Луксозните лейбъли от африканския континент се разрастват и някои смятат, че те ще бъдат следващото поколение на световноизвестни марки, пише Би Би Си.

В световен мащаб търговията с луксозни стоки е за над 1,5 млрд. долара, показват данните на бизнес консултантската фирма Bain & Company. Очакванията са този пазар да продължи да расте с 5 на сто през следващите три години.

Новата вълна на брандове, които са насочени към хората с големи възможности, може да означава, че марки от Африка ще влязат в конкуренция с някои от най-известните в света имена.

На пазара все още доминират основно компаниите от Европа и САЩ. Въпросът е след колко време ще видим африкански брандове, които заемат мястото си сред най-добрите и най-известните?

Vania Leles е една от многото фирми за луксозни стоки, които са африканска собственост.

Родена и отрасла в Гвинея-Бисау, минераложката основава своя бижутерен магазин в Лондон, наречен Vanleles Diamonds през 2011 г. Седем години по-късно той се намира в Мейфеър, между прочути марки като Cartier и Chanel.

Според Ваня Африка е източник на вдъхновение, между 15 и 18-атата си година тя е обиколила над 15 страни на континента.

Тя смята и че е време стойността на камъните от Африка да бъде популяризирана. Славата на колумбийските смарагди и рубините от Бирма не е в истинската им стойност, а идва от рекламата и маркетинга, убедена е бижутерката. Като дава пример със смарагдите от Замбия, които са също толкова хубави и ценни. "Въпрос на образоване на потребителите е", вярва тя.

Продукти за красота за Хонконг

В прочутия магазин "Хародс" се намира магазина на Epara Skincare. Това е марка за продукти за разкрасяване, която използва съставки от африкански растения. Всеки крем е с цена доста над 100 долара. Основателката на марката  Ozohu Adoh я създава основно за цветнокожите жени и техните проблеми, свързани с красотата им. По-късно тя вижда, че продуктите са много търсени не само от целевата група, към която първоначално са насочени.

"Когато създавах моя бизнес модел, смятах, че най-големият ни пазар ще е Лондон и някои страни в Африка. Но бях доста изненадана, когато ме потърсиха от Хонконг и поискаха и там да продават марката ми. И това към днешна дата е една от най-големите ни поръчки", казва тя.

"Виждали сме корейски и японски продукти за красота, създадени за корейки и японки, които после всички започват да купуват, без значение от раса и цвят на кожата ", добавя тя.

Все повече компании като Vanleles и Epara излизат на световните пазари и се справят много добре.

Доказани компании като  Chanel и Hermès съществуват вече век и са имали време да се развиват и да се утвърдят глобално. 

Хора като брандовия консултант Uche Pezard смятат, че технологиите могат да помогнат на новите компании да навлязат и да се утвърдят на пазара на луксозни стоки. Много помагат за това социалните мрежи.

Тя е основател на Luxury Connect Africa и твърди, че е забелязала нарастващо търсене на луксозни продукти от Африка.

Според нея интересът идва от потребители от цял свят, не само от Африка или от членове на африканската диаспора на други континенти.

Тя представя няколко марки за облекло - като южноафриканската Maxhosa By Laduma и нигерийската Tiffany Amber. Твърди, че вече много компании за луксозни стоки от Африка са готови да се конкурират, но има липсват силни бизнес механизми. Но и това постепенно се променя.

"Африканските творци, дизайнери, предприемачи и изобретатели започват да печелят от новия достъп до световните пазари - дали през интернет търговията или международните пътувания, тяхната работа се популяризира. И започват все повече да се налагат на световните пазари", казва консултанката.