Ad Config - Website header

 

Article_top

Нова експертиза показва, че не машинистите, а релсите вероятно са причина за трагедията при Хитрино отпреди година, когато загинаха 7 души, а 14 бяха ранени. 

Днес Станко Станков, управител на "Булмаркет", собственик на цистерните, които се взривиха край гарата, представи резултатите от две международни експертизи - германска и румънска, които заключават, че не високата скорост, а повреда на релсовия път е причина за дерайлирането на композицията на 10 декември 2016 г. Експертизата на чуждестранните вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния, и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин, показва, че повреда на стрелката, която разделя коловозите, е причината за инцидента от декември 2016 г. в с. Хитрино.

Окръжна прокуратура – Шумен, предаде на съд единствено машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков за това, "че на 10.12.2016 г. при управление на подвижен железопътен състав – товарен влак са нарушили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт... правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и по непредпазливост са причинили смъртта на 7 лица, телесни повреди на 14 лица и случаят е особено тежък".

"При наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч и не намалил скоростта до 40 км/ч", посочват от обвинението.

Според експертизите, представени днес от "Булмаркет" обаче, ако пътят е бил изправен, то влакът може да дерайлира само при скорост над 111,5 км/ч. В случая става въпрос за скорост под 80 км/ч.

Причината за катастрофата е незаключена пета стрелка между коловози 4 и 5 на гара Хитрино. Двата теглещи локомотива и първите пет вагона на композицията минават през стрелката без проблем и едва шестият вагон дерайлира. В случай че проблемът беше високата скорост, то би трябвало да дерайлира още първият локомотив. При шести вагон първите колела тръгват по единия коловоз, а задните - по другия. Така се къса връзката със седми вагон и се стига до дерайлирането. Това се доказва и от кадрите с дрон, които показаха, че цистерните са обърнати от двете страни на коловозите, показват още експертизите, цитирани още преди време от "Оффнюз".

Проблем е бил открит и по отношение на взривилата се цистерна с пропилен - била забранена за производство през 80-те години на миналия век, а в случая - произведена още през 70-те. Според изискванията за безопасност цистерната трябва да има дебелина на дъното от 22 милиметра, докато старата и взривила се в Хитрино била с дъно едва 7,8 милиметра. Остава загадка как е минала през технически експертизи. От "Булмаркет" посочват, че цистерните са били с изрядни документи, преди да бъдат натоварени на злополучния влак.

От фирмата презовач се усъмниха и в обективността на българското разследване.

Припомняме, че зам. главният прокурор Борислав Сарафов - впоследствие и единствен кандидат за шеф на националното следствие (НСлС), лично се намеси в работата на следствения екип и назова "заешко сърце" един от следователите заради това, че не повдигнали обвинения на "двама убийци" (това - преди да се произнесе съдът), т.е. на машинистите от дерайлиралия влак. Днес Сарафов е шеф на НСлС и отново зам. главен прокурор.

Покрай трагичния инцидент стана ясно, че Национална железопътна компания (НКЖИ), която хронично и неотменно излиза "суха" след всяко разследване на жп инцидент, възлага голяма част от релсовите ремонти на свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98".

Делото срещу двамата машинисти се гледа по съкратената процедура. Следващото заседание е на 21-ви този месец.

Експертизата не е доказателство

След пресконференцията на "Булмаркет" от пресофиса на главния прокуратура излязоха със съобщение, в което се посочва, че експертизата на превозвача не може да се приема като доказателство и е просто "частна експертиза. "Обвинението не намира основания за промяна на изводите", се посочва в съобщението.

Ето пълния му текст:

"Представената днес от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в с. Хитрино е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес. Такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем. "Частната експертиза", изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от "Булмаркет", но не може да послужи за целите на водения наказателен процес. Обвинението не намира основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента. Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от "Булмаркет", но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път."

 

Нова експертиза показва, че не машинистите, а релсите вероятно са причина за трагедията при Хитрино отпреди година, когато загинаха 7 души, а 14 бяха ранени. 

