"Ди Индъстри" ООД категорично обявява и заявява, че не е копирало или преснимало кадри от чуждестранни или български видеопродукти. Екипът в действителност е проучвал видеоматериали, представящи други държави, но "италианският клип по никакъв начин не е попадал в полезрението му."

Това се казва в становище от "Ди Индъстри" ООД на Димитър Гочев, дружеството, което спечели поръчката за рекламния клип на първото българско председателство на Съвета на ЕС. То е част от отговора на ресорния за председателството министър Лиляна Павлова по парламентарно питане на депутати от БСП. Повод за питането пък стана материал, излъчен миналия месец в предаването "Господари на ефира", предстваляващ компилация от българския клип и италианска туристическа реклама от 2016 г. с описанието "Открихме съмнителна прилика между италианска реклама и нашия клип за европредседателството".

Монтираните от "Господарите" кадри вкараха в обяснителен режим Павлова още на следващия ден.

Целият клип на италианската реклама тогава не бе публикуван (пълната версия виж долу).

Множество и предимно различия

От "Ди Индъстри" проучили италианския клип и установили: "множество и предимно различия между двата продукта", се посочва в становището до парламента.

"Сравнението между кадрите, в които италианците пият вино, а българските герои - ракия, е некоректно. По тази логика може да се твърди, че 95% от рекламите на алкохолни продукти и туристически дестинации си приличат и са взаимствани от посоченото видео. Същото важи и за кадрите във влак. Интериорът на подобна локация няма как да бъде винаги различен", посочват авторите.

По отношение на кадъра, в който българската героиня държи сувенирна книга с азбуката, който бе препратен към италианската й "колежка" с тефтер в ръка, не е бил изобщо предвиден в началото, посочват още те. Член на екипа закупил книгата спонтанно, след като се натъкнал на нея в района на снимките.

"Процентно "сходните" сцени в двата клипа са пренебрежимо малко, за да е възможно да се говори за копиране. В представянето на всяка една държава може да се намерят сходни елементи. Всички рекламни клипове засягат едни и същи теми - природа, култура, история, вкусове. Да се твърди, че има плагиатство в клиповете на една и съща тематика, е подобно на търсене на плагиатство в клиповете на прах за пране, където винаги има усмихнато момиче и веещи се бели чаршафи. Аналогиен е случаят с мобилните оператори, в чиито клипове група хора задължително си правят селфи, както и в рекламите на автомобили с висока проходимост, които винаги са снимани в екстремни условия", категорични са от "Ди".

Думата "сценарий" идва от италиански scenario

От компанията коментират в частност материала, излъчен в "Господари на ефира", давайки обяснение за всеки един от посочените в предаването кадри с "плагиатство".

По отношение на пътуването във влак, каквото има и в българския, и в италианския клип, от екипа обясняват, че в суровия материал има още кадри с автомобил, на който персонажите се качват на автостоп, с метро, с лодка, с трамвай и с велосипеди. Но са се спрели на влака, не защото е типично българско транспортно средство, а защото пресъздава идея за романтика.

"Италианското момче се набира на мост, а нашето - на лост", както се изразиха от "Господарите", от "Ди Индъстри" обясняват със спонтанността на актьора Бойко Кръстанов. Въпросният лост не бил част от реквизита при снимките, а българският герой се набрал на него импулсивно. Това влязло в клипа в последствие заради "динамиката и движението".

Сходните кадри с колелото крият на втори план вятърните турбини като от екипа, заснел БГ клипа, посочват, че така са искали да акцентират и върху идеята за екологията. Обиколките по историческите паментници, в случая - пътят към крепостта Царевец, е логична - все пак клипът представя България и туристическите й маршрути.

"Храната и наздравиците", както от хумористичното предаване продължават да изброяват, са обосновани от екипа на "Ди" така:

"Филмът следва сценария. Думата "сценарий" идва от италиански scenario, scena - сцена". И понеже в случая става въпрос за наздравица и "драматургичната логика води до кадър, в който двама млади души си казват "наздраве", естествено го правят с традиционен за нашата страна алкохол". 

В заключение от компанията, изготвила българския клип, отново заявяват, че продуктът им е авторски и е набрал "широка популярност и одобрение в обществото, надхвърлящи българските граници". "Ди Индъстри" ООД застава зад създаденото произведение и изразява готовността си да води диалог по всички поставени въпроси", посочват оттам. 

Италианският клип:

 

Българският клип: