40-50 млн. лв. всяка година отиват за т. нар. палиативни ремонти, т.е. кърпежи, само на републиканската пътна мрежа и още толкова за общинската. Това каза пред бТВ регионалният министър Николай Нанков, който все пак се зарече, че само снегът да спре и започват пролетно запълване на дупки.
8000 км републитакански пътища от общо 20 000 км са в лошо и много лошо състояние. А за 12 000 км от общинската мрежа важи същото, каза министърът, който е известен радетел за въвеждане час по-скоро на тол системата.
В момента всяка година се рехабилитират напълно 400-450 км, каза министърът. Неговата прогноза е, че с въвеждането на тол такси те щели да се увеличат 3 до 4 пъти.
"Ако сметнем тези 8000 км, 6 до 7 години ще се справям с всички пътища в лошо състояние", пресметна Нанков.
Що се отнасяло до кметовете - когато започнат да раздават обществени поръчки за ремонти, ще се следи как се разходват средствата и по линия на контрола от МРРБ, и от ДНСК, каза министърът.
По повод свлачището на пътя Смолян - Мадан той обеща, че в 10-дневен срок ще има осигурено прилично алтернативно трасе, а иначе проблемът е сериозен.
Обещания за строежи
Още днес трябвало да започне строителството на новия лот от АМ "Хемус" между Ябланица и ПВ "Боаза", но забавянето ще е минимално заради лошото време, каза министърът. 9-те километра ще бъдат изградени за по-малко от заложения срок от 2 години.
Нанков посочи и следващата отсечка - 16,5 км от ПВ "Белокопитово" край Шумен до Търговище. В момента той се довършва като проект, има избран изпълнител и стартира до не повече от 2 месеца.
Следват 52-та км до разклона Ловеч - Плевен, които в момента се поректират.
"С новото проектиране пестим около 350 млн. лв. на държавния бюджет - няма да бъдат налични 3 тунела и около 17 други инженерни съоръжения – мостови, виадукти, които са и трудни за поддръжка."
През тази година ще се изберат строители, а ако условията са добри, още през есента ще стартира реалното строителство.
Още 85 км ще се проектират тази година в участъка от Плевенско до Бяла и Велико Търново, който трябва да стартира в средата или в края на 2019 г. Тогава от "Хемус" ще останат само около 50 км между Великотърновска и Търговищка област.
На забележката на водещия Антон Хекимян, че АМ "Хемус" е започната още 1970 г., Нанков отговори бодро:
"О, много са силни темповете, бъдете сигурни!"
Той разказа още за участъци като Пловдив - Асеновград, Враца - пещерата Леденика и други гордости, за които Хекимян го питаше по списък.
Нанков по традиция обвини пътищата, неремонтирани от 40 години, и каза, че през последните 30 години политиката е била подобни пътища да се запълват със студена смес след зимния сезон и после да "цъфват".
Той нарече фигуративно нареждането на премиера Борисов да сложат чиновник от АПИ до всяка дупка.
"Но решаването на този проблем стои от първия ден на кабинета "Борисов 3" по личното нареждане на министър-председателя", каза той.
На въпрос на водещия - защо на места пада новата топлоизолация на блоковете, направена по програмата за саниране на ГЕРБ, той отговори:
"Някъде и цели сгради падат – в други страни."
И успокои, че тези ремонти се поемат от изпълнителите.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни