Европейската комисия представи днес писмено позицията си в преговорите за излизането на Великобритания от ЕС. На пресконференция по този повод главният преговарящ на ЕС Мишел Барние заяви, че остават множество дълбоки различия с Лондон, както и че в писмената позиция на ЕК няма нищо ново и не се крият изненади.

Той посочи две от различията - по въпроса за границата между Ирландия и Северна Ирландия, както и за правата на гражданите. Барние отбеляза, че споразумението за преходен срок след напускането на Великобритания следва да бъде заложено в самия договор за оттеглянето.

По неговите думи стремежът на ЕС е между двете части на ирландския остров да няма граница. Той отбеляза, че е възможно въвеждането на "проверки на места" през пропускателни точки.

По въпроса за правата на гражданите ЕС настоява европейците, пристигнали във Великобритания до края на 2020 г., да имат същите права като онези, дошли до март догодина. ЕС предпочита също Съдът на ЕС да следи спазването на общностното право от страна на Великобритания в преходния срок, в който Лондон няма да има глас в приемането на европейските правила.

Мишел Барние на пресконференцията в Брюксел.

Барние каза, че ЕС влага въображение в търсенето на изход, както и че е време не за изявления, а за съставянето на правни документи.

По неговите думи в ЕС има единодушие в преговорите с Лондон въпреки различните интереси. Той съобщи, че следващата седмица се очаква нов кръг преговори с британските представители. В отговор на въпрос Барние добави, че ЕК е готова с план за "извънредни обстоятелства" - в случай че преговорите се провалят.

Проектът за споразумение за оттегляне от ЕС на Обединеното кралство

Европейската комисия публикува днес проекта на споразумението за оттегляне между Европейския съюз и Обединеното кралство.

Проектът на споразумението за оттегляне привежда в правна форма Съвместния доклад на преговарящите от името на Европейския съюз и правителството на Обединеното кралство относно напредъка през първия етап на преговорите, публикуван на 8 декември 2017 г., и предлага текст за онези нерешени въпроси, свързани с оттеглянето, които са само упоменати в съвместния доклад, без да са изложени подробно.

Проектът включва също така текста относно преходния период, основаващ се на допълнителните указания за водене на преговори, приети от Съвета (член 50) на 29 януари 2018 г.

Проектът на споразумението за оттегляне се състои от шест части - те обхващат уводни разпоредби, правата на гражданите, други въпроси, свързани с отделянето, като например стоките, пуснати на пазара, датата на оттегляне, финансовото споразумение, преходни разпоредби и институционални разпоредби - и протокол относно Ирландия/Северна Ирландия.

Този протокол конкретизира третия вариант, описан в съвместния доклад, с цел да се избегне създаването на "твърда" граница на остров Ирландия. Това е резервното решение на съвместния доклад, което се прилага при липса на други договорени решения. Проектът на протокола не предрешава обсъжданията на другите два варианта.

Проектът на споразумението за оттегляне е публикуван онлайн в съответствие с политиката за прозрачност на Комисията. Комисията представя този проект сега, за да даде възможност на първо време за провеждане на консултации с държавите членки и Европейския парламент, а впоследствие и за преговори с Обединеното кралство. Като се има предвид, че споразумението за оттегляне трябва да бъде договорено и ратифицирано преди оттеглянето на Обединеното кралство, е важно да се остави достатъчно време за преговори.

Следващи стъпки

Проектът на споразумението за оттегляне ще бъде изпратен на Съвета (член 50) и на ръководната група на Европейския парламент по въпросите на "Брекзит" за обсъждане, преди да бъде предаден на Обединеното кралство с цел провеждане на преговори.

Европейският съвет (член 50) призова Обединеното кралство да даде допълнителна яснота за позицията си по въпроса за рамката за бъдещите отношения предвид предстоящото заседание на Европейския съвет на 22 и 23 март, на което се очаква той да приеме допълнителни насоки.

Сключването на цялостното споразумение за оттегляне по член 50 ще трябва да се извърши с участието на Съвета (член 50), Европейския парламент и Обединеното кралство при спазване на конституционните изисквания на Обединеното кралство.

Обединеното кралство ще напусне Европейския съюз на 30 март 2019 г.

Контекст

На 15 декември 2017 г. Европейският съвет (член 50) приветства напредъка, постигнат през първия етап на преговорите, отразен в съобщението на Комисията и Съвместния доклад от 8 декември 2017 г.

Той призова Комисията в качеството на преговарящ от името на Съюза и Обединеното кралство да завършат работата по всички въпроси, свързани с оттеглянето, включително тези, които все още не са били разглеждани през първия етап, да консолидират получените резултати и да започнат изготвянето на съответните части на споразумението за оттегляне. Европейският съвет (член 50) подчерта, че преговорите през втория етап могат да напреднат само ако всички ангажименти, поети през първия етап, бъдат спазени в пълна степен и приемат възможно най-бързо подобаваща правна форма.

Насоките на Европейския съвет (член 50) от 29 април 2017 г., както и общите принципи и процедурните договорености за воденето на преговорите, определени в указанията на Съвета за водене на преговори от 22 май 2017 г., продължават изцяло да се прилагат спрямо този етап на преговорите.

БТА