Коалиция от 23 неправителствени организации, защитаващи правата на потребителите, са подали оплакване до Федералната комисия по търговията в САЩ, че компанията Google нарушава законите за закрила на детето чрез събиране на лични данни и реклама на лица на възраст под 13 години. Това става чрез платформата за споделяне на видеосъдържание YouTube, пише британският вестник "Гардиън".

Групата, която включва Кампанията за безгрижно детство (CCFC), Центъра за цифрова демокрация и 21 други организации, посочва, че въпреки че Google твърди, че YouTube е платформа, адресирана само до лица над 13-годишна възраст, добре знае, че деца и под тази възраст използват сайта.

Групата твърди още, че Google събира лична информация за деца под 13 години, като например местоположение, идентификатори на устройства и телефонни номера, и ги проследява на различни уебсайтове и услуги, без предварително да получава съгласието на родителите, както се изисква от Закона за защита на поверителността на децата онлайн.

От коалицията настояват федералната комисия бързо да разследва и санкционира интернет гиганта за грубото погазване на законите.

"От години Google абдикира от своята отговорност към децата и семействата, като твърдо заявява, че YouTube - сайт, в който се разпространяват популярни анимационни филмчета, детски песнички и реклами за играчки - не е за деца под 13 години", каза Джош Голин, изпълнителен директор на CCFC. "Google прави огромна печалба, като предлага реклами на децата", допълва той.

Групата твърди още, че YouTube е най-популярната онлайн платформа за деца в САЩ, използвана от около 80% от малчуганите на възраст от 6 до 12 години. Google има специално приложение за деца - YouTube Kids, създадено през 2015 г. и предназначено да показва подходящо съдържание и реклами на деца. Също така от компанията наскоро предприеха действия, за да наемат хиляди модератори. Те ще преглеждат съдържанието на основния YouTube канал след масовите критики, че компанията допуска публикуването на материали с обидно съдържание, включително такова, което може да разстрои децата.

Но според коалицията това не е достатъчно. Според Джеф Честър от Центъра за дигитална демокрация Google действа двулично - твърди, че в своите условия на услугата е описано, че е само за  деца над 13-годишна възраст, докато съзнателно привлича по-малките в дигиталната площадка с реклами.

Говорител на YouTube заяви:

"Защитата на децата и семействата винаги е била основен приоритет за нас. Ще прочетем жалбата подробно и ще преценим дали има неща, които можем да направим, за да се поправим. Тъй като YouTube не е за деца, инвестирахме значително в създаването на приложението YouTube Kids, за да предложим алтернатива, специално предназначена за деца."