Кметът на столичния район "Младост" Десислава Иванчев поиска президентът Румен Радев да наложи частично вето на Закона за устройство и застрояване на Столична община (ЗУЗСО) в частта на §28, който отваря възможност за застрояване на зелените площи в столицата. За целта днес е внесено писмо в президентската институция. Основания за искането са дали консултации на Иванчева с граждански организации и юристи, специализирани в градоустройството, според които цитираният параграф е в противоречие с гражданското право.

Настоящото мнозинство в парламента за първи път от повече от 5 години си позволява да посегне на зелените площи и малките градинки в София, пише Иванчева, като се позовава на чл. 55 от Конституцията - за защита на правото на българските граждани на здравословна и благоприятна среда на живот.

"Гражданите имат право на здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи. Те са длъжни да опазват околната среда".

Промените бяха по инициатива на Столичната община и главния архитект на София Здравко Здравков и обявената им цел беше да ограничи безразборното високо строителство, да бъдат определени места за небостъргачите и да бъдат въведени ограничения при строежите в ъглови парцели - вратичка, оставена в Закона за устройството на територията (ЗУТ), благодарение на която в София бяха одобрени много високи сгради.

В писмото си Десислава Иванчева настоява президентът да упражни конституционните си правомощия, тъй като: 

С гласувания на второ четене от народните представители текст, конкретно с нов §28 от ПЗР на ЗУСЗО, се премахва забраната за промяна статута на зелени площи в София и се създава възможност много лесно, единствено с частичен ПУП, зелените площи да се предвидят за застрояване. Обхватът на промяната чрез § 28 засяга всички градски зелени площи - междублоковите пространства, малки градинки, паркове и отделни имоти, предвидени за озеленяване с ПУП преди влизане в сила на ЗУЗСО през януари 2007 г.

Кметицата на "Младост" - един от най-пострадалите от безразборно застрояване райони в София, посочва, че "параграф 28 отваря възможност за застрояване на зелените площи в София, което категорично е срещу волята и интересите на гражданите на София".

Тъй като ЗУСЗО се води “специален закон” по отношение на ЗУТ, това позволява чрез проста процедура по изменение на ПУП, по реда на новия § 28, да се заобиколи изискването на чл. 103, ал. 4 от ЗУТ и предписанията на Общия устройствен план на София от 2009 год. (ОУП). Това може да се направи от всеки собственик на имот, предвиден за „озеленена площ за широко обществено ползване“, бил той частен собственик, община или държавен имот. Впоследствие заповедите за изменение на съответния ПУП от зелена площ в нещо друго вече не подлежат на обжалване, а контролът на РДНСК по ЗУТ е силно ограничен, напомня Иванчева, която стана кмет на района след протести на живеещите там срещу застрояването, водени от самата нея.

Какво още пише в писмото:

"... Според предписанието на §28 дори да е реализирана на практика една зелена площ, тя ще бъде призната за “неприложена” по смисъла на § 28 от ЗУЗСО, когато не са налице документи за нейното реализиране или защото е реализирана преди десетилетия. Практиката по реституционни процедури, например, познава много случаи, когато съществуващи градски градини, малки паркове и междублокови пространства се приемат за „нереализирани“, въпреки наличието на паркова инфраструктура, алеи, пейки, детски площадки беседки и други. Нашите опасения са, че новоприетият § 28 позволява подобно злоумишлено тълкуване във вреда на градската среда и качеството на живот на гражданите на столицата.

Добавката в края на новосъздадения § 28 от ПЗР на ЗУЗСО няма да предотврати погрома над градските зелени площи. Същата гласи: "…за привеждането им в съответствие с предвижданията на действащия общ устройствен план". Причината е, че ОУП създават само общи, генерални насоки за определени територии и зони, съгласно ЗУТ. По-конкретно, дори една територия да е предназначена за зелена площ или парк по ОУП, то в същата зона с ПУП е допустимо да се отреждат отделни имоти за друга дейност (спорт, рекреация, обществени заведения и други) и така да бъде допустимо застрояване.

По този начин, по реда на § 28 от ПЗР на ЗУЗСО, ще бъде възможно с ПУП да се отнема статута на конкретни имоти като „озеленени площи за широко обществено ползване“ и да се преотреждат за други дейности, които впоследствие да бъдат застрояване със жилищни или офисни сгради, при заобикаляне на закона. Впрочем, това бе добре позната практика за злоупотреби преди приемането на ЗУЗСО, която ще се завърне като масово използвана вратичка за застрояване на последните останали зелени площи в столичните квартали. Забраната за промяна статута и застрояване на зелените площи в София бе от малкото консенсусни решения за градоустройството на Столична община. Съгласието по темата съществува повече от 10 години, като обхваща почти 100 % от всички софиянци, и беше отразено в измененията на ЗУЗСО през годините. Това съгласие беше отразено и при обсъждането на ОУП на София".