Ad Config - Website header

 

Article_top

Дали с възхода на престолонаследния принц, който има имиджа на реформатор, Саудитска Арабия ще престане да разпространява в Европа своя уахабизъм - фундаменталистки ислям, смятан за идеологическа матрица на джихадизма? Някои експерти се съмняват в това и насочват вниманието към силата на повече или по-малко тайни проводници на радикалното течение, коментира Беноа Фоше от Франс прес.

Мохамед бин Салман, 32-годишен, чието официално посещение в Париж приключи във вторник вечерта с вечеря с президента Еманюел Макрон, неотдавна даде нови сигнали за отваряне на страната си и води кампания за ухажване на Запада.

MBS (както наричат Мохамед по инициалите му - б.ред.) обеща една "умерена" и "толерантна" Саудитска Арабия, далеч от имиджа й на износител на уахабизъм - строга версия на сунитския ислям, създадена през 18 век от богослова Мохамед бин Абдулуахаб в съюз с основателя на саудитската династия Мохамед бин Сауд.

Мохамед бин Салман и Еманюел Макрон в Париж.

Световната ислямска лига, често смятана за дипломатически агент на кралството и финансирана с петродоларите му, разпространява нашироко това ново послание.

"За нас няма уахабизъм. Има ислям. Точка", подчерта по време на посещение в Париж през ноември генералният секретар на организацията Мохамед ал Иса, давайки израз на враждебността си към "идеологическия екстремизъм".

Лигата сякаш не е толкова активна като в миналото. Дали това е искрена промяна или стратегическа демонстрация? В някои европейски столици дебатът се обтегна заради влиянието на уахабизма, неговите вариации и салафитски превъплъщения като мадхализма, разпространен от Марсилия /Франция/ до Бирмингам /Великобритания/.

Белгийското правителство обяви в средата на март, че прекратява действащия от половин век договор, който предоставяше на Лигата управлението на голямата джамия в Брюксел, издигаща се насред европейски квартал. Прекратяването на договора беше препоръчано от парламентарната комисия, разследваща атентатите на 22 март 2016 г., за които пое отговорност джихадистката групировка "Ислямска държава" /32 жертви в Брюксел/: депутатите обвиниха храма, че разпространява "салафитско-уахабитски" ислям, който може да "играе доста важна роля в насилствения радикализъм".

"Отнемането на ключовете на голямата джамия от Саудитска Арабия беше необходимо да се направи, то имаше символично значение, за да кажем: Не, не приемаме тази версия на исляма", обяснява пред Франс прес специалистът по исляма Михаел Приво.

"Можем да затворим тази джамия, но всичко друго продължава да работи: издателските къщи, интернет сайтовете, телевизионните канали", казва той. Понеже начините за разпространяване зависят не толкова от саудитския държавен или парадържавен апарат, а от частни фондации и бизнесмени.

"Нито веднъж не чух MBS да казва, че ще сложи край на паричните преводи от частни лица или благотворителни организации, които поддържат тези ретроградни версии на исляма. И те ще продължат", прогнозира белгийският изследовател.

"Социалните мрежи играят много по-важна роля от институционалните канали, по-специално за обикновените вярващи", съгласява се парижкият политолог Набил Мулин. Директната намеса на саудитското кралство в религията често пъти е скромна: във Франция например по-малко от 4 милиона евро са били дадени между 2010 и 2016 г. за финансирането на осем джамии и са били изплащани заплати на петнадесетина имами, съгласно доклад на парламента.

"Новата правоверност"

Освен изданията, интернет сайтовете или телевизиите като Алмаджд, недоверие у западните правителства вече будят и саудитски ислямски университети, които продължават да са притегателни центрове за уахабизма. Като този в Медина, "който е обучил десетки хиляди духовници от 170 националности от създаването си през 1961 г., и, както се оказва, по-голямата част от лидерите на уахабитското движение по света", подчертава Мулин.

В Косово, където ислямът е преобладаващата религия, имами, учили в саудитски или египетски университети, вече са изправени на съд заради активно набиране на млади джихадисти за групировки като "Ислямска държава".

И ако в Испания и в Италия властите се справят без видими затруднения с ислямските културни центрове, управлявани от Световната ислямска лига, то в Германия разузнавателните служби се обезпокоиха в края на 2016 г. от прозелитизма, осъществяван на тяхна територия. 

Няколко столици, сред които Рияд и Доха /Катар/, бяха обвинени в доклад, че покровителстват германски салафити в рамките на "дългосрочна стратегия за влияние".

"Уахабизмът се наложи като новата правоверност. Ще бъдат необходими години, а може би и десетилетия това да се промени", казва още Набил Мулин и подчертава финансовата мощ и авторитета, свързани с религиозния статут на кралството, пазител на светите места на исляма.

Дали престолонаследникът може да ускори този процес?

"Оцеляването на саудитската политическо-религиозна система се крепи върху съюза между улемите (религиозните учени) и трона: MBS не може да прекъсне напълно тази връзка", смята Бернар Годар, известен познавач на исляма, от френското външно министерство, който все пак приветства "значителната промяна", чийто изразител е подложения на натиск млад лидер.

БТА. 

 
СВЯТ Ислямска държава джихадисти(1)(1)

Дали с възхода на престолонаследния принц, който има имиджа на реформатор, Саудитска Арабия ще престане да разпространява в Европа своя уахабизъм - фундаменталистки ислям, смятан за идеологическа матрица на джихадизма? Някои експерти се съмняват в това и насочват вниманието към силата на повече или по-малко тайни проводници на радикалното течение, коментира Беноа Фоше от Франс прес.

