Ad Config - Website header

 

Article_top

Решението на американския президент да наложи мита върху вноса на стомана и алуминий разтърси световните пазари, пише европейското издание на Politico. Президентът Доналд Тръмп увеличи икономическия натиск върху Европейския съюз, заплашвайки да превърне съюзниците във врагове в страната и в чужбина с изявленията си относно търговската политика.

Решението за налагане на тежките мита върху вноса на стомана и алуминий, което Белият дом направи официално на 8 март, разтърси международните пазари, разгневи дългогодишните търговски партньори и предизвика заплахи от страна на Републиканската партия на Тръмп да спре митата чрез законодателство.

В същото време решението на Доналд Тръмп да освободи Канада и Мексико и да позволи на други страни да избягват митата, ако преговарят за сделка, за да отговорят на опасенията на САЩ по отношение на националната сигурност, предизвика забързано вдигане на залозите сред страните, които желаят да избегнат санкциите, без да са наясно какво иска САЩ в замяна.

Тръмп подпали огъня през уикенда, като предложи още по-широки мита за ЕС, ако те не отговорят на все още неуточнени намерения на президента. Резултатът е, че дори някои от най-близките търговски партньори на САЩ са объркани накъде водят намеренията му.

"Европейският съюз, чудесни страни, които се отнасят изключително лошо в търговията със САЩ, се оплакват от митата за стомана и алуминий. Ако се откажат от ужасните си бариери и мита върху продуктите от САЩ, които прилагат, ние също ще се откажем от нашите. Голям дефицит. Ако не, ние ще наложим мита върху колите и така нататък. ЧЕСТНО! ", обяви Тръмп в Twitter.

Репликата му в допълнение към обявените 25% мито върху вноса на стомана и 10% мито върху вноса на алуминий провокира още по-големи опасения. "Проблемът е, когато кажеш: "Добре, нека да имаме мита, но нека да добавим към тях и несигурност" - това е още по-лошо", каза сенатор Джеф Флейк, републиканец от Аризона, който настоява за законодателно блокиране на митата. "И където един човек всъщност решава, знаете ли, митата се движат нагоре или надолу в зависимост от това какво поведение... Това не е начинът да се прави бизнес.“

Несигурността вече разтревожи фондовия пазар и предизвика протестите от толкова разнообразни отрасли като производителите на автомобилни части и земеделските производители на соя, които досега приветстваха дерегулиращата програма на президента. Мнозина предупреждават, че вероятно ще се повишат цените за потребителите, защото ще бъдат принудени да плащат повече за оборудване и материали, докато се сблъскват с ответни мита в чужбина.

"Тежестта на тези мита, както винаги, ще бъде прехвърлена на американския потребител", каза Коди Лъск, президент на Американската асоциация на световните автомобилни дилъри. "Купувачите на коли, които търсят сделка, вместо това ще открият, че плащат нов данък, за да превозват себе си и своите семейства." Изключенията за Канада и Мексико зависят дали трите страни ще достигнат до това, което САЩ възприемат като благоприятно споразумение за предоговаряне на NAFTA при продължаване на преговорите.

Всяка друга страна ще трябва да преговаря за отделна сделка с търговския представител на САЩ Робърт Лайтизер, за да избегне митата, които влизат в сила след по-малко от две седмици. Но администрацията все още не е дала яснота как ще става това. Говорител на офиса на официалния търговски представител на САЩ каза през миналата седмица, че "всяка страна, с която имаме взаимоотношения в сферата на сигурността, е добре дошла да обсъди алтернативните начини със САЩ да отговори на нашите опасения относно националната сигурност по отношение на вноса на стомана и алуминий", добавяйки: "Ако стигнем до задоволителни алтернативни средства за разрешаване на нашите опасения, президентът може да премахне или да промени ограниченията."

Резултатът е, че дори някои от най-близките търговски партньори на САЩ са объркани накъде води съобщението. След среща с Лайтизер през уикенда Сесилия Малмстрьом, комисар по търговията на Европейския съюз, каза, че все още няма "непосредствена яснота относно точната процедура за освобождаване от наложените мита от САЩ", така че дискусиите ще продължат през тази седмица. За партньори като ЕС - който е най-големият доставчик на стомана за Съединените щати от гледна точка на стойност, макар и не обем - освобождаванията правят митата още по-наказателни, тъй като сега техните продукти ще бъдат принудени да се конкурират не само с тези от САЩ, но и с канадски и мексикански материали, които ще се възползват от това, че няма да плащат мита.

"Влизаме в епоха, в която търговската война започва да показва зъбите си", казва френският секретар по търговията Жан-Баптист Лемуан пред Politico в Брюксел. - И мисля, че това не е добра новина.“

Оправдаването на митата с националната сигурност съгласно закон също е вероятно да доведе до ответни действия - освен че явно нарушава разбирането, че търговията се осъществява съгласно международно договорени правила, а не моментни преговори. И без ясен процес на освобождаване движението, насочено главно към наказване на Китай, рискува да изостави американския съюзник Япония на ЕС, хванат в кръстосан огън.