Днес Станко Станков, управител на "Булмаркет", собственик на цистерните, които се взривиха край гарата, представи резултатите от две международни експертизи - германска и румънска, които заключават, че не високата скорост, а повреда на релсовия път е причина за дерайлирането на композицията на 10 декември 2016 г. Експертизата на чуждестранните вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния, и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин, показва, че повреда на стрелката, която разделя коловозите, е причината за инцидента от декември 2016 г. в с. Хитрино.

Окръжна прокуратура – Шумен, предаде на съд единствено машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков за това, "че на 10.12.2016 г. при управление на подвижен железопътен състав – товарен влак са нарушили правилата за движение, уредени в Закона за железопътния транспорт... правилата за техническа експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт и по непредпазливост са причинили смъртта на 7 лица, телесни повреди на 14 лица и случаят е особено тежък".

"При наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч и не намалил скоростта до 40 км/ч", посочват от обвинението.

Според експертизите, представени днес от "Булмаркет" обаче, ако пътят е бил изправен, то влакът може да дерайлира само при скорост над 111,5 км/ч. В случая става въпрос за скорост под 80 км/ч.

Причината за катастрофата е незаключена пета стрелка между коловози 4 и 5 на гара Хитрино. Двата теглещи локомотива и първите пет вагона на композицията минават през стрелката без проблем и едва шестият вагон дерайлира. В случай че проблемът беше високата скорост, то би трябвало да дерайлира още първият локомотив. При шести вагон първите колела тръгват по единия коловоз, а задните - по другия. Така се къса връзката със седми вагон и се стига до дерайлирането. Това се доказва и от кадрите с дрон, които показаха, че цистерните са обърнати от двете страни на коловозите, показват още експертизите, цитирани още преди време от "Оффнюз".

Проблем е бил открит и по отношение на взривилата се цистерна с пропилен - била забранена за производство през 80-те години на миналия век, а в случая - произведена още през 70-те. Според изискванията за безопасност цистерната трябва да има дебелина на дъното от 22 милиметра, докато старата и взривила се в Хитрино била с дъно едва 7,8 милиметра. Остава загадка как е минала през технически експертизи. От "Булмаркет" посочват, че цистерните са били с изрядни документи, преди да бъдат натоварени на злополучния влак.

От фирмата презовач се усъмниха и в обективността на българското разследване.

Припомняме, че зам. главният прокурор Борислав Сарафов - впоследствие и единствен кандидат за шеф на националното следствие (НСлС), лично се намеси в работата на следствения екип и назова "заешко сърце" един от следователите заради това, че не повдигнали обвинения на "двама убийци" (това - преди да се произнесе съдът), т.е. на машинистите от дерайлиралия влак. Днес Сарафов е шеф на НСлС и отново зам. главен прокурор.

Покрай трагичния инцидент стана ясно, че Национална железопътна компания (НКЖИ), която хронично и неотменно излиза "суха" след всяко разследване на жп инцидент, възлага голяма част от релсовите ремонти на свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98".

Делото срещу двамата машинисти се гледа по съкратената процедура. Следващото заседание е на 21-ви този месец.

Експертизата не е доказателство

След пресконференцията на "Булмаркет" от пресофиса на главния прокуратура излязоха със съобщение, в което се посочва, че експертизата на превозвача не може да се приема като доказателство и е просто "частна експертиза. "Обвинението не намира основания за промяна на изводите", се посочва в съобщението.

Ето пълния му текст:

"Представената днес от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в с. Хитрино е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес. Такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем. "Частната експертиза", изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от "Булмаркет", но не може да послужи за целите на водения наказателен процес. Обвинението не намира основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента. Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от "Булмаркет", но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път."

Коментари

Заключването на стрелките

е процедура прилагана при преместване в коловози на бързи влакове!!! При маневри и движение с ниска скорост не се прилага! Първопричината е високата скорост на влака. Стрелката е второстепенна, както и дебелината на цистерната.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията