Американският президент Доналд Тръмп обяви, че Брад Парскейл ще е шеф на кампанията му за президентските избори през 2020 г.
Щатският лидер многократно е заявявал, че възнамерява да се бори за втори мандат през 2020 г. Още в деня на встъпването си в длъжност Тръмп внесе документите за организиране на комитет за преизбирането му. Първото предизборно мероприятие на американския лидер за 2020 г. бе на 18 февруари 2017 г. във Флорида.
Парскейл е близък до зетя на Тръмп Джаред Къшнър. Днес синът на президента Ерик Тръмп заяви, че Брад Парскейл "се ползва с пълното доверие на семейството ни и е идеалният човек, който да ръководи кампанията".
Във вторник сутрин Тръмп разпространи съобщение, в което определи Парскейл като "дигитален маркетингов стратег", който е изиграл основна роля в налагането на организиран технологичен и подчинен на данните подход в кампанията през 2016 г.
Тръмп тук не преувеличава. Парскейл отговаряше за дигиталните операции в кампанията и работеше в тясно сътрудничество с "Фейсбук", "Туитър" и "Гугъл" за присъствието на Тръмп в социалните медии и на него се дължи в голяма степен изненадващата победа на американския магнат на президентските избори, пише Vox. В "60 минути" на CBS Парскейл беше наречен "тайното оръжие" в стратегията на Тръмп за спечелване на социалните медии.
"Много рано разбрах, че Тръмп ще спечели чрез Фейсбук", обяснява Парскейл за ролята на социалната медия по време на президентската кампания през 2016 г. "Мисля, че ние я използвахме по - добре от всеки друг в историята", добавя той.
Но младият технологичен гуру, който ръководеше дигиталните операции на Тръмп по време на изборите през 2016 г. от офиса си в Сан Антонио, въпреки безспорните си качества, е изключително противоречив избор за шеф на президентската кампания през 2020 г. Не е никак маловажен факът, че кампанията от 2016 г. все още е разследвана за потенциални намеси и влияние на Русия.
Парскейл е и тясно свързан с компания, наречена Cambridge Analytica, сенчеста фирма за анализиране на данни, която се оказа в центъра на вниманието на разследването на руската намеса в изборите, както и на специалния прокурор Робърт Мълър, отбелязва Vox.
Връзката с Cambridge Analytica
Тя е компания, която е специализирана в събирането на данни онлайн за потребителите на социалните мрежи и създаване на персонални профили на избирателите. Информацията са използва, за да бъдат таргетира индивидите със съдържание, което е напаснато към специфичните им профили.
Миналия декември Мълър поиска от Cambridge Analytica да предостави вътрешни документи като част от неговото разследване за възможни пресечни точки на кампанията на Тръмп и Русия по време на изборите през 2016 г.
Нишката, която свързва Москва, кампанията на Тръмп и Cambridge Analytica е Майкъл Флин, бившият съветник по национална сигурност на американския президент. Флин беше принуден да подаде оставка, след като излъга и вицепрезидента Майк Пенс, и ФБР за свои телефонни разговори с руския посланик през 2016 г.
В серия от материали, публикувани през юли м. г. "Уолстрийт Джърнъл" разкри как инвестиционният банкер Питър Смит, спонсор на Републиканската партия и протръмпистки настроен, е придобил от руски хакери 33 хил. изтрити имейли от личния сървър на Хилъри Клинтън. Пред изданието Смит призна, че е бил в постоянна връзка с Флин, който по това време работи за кампанията на Тръмп. Разкрити са и усилията на руски хакери да възстановят имейлите на Клинтън и да ги предадат на Флин, който ги предоставя на кампанията на Тръмп. Малко след признанията си Смит се самоуби през август 2017 г.
Според информация на АП от август 2017 г. Флин е признал, че за кратко роля е бил консултант във фирма, свързана с компания, която се занимава с противоречиви анализи на данни и която е помагала в кампанията на Тръмп. Тази фирма за анализи на данни е Cambridge Analytica
"Не е ясно какви данни би могъл Флин да споделя с руснаците и обратно. Нито дали или в каква степен кампанията на Тръмп е сътрудничела с руснаците, за да им помогне в тяхната дезинформационна операция."
Това, което знаем, е, че Русия активно се е намесвала в президентските избори през 2016 г., за да помогне на Тръмп да спечели битката за Белия дом. Знаем и че част от операцията е била свързана с манипулиране на алгоритмите на фейсбук, за да се таргетират специфични избиратели.
И че точно това е работата, за която са били наети и Cambridge Analytica , и Брад Парскейл", обобщава Vox.
Как се вписва Парскейл във всичко това?
Зетят на Тръмп Джаред Къшнър наема Cambridge Analytica за изборите през 2016 г. Той наема и Парскейл, за да развие стратегията по онлайн микротаргетирането на кампанията.
Според публикация в "Ню Йорк таймс" Стийв Банън, който по това време е шеф на предизборната кампания лобила за Cambridge Analytica. Той е бивш вицепрезидент на фирмата.
Не се знае в каква степен Парскейл се е ползвал от данните и услугите на фирмата, за да подготви и реализира своята онлайн стратегия, но изглежда основателно да се предположи - че в доста голяма степен. В интерюто пред 60 минути той обаче отрича, че компанията му е била от полза.
В. "Гардиън" изчислява, че по време на кампанията на Тръмп се използват 40-50 хил. варианта на реклами всеки ден, които измерват отговори и сред това се адаптират и развиват въз основа на тези отговори. Тези реклами се разпространяват отначало чрез ботове в платформи на социалните медии. Според самия Парскейл екип от 100 души всеки ден е създавал между 50 и 60 хиляди рекламни клипа във фейсбук за достигане до различни групи от привърженици на Тръмп за максимална подкрепа и онлайн дарения.
Пак по време на това интервю Парскейл настоява, че обвиненията за намеса на Русия в кампанията на Тръмп са "шега".
"Възможно е Парскейл да няма нищо общо с това и да няма никакви връзка с руската дезинформационна кампания. Но така или иначе той е бил твърде близко до всичко това и изборът му да бъде шеф на кампанията на Тръмп през 2020 г. е твърде любопитен", заключава Vox.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни