Ad Config - Website header

 

Article_top

Във Великобритания вече шият дрехи от човешка кожа, всеки може да си поръча - има и сайт. „Новината“ е тиражирана от десетки онлайн медии в Грузия.

В Германия гей браковете вече са задължителни - няма не искам. Тази „новина“ пък се появява редовно в медии в България.

Европа нарочно ни маха визите, за да ни вземе младите хора - има даже план за затриването ни. Този замисъл е „разкрит“ от издания в Украйна.

Какво е общото между тези истории ли? Поне две неща. Първо, ако проследим пътя на тези твърдения, ще установим, че следата винаги стига до руски източници. И второ, посланието на дезинформационната кампания е срещу Европа - целта е хората да бъдат наплашени и обезверени, да намразят Европейския съюз и да намерят комфорт в добре познатата стара орбита на Москва. Е, има и още нещо общо между цитираните заглавия - че са измислици.

Под индиго

Антизападните медийни кампании в различни държави от бившия социалистически лагер и от бившия СССР много си приличат. Формално руски организации или фирми не притежават забележима част от медиите, но прокремълското съдържание успява да достигне до значителна част от публиката. Свидетелствата за това идват от медийни експерти от различни държави, част от проекта на софийския Център за изследване на демокрацията за руското медийно влияние в страните от Черноморския регион.

„В Грузия това се прави от два типа медии - открито проруски или антилиберални медии, които се обявяват за патриотични. Но и двата типа разпространяват едни и същи новини и послания“, казва Тамар Кинцурашвили от Фондацията за развитие на медиите в Тбилиси. Дава и примери: създадената в Тбилиси с американска помощ микробиологична лаборатория на името на сенатор Ричард Лугър разработва специален вирус, който да погуби Грузия; влезе ли страната в НАТО, Турция ще нахлуе на грузинска територия; Западът натиска Тбилиси да въведе хомосексуалността, каквото и да означава това. Т.нар. патриотични медии са основен проводник на подобни „новини“.

В Украйна също никой не се наема директно да хвали Путин или пък да убеждава хората колко е хубав животът в Русия. Не, целта е да бъде отнета вярата в европейския път - Европейският съюз ще донесе мизерия на Украйна, изискваните от Брюксел реформи умишлено тласкат страната към банкрут, всички са корумпирани, няма смисъл от усилия. „Те никога не казват, че Путин е добър или че трябва да се откажем от Крим. Но подклаждат разделенията в обществото и очевидно искат да се избием помежду си“, казва Роман Шутов от „Телекритика“ в Киев.

Как го постигат

Макар и с някои регионални нюанси, собствеността върху медиите не играе решаваща роля в нито една от изследваните страни - това е най-слабо използваният инструмент. „По-скоро наблюдаваме ангажиране на по-широка общност от създатели на съдържание и издатели - агрегатори за новини чрез RSS, малки сайтове, блогъри, журналисти, влиятелни имена в социалните мрежи, тролове“, казва Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията. Третият инструмент е да се използват фирми, които не са медии, но имат някаква връзка с руска собственост или с бизнеси, чиито приходи зависят от руски компании - най-често става дума за пиар и маркетинг агенции. По данни от изследването през 2016 г. оборотите на медийни компании с руска собственост в България не достигат и 400 хиляди евро, докато оборотите на немедийни фирми, обвързани чрез акционери или дъщерни компании с руска собственост, възлизат на почти 25 милиона евро.

Най-голям дял от антизападните публикации са свързани с идентичността. Накратко: Западът иска да ни направи гейове и да разруши традициите ни. В Грузия подобни заглавия се появяват най-често в медии, чието финансиране е свързано с руски фирми. В Украйна спонсорите са местни олигарси, чието забогатяване е зависело от Москва. В България връзките водят най-често до енергийния сектор.

В деня, в който бяха представени тези данни, Словакия също се отказа от ратификацията на Конвенцията за превенция и борба срещу насилието над жени и домашното насилие, известна като Истанбулската конвенция. И там обществото бе подложено на истерична кампания с лъжи за узаконяване на третия пол, гей браковете и т.н. И там „патриотичното“ бе противопоставено на „европейското“. Твърде познато...

"Дойче веле"

 

Във Великобритания вече шият дрехи от човешка кожа, всеки може да си поръча - има и сайт. „Новината“ е тиражирана от десетки онлайн медии в Грузия.

В Германия гей браковете вече са задължителни - няма не искам. Тази „новина“ пък се появява редовно в медии в България.

Европа нарочно ни маха визите, за да ни вземе младите хора - има даже план за затриването ни. Този замисъл е „разкрит“ от издания в Украйна.

Какво е общото между тези истории ли? Поне две неща. Първо, ако проследим пътя на тези твърдения, ще установим, че следата винаги стига до руски източници. И второ, посланието на дезинформационната кампания е срещу Европа - целта е хората да бъдат наплашени и обезверени, да намразят Европейския съюз и да намерят комфорт в добре познатата стара орбита на Москва. Е, има и още нещо общо между цитираните заглавия - че са измислици.