"Внезапно ги накарахте да се справят политически със собствената си ответна реакция у дома", казва Чад Боун, старши сътрудник в Института за международна икономика "Питърсън". "Ако мислите, че се опитвате да накарате ключовите си партньори да ви сътрудничат по даден въпрос, ще бъде много по-трудно да ги накарате да направят това, ако същевременно ги удряте с мита."

Редица държави вече заплашват с отмъщение, ако са засегнати от тарифите. ЕС е съставил списък с продукти на стойност над 2.8 милиарда евро, който включва всичко - от червило и зърнени култури до моторни лодки, които биха били ударени с 25% мито, а Япония и Южна Корея са заплашили със спор пред Световната търговска организация. Съюзниците нямат основания да не действат твърдо, за да защитят собствената си индустрия и политика, а също и защото Тръмп не е направил нищо, за да укрепи отношенията си с тях.

"Проблемът, който ще има, е, че той няма резерв на подкрепа или съчувствие като начало", каза Бил Рейнш, старши съветник в Центъра за стратегически и международни изследвания. Значи никой не му дължи нищо и това прави много по-лесно за тях да му се противопоставят. Още по-изненадващо може да е огорчението в САЩ от групите, които традиционно са подкрепяли президента. Земеделците изразяват тревога, че техните продукти вероятно ще бъдат засегнати тежко от ответни действия, докато производителите на автомобили и компаниите, които разчитат на алуминиеви опаковки - например за бира и супи, предупредиха, че митата ще увеличат разходите за потребителите.

"Митото е данък, който ще доведе до по-високи цени, които потребителите в крайна сметка ще усетят", каза Джон Боцела, президент на Global Automakers. "Изключванията няма да решат основните проблеми, които митата ще създадат за производството на автомобили и камиони в САЩ. Повишените разходи ще направят нашата индустрия по-малко конкурентна и ще навредят на американските работници, потребителите и нашата икономика".

Тези послания резонират сред депутатите в Конгреса, където републиканците, които отдавна са се отказали от каквато и да е борба с Белия дом, възразяват силно срещу митата. Републиканските сенатори Рон Джонсън (Уисконсин) и Кори Гарднър (Колорадо) обявиха подкрепата си в неделя за законопроекта на Флейк за спиране на митата, въпреки че Джонсън предупреди, че вероятно няма да получат достатъчно гласове, за да преборят евентуално президентското вето. Все пак "мисля, че някой трябва да се опита", каза Флейк, цитирайки успеха на Конгреса през 70-те години на миналия век, след като президентът Джими Картър въведе мита върху маслата. "Мисля, че нашите съюзници и други трябва да знаят, че тук има някаква съпротива".

 

Решението на американския президент да наложи мита върху вноса на стомана и алуминий разтърси световните пазари, пише европейското издание на Politico. Президентът Доналд Тръмп увеличи икономическия натиск върху Европейския съюз, заплашвайки да превърне съюзниците във врагове в страната и в чужбина с изявленията си относно търговската политика.

Решението за налагане на тежките мита върху вноса на стомана и алуминий, което Белият дом направи официално на 8 март, разтърси международните пазари, разгневи дългогодишните търговски партньори и предизвика заплахи от страна на Републиканската партия на Тръмп да спре митата чрез законодателство.

В същото време решението на Доналд Тръмп да освободи Канада и Мексико и да позволи на други страни да избягват митата, ако преговарят за сделка, за да отговорят на опасенията на САЩ по отношение на националната сигурност, предизвика забързано вдигане на залозите сред страните, които желаят да избегнат санкциите, без да са наясно какво иска САЩ в замяна.

Тръмп подпали огъня през уикенда, като предложи още по-широки мита за ЕС, ако те не отговорят на все още неуточнени намерения на президента. Резултатът е, че дори някои от най-близките търговски партньори на САЩ са объркани накъде водят намеренията му.

"Европейският съюз, чудесни страни, които се отнасят изключително лошо в търговията със САЩ, се оплакват от митата за стомана и алуминий. Ако се откажат от ужасните си бариери и мита върху продуктите от САЩ, които прилагат, ние също ще се откажем от нашите. Голям дефицит. Ако не, ние ще наложим мита върху колите и така нататък. ЧЕСТНО! ", обяви Тръмп в Twitter.

Репликата му в допълнение към обявените 25% мито върху вноса на стомана и 10% мито върху вноса на алуминий провокира още по-големи опасения. "Проблемът е, когато кажеш: "Добре, нека да имаме мита, но нека да добавим към тях и несигурност" - това е още по-лошо", каза сенатор Джеф Флейк, републиканец от Аризона, който настоява за законодателно блокиране на митата. "И където един човек всъщност решава, знаете ли, митата се движат нагоре или надолу в зависимост от това какво поведение... Това не е начинът да се прави бизнес.“

Несигурността вече разтревожи фондовия пазар и предизвика протестите от толкова разнообразни отрасли като производителите на автомобилни части и земеделските производители на соя, които досега приветстваха дерегулиращата програма на президента. Мнозина предупреждават, че вероятно ще се повишат цените за потребителите, защото ще бъдат принудени да плащат повече за оборудване и материали, докато се сблъскват с ответни мита в чужбина.

