Все така невъзпитани, но по-окултурени изглеждат карикатуристите от „Прас-прес“ на третата си изложба, която откриха в галерията на „София прес“ във вторник вечерта. Завладени от духа на европредседателството, Алла и Чавдар Георгиеви, Христо Комарницки и Чавдар Николов поемат „Арт председателство“, за да покажат колко много общи страни имат европейската култура и изкуство и българските политици.

„Това, което се вижда на изложбата, е малко разочароващо – нашата родина постигна успехи, които вие подценявате – каза в словото си при откриването пред пълната с гости галерия Велислав Минеков. – В същото време си позволявате да изобразявате личности, които допринасят по някакъв начин за вашето съществуване и вашия просперитет. Виждам портрет на млад корпулентен мъжага, който се стреми да разпространява вашия вестник. Позволявате си дори да критикувате министър-председателя, като го рисувате дебел и грозен…“

Второто слово при откриването – на Манол Глишев – започна сякаш по-сериозно:

„България е в ръцете на един зловещ триумвират. Това е триумвиратът Чавдар Николов, (Алла и) Чавдар и Христо Комарницки. Тези Чавдари, Комари и още Чавдари си позволяват гавра не само с българското, но и със световното изкуство. Тук вече българщинАта ни е силно наскърбена, но и европейщинАта ни също е наскърбена. Дори европредседателщинАта ни е ощетена…“.

Официалната част завърши завърши със стихове на автора на „Прас-прес“ Иво Балев – прочувствен сонет – хибридна атака към сърцето на Лиляна Павлова – министър на европредседателството, което, както обясни Чавдар Николов, я прави и патрон на „Арт председателството“.

Чавдар Николов, Алла и Чавдар Георгиеви и Христо Комарницки. Снимки и репродукции: Емил Л. Георгиев

Вечерта продължи с вино и усмивки сред авторите на „Прас-прес“, творби на световни художници и родни и международни политици (само нарисувани – живи не се появиха). Пресъздадени са „Трите грации“ на Рубенс (с телата на Пеевски, Борисов и Цацаров), „Тримата богатири“ на Васнецов (те пък са Симеонов, Каракачанов и Сидеров, яхнали магаренца), „Голата маха“ на Гоя (Корнелия Нинова) и „Лукреция“ на Лукас Кранах Стари (Ангела Меркел).

Като пример за перфектните човешки пропорции в ролята на Витрувианския човек на Леонардо, Христо Комарницки е вкарал, естествено, Делян Пеевски, който пък е пример за всестранно развита личност (бизнесмен, вестникар, юрист, политик).

Цачева, Пеевски и Цацаров се превъплъщават съвършено в „Сузана и старците“ на Матия Прети, а Атанас Атанасов (ДСБ) и Христо Иванов („Да, България“) в пиячите от „Абсент“ на Едгар Дега. Особено вълнуващи, като засрамилите се от голотата си „Адам и Ева“ на капела Бранкачи, са британският външен министър Борис Джонсън и премиерът Тереза Мей.

Изложбата съдържа общо 24 подобни „културни срещи между европейското изкуство и политиката“ – по 8 от всеки от тримата автори (Алла и Чавдар Георгиеви са тандем) – Дванадесет от тях присъстват и в новогодишния брой на „Прас-прес“, който още може да се намери в определени книжарници, магазини и сергии на площад „Славейков“ (само не и в „Лафка“).

Изложбата „Арт председателство“ може да се разгледа в галерията на „София прес“ до 7 февруари.

„Габриела д’Естре и дукесата на Вийар“ от школа Фонтенбло с Деница Атанасова и Корнелия Нинова, автор: Чавдар Николов
„Икар“ от „Джаз“ на Анри Матис с Лиляна Павлова, автор: Христо Комарницки
„Лукреция“ от Лукас Кранах Стари с Ангела Меркел, автори: Алла и Чавдар Георгиеви
„Тичащи по плажа“ от Пабло Пикасо с Лиляна Павлова и Николина Ангелкова, автор: Чавдар Николов
„Витрувиански човек“ от Леонардо да Винчи с Делян Пеевски, автор: Христо Комарницки
„Сузана и старците“ от Матия Прети със Сотир Цацаров, Делян Пеевски и Цецка Цачева, автор: Чавдар Николов
„Наполеон прекосява Алпите“ от Жак-Луи Давид с Еманюел и Брижит Макрон, автор: Христо Комарницки
„Момиче върху топка“ от Пабло Пикасо с Лиляна Павлова и Жан-Клод Юнкер, автори: Алла и Чавдар Георгиеви

Площад Славейков.