Ad Config - Website header

 

Article_top

Съветските изтребители МиГ-29, които са на въоръжение в българската армия, ще бъдат поддържани и ремонтирани в следващите 4 години от компанията-производител - руската РСК-МиГ. Решението е подписано от вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов на 7 март, а днес протоколът за финализиране на обществената поръчка е публикуван. Предстои само подписването на договора между Министерството на отбраната и руската компания.

Става дума финал на поръчката за "интегрирана логистична поддръжка" на 12 изтребителя МиГ-29А и 3 изтребителя МиГ-29УБ, обявена в края на миналата година. Срокът и е 48 месеца, а прогнозната стойност - 81 294 416 лв., избраната процедура - пряко договаряне с РСК-МиГ.

Причината Министерството на отбраната да иска държавата да отново договор с руснаците за срок от 4 години е, че според писмо, получено от компанията, тя не е издавала на нито едно чуждестранно предприятие лиценз за "производство, доставка на резервни части и комплектуващи изделия; освидетелствуване, еталониране, удължаване на сроковете за експлоатация; техническо обслужване , ремонт и други работи, обезпечаващи комплексното сервизно обслужване на по-рано доставена продукция с военно предназначение".

Фирмата "Украинмаш" обаче обжалва процедурата с основен мотив, че не е спазен конкурентният принцип и не е вярно, че само руската компания може да извърши предвидените в нея дейности. И Комисията за защита на конкуренцията, и съдът - в началото на 2018 г., отхвърлиха исковете на украинците. 

Обжалването пък доведе до забавяне на договора с държавната РСК "МиГ" да не бъде подписан, а Министерството на отбраната "загуби" парите, предвидени за ремонт на съветската авиотехника, отпуснати от Министерския съвет с постановления в края на бюджетната 2017-а - това трябваше да са общо 47 млн. лв. или половината от предвидените с обществената поръчка пари. Тези средства се върнаха в държавния бюджет. 

От публикуваните в сайта на МО документи става ясно, че възложителят и руската държавна компания са се споразумели за малко по-ниски от първоначално обявените от РСК-МиГ цени за ремонтните дейности. Например изпълнителят е искал 7 500 евро за удължаване на летателния ресурс с 1 час (при гарантирани поне 1450 часа годишно общо за всичките машини), а министерството е постигнало цена от 6 250 евро на час. При превишаване на въпросните 1450 часа, цената на всеки следващ е понижена с още 1000 евро - до 11 325 евро. По повечето пунктове на поръчката обаче понижение на цените няма. Всяка година от споразумението цените за услуги и доставки ще растаст с 9%, а не с 10 на сто, както първоначално са предложили РСК-МиГ.

ТУК може да видите цялата документация по обществената поръчка.

Това е най-мащабната инвестиция в бойната авиация от години - и първата голяма военна поръчка в мандата на министъра на отбраната Каракачанов.

Настоящото правителство и мнозинството на ГЕРБ и "Обединените патриоти" върнаха в изходна точка проекта за закупуване на нови изтребители. Министерството на отбраната още не е предложило нов вариант на инвестиционното намерение.

Ключови думи
 

Съветските изтребители МиГ-29, които са на въоръжение в българската армия, ще бъдат поддържани и ремонтирани в следващите 4 години от компанията-производител - руската РСК-МиГ. Решението е подписано от вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов на 7 март, а днес протоколът за финализиране на обществената поръчка е публикуван. Предстои само подписването на договора между Министерството на отбраната и руската компания.

Става дума финал на поръчката за "интегрирана логистична поддръжка" на 12 изтребителя МиГ-29А и 3 изтребителя МиГ-29УБ, обявена в края на миналата година. Срокът и е 48 месеца, а прогнозната стойност - 81 294 416 лв., избраната процедура - пряко договаряне с РСК-МиГ.

Причината Министерството на отбраната да иска държавата да отново договор с руснаците за срок от 4 години е, че според писмо, получено от компанията, тя не е издавала на нито едно чуждестранно предприятие лиценз за "производство, доставка на резервни части и комплектуващи изделия; освидетелствуване, еталониране, удължаване на сроковете за експлоатация; техническо обслужване , ремонт и други работи, обезпечаващи комплексното сервизно обслужване на по-рано доставена продукция с военно предназначение".

Фирмата "Украинмаш" обаче обжалва процедурата с основен мотив, че не е спазен конкурентният принцип и не е вярно, че само руската компания може да извърши предвидените в нея дейности. И Комисията за защита на конкуренцията, и съдът - в началото на 2018 г., отхвърлиха исковете на украинците. 

Обжалването пък доведе до забавяне на договора с държавната РСК "МиГ" да не бъде подписан, а Министерството на отбраната "загуби" парите, предвидени за ремонт на съветската авиотехника, отпуснати от Министерския съвет с постановления в края на бюджетната 2017-а - това трябваше да са общо 47 млн. лв. или половината от предвидените с обществената поръчка пари. Тези средства се върнаха в държавния бюджет. 

От публикуваните в сайта на МО документи става ясно, че възложителят и руската държавна компания са се споразумели за малко по-ниски от първоначално обявените от РСК-МиГ цени за ремонтните дейности. Например изпълнителят е искал 7 500 евро за удължаване на летателния ресурс с 1 час (при гарантирани поне 1450 часа годишно общо за всичките машини), а министерството е постигнало цена от 6 250 евро на час. При превишаване на въпросните 1450 часа, цената на всеки следващ е понижена с още 1000 евро - до 11 325 евро. По повечето пунктове на поръчката обаче понижение на цените няма. Всяка година от споразумението цените за услуги и доставки ще растаст с 9%, а не с 10 на сто, както първоначално са предложили РСК-МиГ.

ТУК може да видите цялата документация по обществената поръчка.

Това е най-мащабната инвестиция в бойната авиация от години - и първата голяма военна поръчка в мандата на министъра на отбраната Каракачанов.

Настоящото правителство и мнозинството на ГЕРБ и "Обединените патриоти" върнаха в изходна точка проекта за закупуване на нови изтребители. Министерството на отбраната още не е предложило нов вариант на инвестиционното намерение.

Коментари

Mark Watson's picture
Mark Watson
watmark

некои съображения

тези глупости на Каракачан само удължава агонията. Руски бараки поправени в Расия. Пак ще им даваме пари за нищо. А освен това изглежда като капитулация на Българя пред онези които унищожиха третата българска държава. Можехме да го направим в Украйна. Тези самолети са правени там. За съжаление избрахме правителство с две руски партии в него - А така и ВМРО. Каракачан се е клел в СССР.

Че БСП да не би да са българска партия!?

Разликата е, че се правят на по-големи политици от колкото в действителност са!
Buba Mara's picture
Buba Mara
bubamara

Македонстваща руска флигорна

Т.нар. Каракачанов сложи черешка на тортата. След идиотските идеи за наборна служба и строителни войски, достигнахме до заветната мечта на русопоклонния тулуп - миговете. Него руснаците няма да го отровят никога, ама не могат ли поне да си го приберат заедно със Сидеров.
smarf's picture
smarf
smarf

Захлебване

Народецът плаща, каракачанските прасета захлебват. Ето ви пенсии, заплати и развитие. Българските патриотични миндили на Путин продават държавата.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията