Манчестърската галерия не се прочу по най-добрия начин, след като свали картината на викторианския художник Джон Уилямс Уотърхаус „Хилас и нимфите“ под влиянието на движението против сексуалното насилие #MeToo. Дни по-късно, на 3 февруари, върна платното на мястото му. Това се случи след масови обвинения в цензура, пуританизъм и политическа коректност.

„Беше ясно, че много хора ще реагират остро на така повдигнатия проблем“, обяви представител на Градския съвет на Манчестър, цитиран от Би Би Си.

Картината от 1896 г. бе прибрана седмица по-рано в опит да се преосмисли „старомодния“ начин, по който галериите излагат голи женски тела – „или като пасивни красиви предмети, или като фатални жени“.

Кураторът Клеър Ганауей обясни, че проблемът не бил дали такива картини имат място в галерията, а че „може би трябва да се запитаме дали да не потърсим нов начин в представянето им“.

Посетителите бяха помолени да напишат мненията си на самозалепващи се листчета и да ги поставят на мястото на свалената картина. Но след масовите реакции на несъгласие, Градският съвет, който ръководи галерията, обяви, че картината ще се върне на стената.

Листчета на мястото на картината.

„Надявахме се, че експериментът ще стимулира обсъждането и е справедливо да признаем, че стана точно така, дори повече отколкото очаквахме – включиха се не само местните хора, а и любители на изкуството от целия свят – каза директорът на галерията Аманда Уолас. – По време на седемдневното отсъствие на картината стана ясно, че много хора имат твърди убеждения по повдигнатите въпроси и сега планираме да използваме тези мнения за по-нататъшно и по-широко разискване на темата.“

Галерията вече планира поредица от публични събития „за насърчаване на по-нататъшни дебати“ – най-вероятно без повече свалени картини.

Площад Славейков