300 000 трансакции, което означава стотици милиони левове, тъй като зад всяка трансакция стои влакова композиция или танкер с горива. Това обяви в предаването "Тази сутрин" на bTV днес изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.

Темата за незащитената система и пробивите в нея изскочи покрай вота на недоверие на правителството, внесен от БСП и насрочен за обсъждане в парламента на 23 януари. Социалистите използват доклада на ДАНС за "пробитата" система за част от мотивите си за исканата оставка на кабинета заради корупция.

По думите на Делчев системата, струвала на предприемачите 150 милиона лева, е приета с множество недостатъци през май 2013 г. и едва тази пролет може да се очаква да получи адекватно ниво на защита. Тези пари ги плащаме ние, това са допълнителни стотинки върху цената на горивата, а след това и още пари в хода на нагаждането на системата.

Делчев отбеляза, че ниската степен на защита е нещо, за което многократно са сигнализирали институциите.

Много години ние в разговори с Агенция "Митници” казвахме, че системата може да бъде манипулирана - отговаряха ни: "Няма такова животно",  разказа Делчев.

Незаинтересоваността на митниците накарала браншовата организация да сезира главния прокурор, а той - ДАНС. Агенцията излязла със секретен доклад, който потвърдил опасенията на бизнеса – в системата могат да влизат както митничари, така и ИТ специалисти от поддръжката.

"Всички те можели да заличават трансакции, без да оставят следа. Всяка трансакция може да бъде влакова композиция или танкер, за които след това не се плаща акциз."

Според Делчев обаче по-големият проблем не са тези, които манипулират системата, а този, който е разрешил внедряването й – директорът на Агенция "Митници". Резултатът е, че в сектора на горива остава гигантски сив сектор.

Той посочи, че според доклада на финансовия министър Владислав Горанов техническите проблеми в БАЦИС са отстранени, но срокът за прилагане на мерките срещу неоторизиран достъп в системата е чак в края на април тази година. 

На извънредно заседание на парламентарните комисии по бюжет и финанси и вътрешна сигурност днес по темата за пробива в БАЦИС ще бъдат изслушани както шефовете на службите, така и министър Горанов. От прокуратурата не установиха да има данни за престъпление или някой да се е облагодетелствал.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?