Мохамед бин Салман, 32-годишен, чието официално посещение в Париж приключи във вторник вечерта с вечеря с президента Еманюел Макрон, неотдавна даде нови сигнали за отваряне на страната си и води кампания за ухажване на Запада.

MBS (както наричат Мохамед по инициалите му - б.ред.) обеща една "умерена" и "толерантна" Саудитска Арабия, далеч от имиджа й на износител на уахабизъм - строга версия на сунитския ислям, създадена през 18 век от богослова Мохамед бин Абдулуахаб в съюз с основателя на саудитската династия Мохамед бин Сауд.

Мохамед бин Салман и Еманюел Макрон в Париж.

Световната ислямска лига, често смятана за дипломатически агент на кралството и финансирана с петродоларите му, разпространява нашироко това ново послание.

"За нас няма уахабизъм. Има ислям. Точка", подчерта по време на посещение в Париж през ноември генералният секретар на организацията Мохамед ал Иса, давайки израз на враждебността си към "идеологическия екстремизъм".

Лигата сякаш не е толкова активна като в миналото. Дали това е искрена промяна или стратегическа демонстрация? В някои европейски столици дебатът се обтегна заради влиянието на уахабизма, неговите вариации и салафитски превъплъщения като мадхализма, разпространен от Марсилия /Франция/ до Бирмингам /Великобритания/.

Белгийското правителство обяви в средата на март, че прекратява действащия от половин век договор, който предоставяше на Лигата управлението на голямата джамия в Брюксел, издигаща се насред европейски квартал. Прекратяването на договора беше препоръчано от парламентарната комисия, разследваща атентатите на 22 март 2016 г., за които пое отговорност джихадистката групировка "Ислямска държава" /32 жертви в Брюксел/: депутатите обвиниха храма, че разпространява "салафитско-уахабитски" ислям, който може да "играе доста важна роля в насилствения радикализъм".

"Отнемането на ключовете на голямата джамия от Саудитска Арабия беше необходимо да се направи, то имаше символично значение, за да кажем: Не, не приемаме тази версия на исляма", обяснява пред Франс прес специалистът по исляма Михаел Приво.

"Можем да затворим тази джамия, но всичко друго продължава да работи: издателските къщи, интернет сайтовете, телевизионните канали", казва той. Понеже начините за разпространяване зависят не толкова от саудитския държавен или парадържавен апарат, а от частни фондации и бизнесмени.

"Нито веднъж не чух MBS да казва, че ще сложи край на паричните преводи от частни лица или благотворителни организации, които поддържат тези ретроградни версии на исляма. И те ще продължат", прогнозира белгийският изследовател.

"Социалните мрежи играят много по-важна роля от институционалните канали, по-специално за обикновените вярващи", съгласява се парижкият политолог Набил Мулин. Директната намеса на саудитското кралство в религията често пъти е скромна: във Франция например по-малко от 4 милиона евро са били дадени между 2010 и 2016 г. за финансирането на осем джамии и са били изплащани заплати на петнадесетина имами, съгласно доклад на парламента.

"Новата правоверност"

Освен изданията, интернет сайтовете или телевизиите като Алмаджд, недоверие у западните правителства вече будят и саудитски ислямски университети, които продължават да са притегателни центрове за уахабизма. Като този в Медина, "който е обучил десетки хиляди духовници от 170 националности от създаването си през 1961 г., и, както се оказва, по-голямата част от лидерите на уахабитското движение по света", подчертава Мулин.

В Косово, където ислямът е преобладаващата религия, имами, учили в саудитски или египетски университети, вече са изправени на съд заради активно набиране на млади джихадисти за групировки като "Ислямска държава".

И ако в Испания и в Италия властите се справят без видими затруднения с ислямските културни центрове, управлявани от Световната ислямска лига, то в Германия разузнавателните служби се обезпокоиха в края на 2016 г. от прозелитизма, осъществяван на тяхна територия. 

Няколко столици, сред които Рияд и Доха /Катар/, бяха обвинени в доклад, че покровителстват германски салафити в рамките на "дългосрочна стратегия за влияние".

"Уахабизмът се наложи като новата правоверност. Ще бъдат необходими години, а може би и десетилетия това да се промени", казва още Набил Мулин и подчертава финансовата мощ и авторитета, свързани с религиозния статут на кралството, пазител на светите места на исляма.

Дали престолонаследникът може да ускори този процес?

"Оцеляването на саудитската политическо-религиозна система се крепи върху съюза между улемите (религиозните учени) и трона: MBS не може да прекъсне напълно тази връзка", смята Бернар Годар, известен познавач на исляма, от френското външно министерство, който все пак приветства "значителната промяна", чийто изразител е подложения на натиск млад лидер.

БТА. 

Коментари

"Джихадизмът в (Западна) Европа" може да спре само по един

начин - когато западно "европейците" се извинят на бившите си роби, компенсират ги и ги приемат като равни, премахвайки европейската ксенофобия и европейския расизъм.

А дано, ама едва ли.

да

слаб опит, за да се оправдае подкрепата на Русия за откровени терористични режими в Иран и Сирия. Асад води война със собствения си народ, като използва иранската и руската армия, плюс заблудения Ердоган. Хората се борят и не желаят да се подчинят на тази терористична дъга - кой с емиграция, кой с оръжие или по друг начин. Сега на Путин му виновен целия свят, че той не знае какво прави.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Одобрявате ли предстоящата визита на Румен Радев в Русия?