Германската компания BMW е избрала руския анклав Калининград, за да построи завод за производство на автомобили - пълен цикъл, за да задоволяват търсенето на руския пазар, съобщи руското издание "Ведомости".

За 2017 г. в Русия са продадени 31 598 автомобили с марката BMW, като най-търсени са модели от 3, 5 и 7-та серия, както и кросоувърите X1, Х3, X4, X5, X6. За сравнение в България за първите 11 месеца на 2017 г. са продадени общо 28 180 нови коли.

В интервю пред "Ведомости" министърът на промишлеността и търговията Денис Мантуров казва, че "проектът за производство на автомобили BMW ще се изпълнява по специален инвестиционен договор, чиито параметри се съгласуват с Министерството на промишлеността на Русия и правителството на Калининградска област."

Преди да избере Калининград, германският производител е разгледал и производствени площадки в районите на Москва, Калуга и Санкт Петербург.

"Имаме добри шансове - казва губернаторът на Московска област Андрей Воробьов. - В Подмосковието вече са решили да построят свои заводи конкурентът на BMW - Daimler (за производство на леки автомобили), както и дъщерната фирма на Тоyota за производсто на камиони - Hino (средно тежки камиони).

Компанията BMW е избрала Калининград и поради друга причина - автомобилите на марката се произвеждат от 1999 г. насам на мощностите на Avtotor благодарение на джойнт-венчъра. Друга причина е "политика на властите, която е благоприятна за инвестиции", е заявил представител на BMW. В района на Калининград има и специална икономическа зона. Компаниите в нея получават бюджетни субсидии, съпоставими с разходите за плащане на митнически такси при внос на компоненти за производството си. Освен това зоната дава и други преференции - нулеви ставки за данък върху печалбата, имуществото и върху земята през първите няколко години от изпълнението на проекта, както и намалени застрахователни премии.

Освен това за BMW ще има и федерални ползи. От компанията обясняват пред "Ведомости", че "държавната регулация на чуждестранните компании в Русия ще се промени през следващите години, което ще доведе до задълбочаване на локализацията". Сега Министерството на промишлеността и търговията и Министерството на икономическото развитие разработват нов инвестиционен режим, който ще замени споразуменията за промишлено сглобяване.

Споразуменията за промишлено сглобяване предвиждат отстъпки за фирми при внасянето на автомобилни компоненти и допускане до държавната програма за подкрепа на пазара в замяна на повишаване на локализацията до 60%.

Министерството на промишлеността и търговията смята, че т.нар. специални инвестиционни договори (специнвестконтракт) са оптимални за новия режим. Те осигуряват достъп до държавна подкрепа в замяна на инвестиции, увеличаване на локализацията и т.н. Наличието на специален договор също ще даде на BMW възможността да участва в обществени поръчки за държавни доставки, които преди това са представлявали 3% от общите продажби на марката в Русия.