Под индиго

Антизападните медийни кампании в различни държави от бившия социалистически лагер и от бившия СССР много си приличат. Формално руски организации или фирми не притежават забележима част от медиите, но прокремълското съдържание успява да достигне до значителна част от публиката. Свидетелствата за това идват от медийни експерти от различни държави, част от проекта на софийския Център за изследване на демокрацията за руското медийно влияние в страните от Черноморския регион.

„В Грузия това се прави от два типа медии - открито проруски или антилиберални медии, които се обявяват за патриотични. Но и двата типа разпространяват едни и същи новини и послания“, казва Тамар Кинцурашвили от Фондацията за развитие на медиите в Тбилиси. Дава и примери: създадената в Тбилиси с американска помощ микробиологична лаборатория на името на сенатор Ричард Лугър разработва специален вирус, който да погуби Грузия; влезе ли страната в НАТО, Турция ще нахлуе на грузинска територия; Западът натиска Тбилиси да въведе хомосексуалността, каквото и да означава това. Т.нар. патриотични медии са основен проводник на подобни „новини“.

В Украйна също никой не се наема директно да хвали Путин или пък да убеждава хората колко е хубав животът в Русия. Не, целта е да бъде отнета вярата в европейския път - Европейският съюз ще донесе мизерия на Украйна, изискваните от Брюксел реформи умишлено тласкат страната към банкрут, всички са корумпирани, няма смисъл от усилия. „Те никога не казват, че Путин е добър или че трябва да се откажем от Крим. Но подклаждат разделенията в обществото и очевидно искат да се избием помежду си“, казва Роман Шутов от „Телекритика“ в Киев.

Как го постигат

Макар и с някои регионални нюанси, собствеността върху медиите не играе решаваща роля в нито една от изследваните страни - това е най-слабо използваният инструмент. „По-скоро наблюдаваме ангажиране на по-широка общност от създатели на съдържание и издатели - агрегатори за новини чрез RSS, малки сайтове, блогъри, журналисти, влиятелни имена в социалните мрежи, тролове“, казва Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията. Третият инструмент е да се използват фирми, които не са медии, но имат някаква връзка с руска собственост или с бизнеси, чиито приходи зависят от руски компании - най-често става дума за пиар и маркетинг агенции. По данни от изследването през 2016 г. оборотите на медийни компании с руска собственост в България не достигат и 400 хиляди евро, докато оборотите на немедийни фирми, обвързани чрез акционери или дъщерни компании с руска собственост, възлизат на почти 25 милиона евро.

Най-голям дял от антизападните публикации са свързани с идентичността. Накратко: Западът иска да ни направи гейове и да разруши традициите ни. В Грузия подобни заглавия се появяват най-често в медии, чието финансиране е свързано с руски фирми. В Украйна спонсорите са местни олигарси, чието забогатяване е зависело от Москва. В България връзките водят най-често до енергийния сектор.

В деня, в който бяха представени тези данни, Словакия също се отказа от ратификацията на Конвенцията за превенция и борба срещу насилието над жени и домашното насилие, известна като Истанбулската конвенция. И там обществото бе подложено на истерична кампания с лъжи за узаконяване на третия пол, гей браковете и т.н. И там „патриотичното“ бе противопоставено на „европейското“. Твърде познато...

"Дойче веле"

Коментари

Sin

"Макар и с някои регионални нюанси, собствеността върху медиите не играе решаваща роля в нито една от изследваните страни ...". Тези, които са писали това ( в България ), очевидно си вярват. Особено в България. За тях като че ли по-големите медии, както ги наричат, сякаш нямат никаква отговорност. Или пък да не са длъжни да ни информират. Медии !?!? Примерно когато умишлено премълчават новини. Или ги подреждат отзад напред.

майната им на западните лъжи!

Но снимката към статията е трепач! Развети руски знамена и горящо знаме на ЕС!!!!! В България, коментара е излишен.
Insider Insider's picture
Insider Insider
insider

Има два начина за контрол.

Освен като се следят руските капитали - като се проверяват медиите, които отчетливо тиражират подобни новини. Трябва да е ясна схемата на финансиране на всяка една медия и стандартът на живот на журналисти и собственици да отговаря на очакваното. Ето проверете Дачков, например. Може ли собственик на дребна медия като Гласове да си осигури без странични доходи толкова висок стандарт на живот. Пропорционални ли са рекламните доходи на читаемостта на "медията"? Проверете а-Спекто, проверете Memoria de futuro, проверете globulorthodoxy, pravoslavie.bg, проверете нароилите се "неоконсервативни" медии като Мисъль и 5-те кьошета. За Делян Пеевските медии да не говорим.
Бобо's picture
Бобо
Бобо

Раша

Всичко е толкова прозрачно и тъжно , Ватниците от време оно , като не могат да си оправят държавата , глед да разрушат къщата на съседите , най добре и да я оберат ако могат преди да са я разрушили . Тъжна история , господ им дал всички природни богатства , а 90% от населението живее в родово общинния строй ...

Този път Европа сама се.

Този път Европа сама се.
Няма как да ме убеди един Бедросян

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията