Печалбите на технологичните гиганти да се отчитат и облагат с данък там, където предприятията реализират печалбите си. Това предложи днес Европейската комисия като част от реформа на правилата на ЕС за корпоративно данъчно облагане на цифровите дейности.

Целта е държавите членки да могат да облагат с данък печалбите, реализирани на тяхна територия, дори и дадено дружество да няма физическо присъствие там.

Сега практиката е големите технологични компании да плащат твърде малко в рамките на Европа, пренасочвайки печалбите си към държави членки с ниски данъчни ставки като Ирландия и Люксембург.

Новите правила ще се отнасят за Google, Apple, Facebook и Amazon, известни като GAFA, както и за услугите, предоставяни от AirBnB и Booking.com. Реформата обаче в никакъв случай не е насочена срещу GAFA, отбеляза комисарят по икономическите и финансовите въпроси Пиер Московиси.

"Нашите правила датират отпреди съществуването на интернет и не позволяват на държавите членки да облагат с данък цифровите дружества, които осъществяват дейност в Европа, ако тяхното физическо присъствие тук е слабо или никакво", каза Пиер Московиси. "Това положение наподобява все повече черна дупка за държавите членки, тъй като данъчната основа ерозира. Ето защо ние предлагаме нов правен стандарт, както и временен данък върху цифровите дейности."

Еврокомисията представи и критериите, от които зависи дали технологична компания разполага с облагаемо „цифрово присъствие“ в дадена държава членка:

  • годишните ѝ приходи в дадената държава членка надвишават праг от 7 милиона евро,
  • в дадената държава членка през дадена данъчна година има повече от 100 000 потребители,
  • през дадена данъчна година между дружеството и бизнес потребителите са сключени повече от 3000 делови договора за цифрови услуги.

За да бъде облагана по новите правила, една компания трябва да отговаря поне на един от тях.

Това значи например, че Facebook трябва да плаща съответните корпоративни данъци в европейските държави, където потребителите й надвишават 100 000 годишно. Досега това не се прави, защото трябва да се докаже място на икономическа дейност. Новите критерии на практика значат, че ако приходите на цифрова платформа в дадена държава членка са достатъчно големи, тя по презумпция има място на икономическа дейност там.

Предлага се също и въвеждане на временен данък върху някои приходи от цифрови дейности, който да гарантира, че дейностите, които в момента не се облагат ефективно, ще започнат да генерират незабавно приходи за държавите членки, пише в прессъобщение на Еврокомисията.

Той ще се отнася само за дейности, които изобщо не се облагат с данък съгласно действащата данъчна уредба и ще бъде временен - до влизане в сила на реформата.

За такива са определени приходите, получени от продажбата на онлайн пространство за реклама, от цифрови посреднически дейности, които позволяват на потребителите да си взаимодействат с други потребители и могат да улеснят продажбата на стоки и услуги помежду им и от продажбата на данни, генерирани от предоставена от потребителите информация

Приходите от този данък ще се събират от държавата членка, в която се намират потребителите, а данъкът ще се прилага само за дружества, чиито общи приходи от цял свят са 750 милиона евро и чиито приходи в рамките на ЕС са 50 милиона евро. Това ще помогне да се гарантира, че по-малките нововъзникващи и разрастващи се предприятия няма да понесат тежест, пише още в прессъобщението на ЕК.

Ако данъкът се прилага при ставка в размер на 3 %, се очаква приходите за държавите членки да възлязат на 5 милиарда евро годишно.

"Бихме предпочели да има правила, договорени на световно равнище, включително в ОИСР. Размерът на печалбите, които понастоящем не се облагат с данък, обаче е неприемлив. Трябва спешно да пригодим данъчните си правила за 21-ви век с помощта на едно комплексно и насочено към бъдещето решение", коментира комисарят Валдис Домбровскис, отговарящ за еврото и социалния диалог.

За реформа в облагането на цифровите гиганти се заговори миналата година. Целта е да се обхванат дружества, които са глобални, виртуални или имат малко или никакво физическо присъствие. Днес 9 от 20-те водещи дружества по пазарна капитализация в света са цифрови, в сравнение с 1 от 20 преди десет години, а към момента в ЕС средната ефективна данъчна ставка за цифровите дружества е наполовина по-малка от тази за традиционната икономика.

За да бъде приета реформата, предложенията на ЕК трябва да бъдат одобрени от Съвета на ЕС и от Европарламента.