"Тежестта на тези мита, както винаги, ще бъде прехвърлена на американския потребител", каза Коди Лъск, президент на Американската асоциация на световните автомобилни дилъри. "Купувачите на коли, които търсят сделка, вместо това ще открият, че плащат нов данък, за да превозват себе си и своите семейства." Изключенията за Канада и Мексико зависят дали трите страни ще достигнат до това, което САЩ възприемат като благоприятно споразумение за предоговаряне на NAFTA при продължаване на преговорите.

Всяка друга страна ще трябва да преговаря за отделна сделка с търговския представител на САЩ Робърт Лайтизер, за да избегне митата, които влизат в сила след по-малко от две седмици. Но администрацията все още не е дала яснота как ще става това. Говорител на офиса на официалния търговски представител на САЩ каза през миналата седмица, че "всяка страна, с която имаме взаимоотношения в сферата на сигурността, е добре дошла да обсъди алтернативните начини със САЩ да отговори на нашите опасения относно националната сигурност по отношение на вноса на стомана и алуминий", добавяйки: "Ако стигнем до задоволителни алтернативни средства за разрешаване на нашите опасения, президентът може да премахне или да промени ограниченията."

Резултатът е, че дори някои от най-близките търговски партньори на САЩ са объркани накъде води съобщението. След среща с Лайтизер през уикенда Сесилия Малмстрьом, комисар по търговията на Европейския съюз, каза, че все още няма "непосредствена яснота относно точната процедура за освобождаване от наложените мита от САЩ", така че дискусиите ще продължат през тази седмица. За партньори като ЕС - който е най-големият доставчик на стомана за Съединените щати от гледна точка на стойност, макар и не обем - освобождаванията правят митата още по-наказателни, тъй като сега техните продукти ще бъдат принудени да се конкурират не само с тези от САЩ, но и с канадски и мексикански материали, които ще се възползват от това, че няма да плащат мита.

"Влизаме в епоха, в която търговската война започва да показва зъбите си", казва френският секретар по търговията Жан-Баптист Лемуан пред Politico в Брюксел. - И мисля, че това не е добра новина.“

Оправдаването на митата с националната сигурност съгласно закон също е вероятно да доведе до ответни действия - освен че явно нарушава разбирането, че търговията се осъществява съгласно международно договорени правила, а не моментни преговори. И без ясен процес на освобождаване движението, насочено главно към наказване на Китай, рискува да изостави американския съюзник Япония на ЕС, хванат в кръстосан огън.

"Внезапно ги накарахте да се справят политически със собствената си ответна реакция у дома", казва Чад Боун, старши сътрудник в Института за международна икономика "Питърсън". "Ако мислите, че се опитвате да накарате ключовите си партньори да ви сътрудничат по даден въпрос, ще бъде много по-трудно да ги накарате да направят това, ако същевременно ги удряте с мита."

Редица държави вече заплашват с отмъщение, ако са засегнати от тарифите. ЕС е съставил списък с продукти на стойност над 2.8 милиарда евро, който включва всичко - от червило и зърнени култури до моторни лодки, които биха били ударени с 25% мито, а Япония и Южна Корея са заплашили със спор пред Световната търговска организация. Съюзниците нямат основания да не действат твърдо, за да защитят собствената си индустрия и политика, а също и защото Тръмп не е направил нищо, за да укрепи отношенията си с тях.

"Проблемът, който ще има, е, че той няма резерв на подкрепа или съчувствие като начало", каза Бил Рейнш, старши съветник в Центъра за стратегически и международни изследвания. Значи никой не му дължи нищо и това прави много по-лесно за тях да му се противопоставят. Още по-изненадващо може да е огорчението в САЩ от групите, които традиционно са подкрепяли президента. Земеделците изразяват тревога, че техните продукти вероятно ще бъдат засегнати тежко от ответни действия, докато производителите на автомобили и компаниите, които разчитат на алуминиеви опаковки - например за бира и супи, предупредиха, че митата ще увеличат разходите за потребителите.

"Митото е данък, който ще доведе до по-високи цени, които потребителите в крайна сметка ще усетят", каза Джон Боцела, президент на Global Automakers. "Изключванията няма да решат основните проблеми, които митата ще създадат за производството на автомобили и камиони в САЩ. Повишените разходи ще направят нашата индустрия по-малко конкурентна и ще навредят на американските работници, потребителите и нашата икономика".

Тези послания резонират сред депутатите в Конгреса, където републиканците, които отдавна са се отказали от каквато и да е борба с Белия дом, възразяват силно срещу митата. Републиканските сенатори Рон Джонсън (Уисконсин) и Кори Гарднър (Колорадо) обявиха подкрепата си в неделя за законопроекта на Флейк за спиране на митата, въпреки че Джонсън предупреди, че вероятно няма да получат достатъчно гласове, за да преборят евентуално президентското вето. Все пак "мисля, че някой трябва да се опита", каза Флейк, цитирайки успеха на Конгреса през 70-те години на миналия век, след като президентът Джими Картър въведе мита върху маслата. "Мисля, че нашите съюзници и други трябва да знаят, че тук има някаква съпротива".

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?