Данните от над 50 милиона акаунта в социалната мрежа "Фейсбук" са незаконно взети от аналитична фирма, разработила стратегията, която вкара Доналд Тръмп в Белия дом и изкара Великобритания от ЕС. Историята разказват журналисти на британския "Гардиън" и американския "Ню Йорк Таймс".

Техният основен източник на информация е Кристофър Уайли, анализатор на данни, работил за компанията "Cambridge Analytica" от създаването й.

"Използвахме Фейсбук, за да съберем профилите на милиони хора. Създадохме модели, с които да използваме това, което знаем за тях, и насочени към вътрешните им демони. Това беше основата, на която бе построена цялата компания", разказва той.

Уайли отговаря още тогава на въпроса, който си задаваме всички в последните месеци - може ли социалната мрежа "Фейсбук" да повлияе не на една, а на две, три и повече политически кампании? Да, ако съпоставим данните за това какво хората харесват в социалните мрежи, което невинаги е пряко свързано с политика, и изградим профили на техния характер, които пък да използваме, за да влияем на убежденията им. Затова обаче трябват много данни на много хора.

Cambridge Analytica се появява през 2014 г. Парите - 15 милиона долара като за начало - дава финансиращият републиканците милиардер Робърт Мърсър, а в борда на директорите веднага влиза бившият (а тогава още бъдещ) шеф на кампанията на Тръмп Стийв Банън.

Традиционно аналитиците сравняват общи анкети за това как хората са гласували и техните покупки, за да си изградят политически профил. Кристофър Уайли обаче открива друг подход чрез изследователите по психометрия в Кеймбридж. Пак в Кеймбридж е и този, който може да намери данните, които да захранят аналитичния инструмент - Александър Коган, роден в Молдова, живял в Москва и израстнал в САЩ. Той е лектор по психология и експерт по психометрия на социалните медии към Кеймбридж. Получавал е и грантове от руското правителство.

Именно неговата фирма Global Science Research (GSR) взима данните от Фейсбук, първоначално с довода, че са за научна работа. Това обаче става по особен начин - Коган създава апликация с анкети, които при попълването им дават достъп през профила на попълващия до поне 160 профила на негови приятели.

Компанията на Зукърбърг със сигурност е наясно за извличането на данните и по-късно иска GSR да ги унищожат - но те са вече копирани и продадени на Cambridge Analytica. От социалната мрежа отричат всякакви нарушения, а последното им действие е да блокират профила на Уайли. Той информира журналисти от години, но едва сега излиза изцяло на светло, представяйки и сериозни документални доказателства за дейността на компанията.

"Правилата нямат значение за тях. Те искат да водят културна война в Америка, това е война и всичко е честно", описва Уайли шефовете си в Cambridge Analytica.

Реакцията е моментална - британски депутати ще свикат шефовете на тази компания и другите свързани със скандала за разпити поради използване на данните в кампанията за Брекзит, а зад океана специалният обвинител Робърт Мюлър ще разследва участието на компанията и влиянието й в американските избори за президент. Социалната мрежа "Фейсбук" също е критикувана и вероятно началниците ще бъдат разпитвани заради случая и в САЩ, и във Великобритания. Те не са взели никакви мерки за опазване на данните и британски депутати и американски сенатори искат Марк Зукърбърг да говори за огромния теч пред различни политически комисии.

Разбира се, Cambridge Analytica отрича обвиненията и твърди, че когато научава, че GSR продава на компанията данни от Фейсбук, които няма право да ползва, веднага ги изтрива. Това е от една страна технологично недоказуемо, от друга, не означава, че не са ползвали данните преди да разберат за нарушението.

"Това беше игра с психологията на цяла една държава. И то в контекста на демократични избори", заключава Уайли. "Това е пълноценна машина за пропаганда."

Компанията предлага услугите си и на "Лукойл"

Сред документите, които Уайли разкрива, е и оферта от Cambridge Analytica към втория най-голям петролен производител в Русия - "Лукойл". Обяснява им се как техните методи могат да помогнат в петролния бизнес, но става ясно, че от компанията разбират "микротаргетинг на поведението в контекста на избори", но не могат да схванат връзката между гласоподавателите и техните потребители. За какво й е на руска петролна компания метод за таргетиране на американски гласоподаватели?

Ако изпълнителен директор на "Лукойл" не бе Вагит Алекперов, бивш министър и приближен на президента Путин.

Едно от предложенията на анализаторите към руснаците е "кампания със слухове", направена в Нигерия през 2007 г., която включва разпространяването на идеята, че "изборите са нагласени". За пръв път в близката американска история кандидат-президент - Тръмп - твърдеше това. Кампанията е свършила работа в Нигерия, посочили от "Cambridge Analytica.

Пред парламентарна комисия от компанията са заявили, че никога не са работили с руска компания, което документално е факт - но са обсъждали възможността за съвместен бизнес.