„Нетфликс“ отпада от тазгодишната надпревара за една от най-престижните филмови награди – „Златна палма“ от филмовия фестивал в Кан. Тиери Фремо, директор на събитието, обяви, че стрийминг компаниите няма да бъдат напълно ограничени на фестивала, но няма да участват в състезанието за голямото отличие. Решението му е в допълнение на забраната за селфита, за която стана ясно в негово интервю от миналия петък, добавя „Холивуд Рипортър“.

Миналата година американската компания представи в рамките на фестивала филма си „Окджа“ (Okja) само за да бъде той иронично аплодиран, а след това и освиркван поради различията на правилата за разпространение в страната с тези, налагани от „Нетфликс“. Друга тяхна продукция на големия екран беше „Историите на семейство Мейеровиц“ (The Meyerowitz Stories).

Френската филмова индустрия се възмути от решението на Фремо през 2017-а да допусне стрийминг гиганти в състезанието за „Златна палма“ и се закани да организира серия от протести, ако правилата не бъдат отново променени за изданието на фестивала през 2018-а.

Рискът е бил нужен тогава, за да не се стигне до еднообразие на фестивала, оправда решението си Тиери Фремо. Той призна, че бил наясно с факта, че допускането на видеоплатформата до събитието ще предизвика множество дискусии във Франция, но мислел, че ще накара „Нетфликс“ да играят по неговите правила и след излъчването на двата филма в Кан, ще ги пуснат и по френските кина.

„Хората от „Нетфликс“ се влюбиха в червения килим и сигурно бяха искали да се представят и с други филми. Но те разбират, че непримиримостта на техния собствен модел е обратното на това, което ние сега правим – коментира Фремо. – Миналата година, когато избрахме тези два филма, мислех, че ще успеем да убедим „Нетфликс“ да ги пуснат по кината. Но аз бях самонадеян, те отказаха.“

Американската компания също се опита да договори прожекциите на двата си филма за ограничен период от време, и то ден след като те бъдат пуснати онлайн, но законите във Франция не позволяват това и договорката между двете страни пропадна.

Фремо изтъкна и нарастващата значимост на „могъщите нови играчи“ – „Амазон“, „Нетфликс“ и „Епъл“. Филмите с голям бюджет, които те продуцират, създават т. нар. „хибриди“, които не са нито телевизия, нито кино.

„Историята на киното и историята на интернета са две различни неща“, обобщи директорът на филмовия фестивал.

Площад Славейков